CZAS TRWANIA:
10 godzin dydaktycznych (godz. 09:00 – 17:30)
ADRESACI:
- psycholodzy,
- pedagodzy,
- pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- terapeuci,
- pracownicy świetlic socjoterapeutycznych,
- osoby zainteresowane przedstawianą problematyką.
CELE:
- znajomość problematyki zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży,
- umiejętność rozpoznawania objawów depresyjnych w zachowaniu ucznia,
- umiejętność wykorzystania wybranych metod terapii depresji w pracy z uczniem,
- umiejętność przygotowania i prowadzenia profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
- znajomość grup leków stosowanych w farmakoterapii depresji i wiedza o ich wpływie na funkcjonowanie ucznia.
RAMOWY PROGRAM:
- zaburzenia depresyjne wśród dzieci i młodzieży – diagnoza, kryteria, obraz kliniczny, rozpowszechnienie, zaburzenia współwystępujące,
- między normą a zaburzeniem – jak odróżnić epizod depresyjny od adekwatnej reakcji adaptacyjnej, żałoby czy chwiejności emocjonalnej w okresie adolescencji,
- zniekształcenia poznawcze oraz negatywne myśli ucznia z depresją na temat siebie, swojej przyszłości i innych ludzi – jak rozmawiać z dzieckiem/nastolatkiem, żeby tych myśli nie wzmacniać,
- ryzyko zachowań samobójczych u ucznia z objawami depresyjnymi – ocena zagrożenia i strategie interwencji
- elementy pracy z niską samooceną u dzieci i młodzieży,
- jak funkcjonuje poznawczo uczeń chorujący na depresję oraz jak dostosować wymagania edukacyjne i metody pracy do jego potrzeb,
- jak nie wylać dziecka z kąpielą? – kiedy nauczanie indywidualne jest pomocne, a kiedy zaczyna szkodzić,
- profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży – na co zwrócić uwagę, żeby zapobiegać depresji wśród uczniów,
- najczęstsze błędy we współpracy z rodzicami ucznia chorującego na depresję,
- możliwy wpływ leczenia, w tym leczenia farmakologicznego na funkcjonowanie ucznia.