Dla kogo?
Dla rodziców dzieci i młodzieży z ASD (spektrum autyzmu), którzy chcą nauczyć się radzić sobie
z trudnymi zachowaniami swoich pociech.
Cele warsztatu:
- Poszerzenie wiedzy na temat funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu (nadmiary i deficyty w zakresie komunikacji, interakcji społecznych i stereotypowych wzorców zachowania).
- Zdobycie wiedzy na temat tego, w jaki sposób uczymy się różnych zachowań.
- Rozwój i doskonalenie umiejętności potrzebnych do:
- skutecznego zapobiegania zachowaniom trudnym, zmniejszenia ich intensywności
- rozwijania zachowań pożądanych
- zrozumienia funkcji zachowań i dostosowania interwencji do określonej funkcji zachowania
- znalezienia motywacji „szytej na miarę” naszych dzieci.
Ramowy program warsztatów
Spotkania 1-2 Funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu. Sposób przetwarzania informacji – odmienności w zakresie teorii umysłu, centralnej koherencji i funkcji wykonawczych – jak mogą wpłynąć na zachowania trudne.
Spotkania 3-4 W jaki sposób uczymy się różnych zachowań. Definicja zachowań trudnych. Formy i funkcje zachowań trudnych.
Spotkania 5-7 Motywacja – dlaczego jest tak ważna, rodzaje motywacji. Nauka zachowań pożądanych, trening komunikacji funkcjonalnej. Rodzaje podpowiedzi i ich wycofywanie.
Spotkania 8-10 Techniki behawioralne kształtowania zachowań. Systemy żetonowe. Wycofywanie wzmocnień („Kiedy przestać chwalić”).
Spotkania 11-13 Emocje i samoregulacja u osób ze spektrum autyzmu. Jak ćwiczyć teorię umysłu. Rozwój psychoseksualny.
Spotkanie 14 – Moje supermoce – moje mocne strony, jak jeszcze ja jako rodzic mogę zadbać o siebie.
Metody pracy
Trening, odgrywanie ról, burza mózgów, ćwiczenia.
Organizacja warsztatów
Warsztaty trwają 14 tygodni. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, w godzinach wieczornych i trwają 2 godziny. Dokładny termin zostanie ustalony po skompletowaniu grupy.
Na warsztaty zapisujemy się poprzez wypełnienie formularza.
Warsztat odbywać się będzie stacjonarnie w Warszawie, w Centrum CBT, ul. Wołodyjowskiego 74 A.
Prowadzący

Helena Krauze
Certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (certyfikat PTTPB nr 1256), wykładowca w Szkole Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Centrum CBT w Warszawie. Absolwentka podyplomowych studiów Stosowana Analiza Zachowania na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Doświadczenie zawodowe w zakresie pracy z osobami na spektrum autyzmu zdobyła podczas wieloletniej współpracy z Fundacją Scolar, gdzie zajmowała się diagnozą, terapią indywidualną i grupową (TUS, grupy wsparcia) osób na spektrum autyzmu oraz wsparciem rodziców dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Pracowała w Poradni dla osób z Autyzmem Dziecięcym w Centrum Neuropsychiatrii w Józefowie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Poradni Zdrowia Psychicznego, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i przedszkolach (w tym terapeutycznym) Obecnie pracuje w Ośrodku Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej Dzieci i Młodzieży Centrum CBT oraz pełni funkcję Zastępcy Dyrektora Poradni Zdrowia Psychicznego Centrum CBT.