Umiejętność efektywnej pracy z rodzinami pacjentów stanowi kluczowy element skutecznej terapii. Nasze szkolenie „Kompendium wiedzy o pracy z rodzinami i rodzicami pacjenta” zostało zaprojektowane z myślą o specjalistach, którzy pragną pogłębić swoje kompetencje i wprowadzać do swojej praktyki nowoczesne, sprawdzone metody terapeutyczne. Dzięki holistycznemu podejściu, łączącemu teoretyczne podstawy z praktycznymi technikami, uczestnicy zdobędą narzędzia pozwalające na skuteczne rozpoznawanie i modyfikowanie wzorców zachowań w rodzinach, co bezpośrednio przełoży się na trwałość i efektywność procesu terapeutycznego. To szkolenie to nieocenione wsparcie dla każdego terapeuty dążącego do doskonalenia swojego warsztatu i podnoszenia jakości swojej pracy z pacjentami oraz ich rodzinami.
Adresaci szkolenia
Szkolenie jest skierowane do psychoterapeutów pracujących z pacjentami indywidualnymi, którzy współpracują z rodzicami i rodzinami pacjentów, a także do osób będących w trakcie szkolenia terapeutycznego.
Cele szkolenia
- Lepsze zrozumienie dynamiki rodzinnej: poznanie złożonych interakcji i wzorców, które mogą występować w rodzinach, co pozwala terapeucie lepiej identyfikować źródła problemów i skuteczniej wspierać rodziny w ich rozwiązywaniu.
- Rozszerzenie umiejętności terapeutycznych: nauka technik terapii systemowej i poznawczo-behawioralnej, które są przydatne w pracy z rodzinami i rodzicami pacjentów, co zwiększa kompetencje terapeuty.
- Budowanie zaufania i silnych relacji: doskonalenie umiejętności nawiązywania i utrzymywania zaufania oraz silnych relacji z każdym członkiem rodziny, co zwiększa efektywność pracy terapeutycznej.
- Dostosowanie metod terapeutycznych: umiejętność dopasowania technik terapeutycznych do specyficznych potrzeb rodzin, co poprawia skuteczność interwencji.
- Zapobieganie wypaleniu zawodowemu: poznanie technik radzenia sobie ze stresem i metod samopomocy, które pomagają w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu.
Kierownikiem kursu jest dr n. o zdr. Anna Kaźmierczak-Mytkowska – specjalista w dziedzinie psychologii klinicznej, psychoterapii dzieci, młodzieży i rodzin. Pełni funkcję adiunkta dydaktycznego w Klinice Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Od lat jest związana z Centrum CBT w Warszawie, gdzie pełni kluczową rolę w nadzorze merytorycznym nad programami grupowymi i warsztatowymi. Jej działalność w Poradni Centrum CBT dla dzieci i młodzieży obejmuje pracę z rodzinami pacjentów w wieku rozwojowym, prowadzenie diagnozy psychologicznej oraz wspieranie rodzin w procesie terapeutycznym.
Dr Kaźmierczak-Mytkowska jest również cenionym wykładowcą w Szkole Psychoterapii Centrum CBT-EDU, gdzie prowadzi zajęcia na czteroletnim kursie psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Jej zaangażowanie w edukację obejmuje również prowadzenie szkoleń specjalizacyjnych z zakresu psychoterapii dzieci i młodzieży, psychologii klinicznej oraz terapii środowiskowej. Ponadto, w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli Centrum CBT prowadzi liczne szkolenia dedykowane nauczycielom, psychologom oraz pedagogom szkolnym, przekazując swoją wiedzę i doświadczenie kolejnym pokoleniom specjalistów.
Plan Kursu
Blok I: Diagnoza i wstępna konceptualizacja pacjenta, pary i rodziny
- Tematy: Rozpoznawanie podsystemów; budowanie poczucia bezpieczeństwa w kontakcie terapeutycznym; obniżanie poziomu lęku i wzmacnianie zasobów rodziny; przekonania terapeuty na temat związków i rodziny; problemy pary a funkcjonowanie systemu; przyczynowość cyrkularna.
- Termin: 16-17 listopada 2024
- Prowadząca: dr n. o zdr. Anna Kaźmierczak-Mytkowska
Blok II: Cykl życia rodziny i indywidualne zadania rozwojowe dziecka/nastolatka
- Tematy: Potrzeby i emocje; przekonania na temat emocji; funkcja objawów – jak rozumieć i pracować z objawami?
- Termin: 14-15 grudnia 2024
- Prowadzące: dr n. o zdr. Anna Kaźmierczak-Mytkowska oraz Renata Bieniek-Pocielej
Blok III: Zasady komunikacji w rodzinie
- Tematy: Rozpoznawanie i modyfikacja wzorów zachowań; radzenie sobie z konfliktem w rodzinie; umiejętności komunikacyjne psychoterapeuty; elementarz interwencji wobec rodziny, czyli jak pracować z systemem rodzicielskim i rodzinnym w obrębie komunikacji?
- Termin: 18-19 stycznia 2025
- Prowadząca: Bożena Winch
Blok IV: Rozpoznawanie struktury
- Tematy: Adekwatność granic pomiędzy podsystemami; konsekwencje braku elastyczności i zamazania granic; elementarz interwencji wobec rodziny, czyli jak pracować z systemem rodzicielskim i rodzinnym?
- Termin: 15-16 lutego 2025
- Prowadząca: Martyna Figurska
Blok V: Zasady i przekonania w rodzinie
- Tematy: Dziedziczenie przekonań – ich użyteczność i dysfunkcjonalność; przekonania terapeuty a przekonania rodziny; elementarz interwencji wobec rodziny, czyli jak pracować z systemem rodzicielskim i rodzinnym?
- Termin: 15-16 marca 2025
- Prowadząca: Eliza Rolińska-Kaniewska
Blok VI: Role i stereotypy w rodzinie
- Tematy: Wzorce rodzicielskie; jak modele z przeszłości wpływają na oczekiwania i zachowania obecne; oddziaływania wychowawcze; elementarz interwencji wobec rodziny, czyli jak pracować z systemem rodzicielskim i rodzinnym?
- Termin: 4-5 kwietnia 2025
- Prowadzący: Wojciech Hofman
Blok VII: Dopasowana psychoedukacja
- Tematy: Przekonania na temat choroby/trudności; co to jest dopasowana psychoedukacja?
- Termin: 17-18 maja 2025
- Prowadząca: Katarzyna Szamburska-Lewandowska
Blok VIII: Radzenie sobie w trudnych sytuacjach interpersonalnych i emocjonalnych
- Tematy: Jak terapeuta może radzić sobie w sytuacjach trudnych interpersonalnie i emocjonalnie?
- Termin: 7-8 czerwca 2025
- Prowadząca: Bożena Winch
Metody szkoleniowe
- Prezentacje multimedialne.
- Studia przypadków i analiza przypadków.
- Ćwiczenia praktyczne – symulacja pracy terapeutycznej.
- Symulacje sesji terapeutycznych.
- Dyskusje grupowe.
Materiały szkoleniowe:
- Prezentacje PowerPoint.
- Materiały szkoleniowe w formie papierowej lub elektronicznej.
- Studia przypadków i ćwiczenia praktyczne.
Uwagi dodatkowe:
- W trakcie szkolenia zostaną zapewnione przerwy na kawę i lunch.
- Uczestnicy zostaną poproszeni o aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach praktycznych i dyskusjach grupowych.
- Każdy uczestnik otrzyma certyfikat ukończenia szkolenia na zakończenie.
Termin rozpoczęcia kursu 16-17 listopada 2024