Kurs 100 godzin dydaktycznych
Edycja 56 – (edycja w formie on-line) grupa zamknięta
- Blok I – 25-26 marca 2023 r. Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej
- Blok II –15-16 kwietnia 2023 r. Terapia poznawcza nastolatka
- Blok III –06-07 maja 2023 r. Terapia zaburzeń eksternalizacyjnych
- Blok IV –03-04 czerwca 2023 r. Całościowe zaburzenia rozwoju Autyzm i Zespół Aspergera. Tiki
- Blok V – 24-25 czerwca 2023 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń depresyjnych i lękowych u dzieci i młodzieży
Edycja 55 – (edycja w formie on-line) lista rezerwowa
- Blok I – 04-05 lutego 2023 r. Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej
- Blok II –11-12 marca 2023 r. Terapia poznawcza nastolatka
- Blok III –22-23 kwietnia 2023 r. Terapia zaburzeń eksternalizacyjnych
- Blok IV –13-14 maja 2023 r. Całościowe zaburzenia rozwoju Autyzm i Zespół Aspergera. Tiki
- Blok V – 03-04 czerwca 2023 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń depresyjnych i lękowych u dzieci i młodzieży
Edycja 54 – (edycja w formie on-line) grupa zamknięta
- Blok I – 14-15 stycznia 2023 r. Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej
- Blok II –25-26 lutego 2023 r. Terapia poznawcza nastolatka
- Blok III –18-19 marca 2023 r. Terapia zaburzeń eksternalizacyjnych
- Blok IV –22-23 kwietnia 2023 r. Całościowe zaburzenia rozwoju Autyzm i Zespół Aspergera. Tiki
- Blok V – 20-21 maja 2023 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń depresyjnych i lękowych u dzieci i młodzieży
Edycja 53 – (edycja w formie on-line) lista zamknięta
- Blok I – 03-04 grudnia 2022 r. Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej
- Blok II –21-22 stycznia 2023 r. Terapia poznawcza nastolatka
- Blok III –04-05 lutego 2023 r. Terapia zaburzeń eksternalizacyjnych
- Blok IV –25-26 marca 2023 r. Całościowe zaburzenia rozwoju Autyzm i Zespół Aspergera. Tiki
- Blok V – 22-23 kwietnia 2023 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń depresyjnych i lękowych u dzieci i młodzieży
Edycja 52 – (edycja w formie on-line) lista zamknięta
- Blok I – 26-27 listopada 2022 r. Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej
- Blok II –10-11 grudnia 2022 r. Terapia poznawcza nastolatka
- Blok III –14-15 stycznia 2023 r. Terapia zaburzeń eksternalizacyjnych
- Blok IV –11-12 lutego 2023 r. Całościowe zaburzenia rozwoju Autyzm i Zespół Aspergera. Tiki
- Blok V – 11-12 marca 2023 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń depresyjnych i lękowych u dzieci i młodzieży
Edycja 51 – nabór otwarty (edycja w formie stacjonarnej)
- Blok I – 22-23 października 2022 r. Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej
- Blok II –19-20 listopada 2022 r. Terapia poznawcza nastolatka
- Blok III –03-04 grudnia 2022 r. Terapia zaburzeń eksternalizacyjnych
- Blok IV –14-15 stycznia 2023 r. Całościowe zaburzenia rozwoju Autyzm i Zespół Aspergera. Tiki
- Blok V – 04-05 lutego 2023 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń depresyjnych i lękowych u dzieci i młodzieży
Edycja 50 – (edycja w formie on-line) lista zamknięta
- Blok I – 10-11 września 2022 r. Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej
- Blok II –22-23 października 2022 r. Terapia poznawcza nastolatka
- Blok III –19-20 listopada 2022 r. Terapia zaburzeń eksternalizacyjnych
- Blok IV –10-11 grudnia 2022 r. Całościowe zaburzenia rozwoju Autyzm i Zespół Aspergera. Tiki
- Blok V – 21-22 stycznia 2023 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń depresyjnych i lękowych u dzieci i młodzieży
Informacje i zapisy:
eczajka@cbt.pl, tel.: 22 428 44 26
Zakres szkolenia:
Założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo – behawioralnej dorosłych, nastolatków i dzieci są takie same. Niemniej jednak psychoterapeuci decydujący się pracować z osobami poniżej osiemnastego roku życia i młodymi dorosłymi muszą zmierzyć się z wieloma dodatkowymi problemami. Są to między innymi:
- Konieczność włączenia w proces terapii dorosłych opiekunów – rodziców, dziadków, nauczycieli,
- Dużo większe znaczenie metod behawioralnych, zwłaszcza u dzieci poniżej 13 roku życia, kiedy to jeszcze procesy poznawcze nie są w pełni ukształtowane,
- Rozpoznania i problemy rozwojowe typowe dla tych faz rozwojowych.
W trakcie warsztatu autorzy skupiają się na technikach i metodach przydatnych w pracy z dziećmi i młodzieżą, a także na ważnym zagadnieniu jakim jest wciąganie rodziców i opiekunów w behawioralne modele modyfikacji zachowań.
Forma i miejsce zajęć:
Warszawa, 5 zjazdów po 20 godzin wykładowych, sobota – niedziela, godz. 9.00 – 18.00
Zajęcia w formie on-line (jeżeli sytuacja epidemiologiczna pozwoli, zajęcia odbędą się w wersji hybrydowej tj. on-line, z możliwością udziału stacjonarnie dla chętnych osób)
Cele kształcenia:
- Umiejętność przeprowadzenia diagnozy z pacjentem dziecięcym i młodzieżowym, konieczność włączenia w proces diagnozy rodziców i nauczycieli,
- Umiejętność dostosowania metod CBT do pracy z dziećmi i młodzieżą,
- Stawianie diagnozy behawioralnej i planowanie behawioralnych programów zmiany zachowań,
- Znajomość programów warsztatowych dla dzieci i rodziców,
- Znajomość modelu pracy z dziećmi z zaburzeniami eksternalizacyjnymi (ADHD, zaburzenia zachowania),
- Znajomość modelu pracy z dziećmi z zaburzeniami internalizacyjnymi (zaburzenia lękowe, depresyjne).
- Uczestnicy otrzymują materiały w formie elektronicznej.
Program:
Blok I – Podstawy terapii poznawczo – behawioralnej
Część I – wprowadzenie do psychoterapii dzieci i młodzieży
- Diagnoza w psychiatrii dzieci i młodzieży,
- Specyfika terapii poznawczo-behawioralnej u dzieci i młodzieży – możliwość stosowania technik poznawczych w zależności od okresu rozwojowego, CBT w pracy z rodzicami i rodzinami. Przegląd warsztatów dla rodziców i zajęć dla dzieci i rodziców.
Część II – wprowadzenie do terapii poznawczo – behawioralnej
- Podstawy terapii poznawczo behawioralnej – omówienie podstaw teoretycznych na podstawie modelu Becka, Padesky. Omówienie rodzajów terapii behawioralnej (terapia wzajemnego hamowania Wolpego, warunkowanie instrumentalne, eksperyment behawioralny),
Praktyczne zastosowanie technik – omówienie i ćwiczenia praktyczne z zastosowania podstawowych technik – identyfikacja i dyskusja z MA, „strzałka w dół”, problem solving, rozpoznawanie i dyskusja ze zniekształceniami poznawczymi itp.
Blok II – Terapia poznawcza nastolatka
- Warsztat praktycznego zastosowania technik poznawczych w praktyce. Jak modyfikować techniki poznawcze w pracy z dziećmi. Warsztat będący swoistą „skrzynką z narzędziami”, pokazujący jak techniki poznawcze wykorzystywane w pracy z dorosłymi zmodyfikowano do pracy z dziećmi. Warsztat w oparciu o podręcznik Stallarda – „Czujesz jak myślisz” oraz systemu pracy z zaburzonymi zachowaniami nastolatków Barkleya i Robina.
Blok III – Terapia zaburzeń eksternalizacyjnych – ADHD, ODD
- Techniki behawioralne w pracy z dziećmi oparte na behawioralnej modyfikacji zachowań w oparciu o ADHD i ODD i modyfikację zachowań agresywnych – opcje ułatwienia („Okulary”), czyli techniki specyficzne dopasowane do objawów, praca na pozytywnych wzmocnieniach (dostrzeganie pozytywów, pochwały, nagrody, systemy żetonowe), zasady i konsekwencje, elementy treningu zastępowania agresji w przypadku agresji niepowikłanej i powikłanej. Opisy przypadków. Omówienie warsztatów dla rodziców i warsztatów dla rodziców i dzieci w zaburzeniach eksternalizacyjnych.
Blok IV – Całościowe zaburzenia rozwoju. Autyzm i Zespół Aspergera. Tiki
(w programie kursu od edycji 25)
Część I. Całościowe zaburzenia rozwoju.
Objawy autyzmu i zespołu Aspergera, diagnoza według klasyfikacji ICD-10 i DSM-5 (różnice). Metody i skale diagnostyczne używane w diagnozie autyzmu i zespołu Aspergera. Diagnoza różnicowa i zaburzenia współwystępujące. Interwencje terapeutyczne oparte na dowodach, metody terapeutyczne wspomagające rozwój umiejętności komunikacyjnych osób z CZR. Omówienie założeń wczesnej interwencji. Obraz kliniczny zespołu Aspergera. Specyfika funkcjonowania poznawczego osób z Zespołem Aspergera i implikacje praktyczne – myślenie obrazami, myślenie kategorialne, teoria umysłu i centralna koherencja. Co myśli o sobie osoba z ZA – konceptualizacja w nurcie poznawczo-behawioralnym, omówienie przypadku. Uczeń z zespołem Aspergera. Specyfika pracy z rodziną dziecka z CZR.
Część II. Tiki i zespół Tourette’a.
Obraz kliniczny tików. Diagnoza wg klasyfikacji ICD-10 i DSM-5. Diagnoza różnicowa i zaburzenia współwystępujące. Ocena nasilenia tików – skale diagnostyczne. Model behawioralny tików. Modele leczenia. Terapia behawioralna tików: (1) omówienie polskiego podręcznika zawierającego protokół oparty na technikach ekspozycji z powstrzymaniem reakcji i odwracania nawyku; (2) omówienie CBIT (Comprehensive Behavioral Intervention for Tics). Dziecko z tikami w domu i w szkole. Modyfikacja pracy terapeutycznej w zależności od zaburzeń współwystępujących.
Blok V – Terapia poznawczo – behawioralna zaburzeń depresyjnych i lękowych u dzieci.
- Psychoterapia zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży – etiologiczne modele lęku w dzieciństwie, zaburzenia lękowe u dzieci wg ICD-10 i DSM IV TR, CBT dzieci i młodzieży – stan wiedzy, przegląd badań, ocena zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży. Terapia zaburzeń lękowych – programy ukierunkowane na dziecko, na dziecko i jego opiekunów. Opisy i analizy przypadków.
- Psychoterapia depresji u dzieci i młodzieży, praca nad samooceną nastolatka – modele teoretyczne leżące u podstaw CBT depresji u dzieci i młodzieży (poznawczy model podatności na zranienie, czynniki interpersonalne i środowiskowe), ocena objawów depresji u dzieci i nastolatków z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa, depresja a maltretowanie, konceptualizacja dziecka i nastolatka z rozpoznaniem depresji (ocena symptomatologiczna, rola czynników predysponujących, podtrzymujących, rozwojowych, rodzinnych), CBT dzieci i młodzieży z depresją – charakterystyka programów terapeutycznych indywidualnych i grupowych, analiza przypadków.
Koszt kursu: 2900 zł
Możliwa jest płatność w ratach:
- I rata – 620 zł (pierwsza rata płatna przy złożeniu formularza zgłoszeniowego – stanowi gwarancję miejsca na kursie)
- kolejne cztery raty – po 570 zł
O przyjęciu na kurs decyduje kolejność zgłoszeń.