Szkolenie skierowane jest pedagogów, psychologów pracujących w systemie ochrony zdrowia i poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Celami szkolenia jest zapoznanie Uczestników z procesem diagnostycznym zaburzeń ze spektrum autyzmu, a także poszerzenie wiedzy diagnostycznej w kontekście rozumienia wpływu różnic płciowych na ekspresję objawów, jak i diagnozy różnicowej. Tematyka związana z różnymi aspektami ASD, jak funkcjonowanie poznawcze, zaburzenia współwystępujące, profil sensoryczny czy wymagania i specyfika poszczególnych faz i potrzeb rozwojowych mają pomóc w poszerzeniu wiedzy i wykorzystywaniu jej w pracy z ta grupą osób.
FORMA:
Tematyka zostanie przedstawiona z perspektywy teoretycznej oraz empirycznej. Zajęcia w formie wykładowo-warsztatowej z elementami dyskusji, z omówieniem przypadków przygotowanych przez prowadzącego i przedstawionych przez uczestników. Wstęp teoretyczny, prezentacja i omówienie przypadków, praca w grupach, prezentacje multimedialne.
PROGRAM RAMOWY:
- Obraz kliniczny zespołu Aspergera.
- Fenotyp kobiecy zespołu Aspergera.
- Postepowanie diagnostyczne (ICD-10, ICD-11, DSM-5). Diagnoza różnicowa.
- Zaburzenia i trudności współwystępujące. Zaburzenia integracji sensorycznej.
- Funkcjonowanie poznawcze w ASD. Wpływ na funkcjonowanie społeczne, szkolne i naukę.
- Zachowania trudne. Analiza funkcjonalna – podstawowe pojęcia.
- Jak pomóc? Jak pracować?
- Dojrzewanie a zespół Aspergera. Tożsamość.
- Dysforia płciowa a spektrum autyzmu.
- Podstawowe techniki terapii poznawczo-behawioralna z uwzględnieniem specyfiki ASD.
Szkolenie obejmuje 8-10 dydaktycznych.