Motywowanie nastolatków i dorosłych do zmiany zachowań

CELE:

Podstawowym i ogólnym celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w umiejętność motywowania– poszerzenie repertuaru ich zachowań o nowe, bardziej efektywne sposoby reagowania, ułatwiające skuteczne radzenie sobie w sytuacjach kontaktu, budujące zdrowe relacje.

A w szczególności:

  • Poznanie mechanizmów budujących motywację wewnętrzną człowieka,
  • Rozumienie jak autonomia, decyzyjność, zaufanie i wartości wpływają na motywację do aktywności,
  • Rozumienie jak rozmowa może wspierać zmianę, a jak jej przeszkadzać,
  • Poszerzenie umiejętności  motywowania za pomocą poszukiwania wewnętrznych źródeł i wartości u osoby motywowanej,
  • Poszerzenie umiejętności  formułowania motywujących komunikatów.

RAMOWY PROGRAM:

  1. Natura motywacji wewnętrznej – ważność, zdolność i gotowość do podjęcia konkretnego działania i zmiany zachowania.
  2. Podstawowe zasady dialogu motywującego – partnerstwo (oparte na rozumieniu perspektywy i doświadczeń drugiego człowieka), wydobywania od osoby własnych pomysłów i rozwiązań problemów, podkreślanie autonomii.
  3. Metody rozmowy prowadzonej w duchu dialogu motywującego – odzwierciedlenia, pytania otwarte, dowartościowania, podsumowania.
  4. Błyskawiczny wpływ (instant influence) – metoda sześciu pytań w celu przejścia od „nie chcę” i „nie mogę” do „zrobię to”.

CZAS TRWANIA:

  • 4-8 godzin dydaktycznych – nauczyciele, wychowawcy, rady pedagogiczne
  • 8-16 godzin dydaktycznych – psycholodzy, pedagodzy, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych