CELE:
Podstawowym i ogólnym celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w umiejętność motywowania– poszerzenie repertuaru ich zachowań o nowe, bardziej efektywne sposoby reagowania, ułatwiające skuteczne radzenie sobie w sytuacjach kontaktu, budujące zdrowe relacje.
A w szczególności:
- Poznanie mechanizmów budujących motywację wewnętrzną człowieka,
- Rozumienie jak autonomia, decyzyjność, zaufanie i wartości wpływają na motywację do aktywności,
- Rozumienie jak rozmowa może wspierać zmianę, a jak jej przeszkadzać,
- Poszerzenie umiejętności motywowania za pomocą poszukiwania wewnętrznych źródeł i wartości u osoby motywowanej,
- Poszerzenie umiejętności formułowania motywujących komunikatów.
RAMOWY PROGRAM:
- Natura motywacji wewnętrznej – ważność, zdolność i gotowość do podjęcia konkretnego działania i zmiany zachowania.
- Podstawowe zasady dialogu motywującego – partnerstwo (oparte na rozumieniu perspektywy i doświadczeń drugiego człowieka), wydobywania od osoby własnych pomysłów i rozwiązań problemów, podkreślanie autonomii.
- Metody rozmowy prowadzonej w duchu dialogu motywującego – odzwierciedlenia, pytania otwarte, dowartościowania, podsumowania.
- Błyskawiczny wpływ (instant influence) – metoda sześciu pytań w celu przejścia od „nie chcę” i „nie mogę” do „zrobię to”.
CZAS TRWANIA:
- 4-8 godzin dydaktycznych – nauczyciele, wychowawcy, rady pedagogiczne
- 8-16 godzin dydaktycznych – psycholodzy, pedagodzy, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych