Dla kogo?
Szkolenie przeznaczone jest dla psychologów-diagnostów, psychologów i psychoterapeutów, chcących rozszerzyć swoje kompetencje w zakresie pracy z osobami dorosłymi z ADHD, a także dla lekarzy, którzy chcą zapoznać się z procesem diagnostycznym osób dorosłych z ADHD, opartym na standardach i wytycznych, uwzgledniających aspekt diagnozy psychologicznej, a także dzięki poznaniu metod terapeutycznych, poszerzyć swoje kompetencje w indywidualizowaniu zaleceń i procesu leczenia dorosłego z ADHD.
Tematyka szkolenia
Uczestnicy szkolenia zostaną zapoznani ze specyfiką diagnozy zaburzenia hiperkinetycznego u dorosłych, różnicowaniem ADHD u dorosłych od innych zaburzeń charakteryzujących się podobieństwem w obrazie klinicznym. Podczas szkolenia omówione zostaną trudności i pułapki diagnostyczne w tym obszarze, narzędzia diagnostyczne, metody i zakres wywiadu klinicznego. Dzięki zapoznaniu z najnowszymi metodami i technikami, uczestnicy rozwiną swoje umiejętności w pracy z tą grupą osób. Uczestnicy poznają i przećwiczą praktyczne narzędzia, które pomogą im w codziennej pracy z pacjentami. Szkolenie skupia się na zrozumieniu specyfiki, unikalnych potrzeb i wyzwań osób dorosłych z ADHD. Szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom kompleksowej wiedzy z zakresu diagnozy ADHD u osób dorosłych oraz umożliwienie praktycznego zastosowania tej wiedzy w praktyce zawodowej. W części warsztatowej uczestnicy przećwiczą poszczególne interwencje w oparciu o stadia przypadku przedstawione przez prowadzącego i/lub materiał z własnej praktyki terapeutycznej.
Szkolenie skupia się na zrozumieniu specyfiki, unikalnych potrzeb i wyzwań osób dorosłych z ADHD. Szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom kompleksowej wiedzy z zakresu diagnozy i metod terapeutycznych ADHD u osób dorosłych oraz umożliwienie praktycznego zastosowania tej wiedzy w praktyce zawodowej.
PLAN SZKOLENIA
- Wprowadzenie do ADHD.
a. Definicja i charakterystyka ADHD u osób dorosłych.
b. Wpływ wieku i płci na obraz kliniczny ADHD. - Fenotyp kobiecy ADHD.
a. Specyfika obrazu klinicznego i jej przyczyny.
b. Inne wybrane nieadaptacyjne strategie radzenia sobie i ukierunkowane na nie oddziaływania terapeutyczne. - Proces diagnozowania – najnowsze wytyczne.
a. Narzędzia diagnostyczne. Skale oceny ADHD – wywiady i kwestionariusze.
b. Interpretacja wyników testów i narzędzi diagnostycznych.
c. Kryteria diagnostyczne. Ocena wywiadu klinicznego.
d. Pułapki i trudności diagnozy ADHD u osób dorosłych. - Badania i ocena psychologiczna.
a. Aspekt neuropsychologiczny.
b. Specyfika funkcjonowania poznawczego – wpływ na ogólne funkcjonowanie i implikacje terapeutyczne. - Różnicowanie ADHD u dorosłych od innych zaburzeń.
a. Diagnoza różnicowa osoby dorosłej z ADHD.
b. Droga do późnej diagnozy. Zaburzenia współwystępujące.
c. Współwystępujące inne zaburzenia neurorozwojowe, implikacje diagnostyczne i terapeutyczne. - Wybrane modele terapeutyczne i strategie zarządzania objawami, stosowane w pracy z dorosłymi z ADHD o udowodnionej skuteczności.
- Omówienie przypadków klinicznych w celu praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe w formie elektronicznej oraz zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu.