Informacje o kursie
Kurs został stworzony z myślą o psychoterapeutach, którzy chcą kompleksowo, skutecznie i zgodnie z najświeższą wiedzą pracować terapeutycznie z dorosłymi pacjentami z ADHD. To intensywny kurs, które dostarcza nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim praktycznych umiejętności terapeutycznych niezbędnych w pracy z osobami z ADHD.
Kurs składa się łącznie ze 118h zajęć i 16h zajęć superwizyjnych*:
✅ 100 godzin intensywnych zajęć warsztatowych w oparciu o pracę na realnych przypadkach i praktyczne ćwiczenia realizowane pod okiem doświadczonych specjalistów;
✅ 14 godzin wykładów i spotkań z ekspertami do samodzielnej realizacji na Platformie CBTedu;
✅ 4 godziny pracy własnej – lektura dziesiątego numer czasopisma Terapia poznawczo-behawioralna, który poświęcony jest tematyce zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (attention-deficit hyperactivity disorder, ADHD).
✅ *16 godzin superwizji grupowej – blok nieobowiązkowy, oddzielnie płatny, realizowany po zebraniu się grupy superwizyjnej.
Zajęcia warsztatowe odbywają się w trybie weekendowym w wersji online.
Tematyka i terminy zajęć
Blok 1: 31 stycznia-1 lutego 2026 r. Zrozumieć ADHD: od objawów do diagnozy (20h + 4h platforma CBTedu)
Blok 2: Luty 2026 r. – samodzielna praca z materiałami na platformie CBTedu – ADHD w CBT i terapii schematu (6h platforma CBTedu)
Blok 3: 7-8 marca 2026 r. Psychoedukacja pacjenta (20h) – Psychoedukacja pacjenta i kształtowanie zdrowych nawyków
Blok 4: Psychoterapia dorosłego pacjenta z ADHD (60h + 4h platforma CBT EDU)
- 11-12 kwietnia 2026 r. – Psychoterapia pacjenta z ADHD część 1: techniki CBT
- 9-10 maja 2026 r. – Psychoterapia pacjenta z ADHD część 2: techniki doświadczeniowe
- 13-14 czerwca r. – Psychoterapia pacjenta z ADHD część 3: specyfika procesu i relacji terapeutycznej
- czerwiec / lipiec r. – superwizja grupowa – termin do wspólnego ustalenia.
Materiały dostępne na platformie CBTedu
- T. Wolańczyk, „Zespół nadpobudliwości psychoruchowej – rozpoznanie, różnicowanie, etiologia, powikłania, leczenie” (2h)
- A. Bryńska i prof. T. Wolańczyk, „Czy wiemy już wszystko o ADHD?” (1h)
- „Różnicowanie ADHD – rozpoznawanie zaburzeń współwystępujących” (2h)
- A. Bryńska, „Możliwości zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej” (2h)
- Balcerek, „Terapia Schematu w ADHD i ASD – ograniczone powtórne rodzicielstwo” (2h)
- Balcerek, „Analiza przypadku – dorosły pacjent z ADHD” (3h)
- A. Bryńska, „Co myśli o sobie dorosły z ADHD – konceptualizacja, planowanie i superwizja terapii” (2h)
Szkolenia online
Blok 1 – Zrozumieć ADHD: od objawów do diagnozy
Cele:
- Pogłębienie wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki ADHD u osób dorosłych, z uwzględnieniem charakterystyki klinicznej, zróżnicowanych fenotypów oraz uwarunkowań wynikających z wieku i płci.
- Wzmocnienie kompetencji diagnostycznych poprzez zapoznanie uczestników z aktualnymi wytycznymi, rekomendacjami oraz zasadami prowadzenia wywiadu oraz narzędziami diagnostycznymi stosowanymi w diagnozie ADHD dorosłych.
- Rozwinięcie umiejętności diagnozy różnicowej ADHD oraz rozpoznawanie współwystępujących zaburzeń i ich wpływu na obraz ADHD.
- Zwiększenie świadomości klinicznej i diagnostycznej, poprzez analizę wpływu ADHD na funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne, społeczne i zawodowe dorosłych pacjentów oraz uwrażliwienie na kontekst psychospołeczny diagnozy.
- Zwiększenie wiedzy dot. roli farmakoterapii w ADHD.
Szkolenie: Zrozumieć dorosłego z ADHD – od objawu do diagnozy. Aktualne standardy i wyzwania diagnostyczne.
Tematyka zajęć:
- ADHD u dorosłych: obraz kliniczny, wpływ wieku na objawy, konsekwencje późniejszych diagnoz, droga do późnej diagnozy.
- Proces diagnostyczny: etapy diagnozy ADHD u dorosłych, znaczenie wywiadu rozwojowego i rodzinnego, kryteria diagnostyczne, etyka i komunikacja w procesie diagnostycznym.
- Skale oceny ADHD – wywiady i kwestionariusze: struktura i przebieg wywiadu diagnostycznego, dobór narzędzi, praktyczne wskazówki interpretacyjne.
- Ocena psychologiczna: funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne w ADHD, profil mocnych i słabych stron.
- Różnicowanie: różnicowanie ADHD m.in. od: ASD, zaburzeń nastroju, PTSD i cPTSD, zaburzeń osobowości, zaburzeń lękowych, praktyczne wskazówki różnicowania, typowe błędy diagnostyczne i sposoby ich unikania.
- Zaburzenia współwystępujące: zaburzenia współwystępujące i ich wpływ na obraz kliniczny i funkcjonowanie, wpływ współwystępowania na proces diagnozy i planowanie leczenia
- Fenotyp kobiecy ADHD: płeć jako czynnik różnicujący – hormonalne i społeczne aspekty ADHD, charakterystyka obrazu klinicznego, mechanizmy maskowania objawów i strategie kompensacyjne, typowe trudności kliniczne u kobiet, hormony i ADHD, kierunki pracy diagnostyczno-terapeutycznej z dziewczętami i kobietami.
- Transdiagnostyczne trudności współwystępujące i ich specyfika wynikająca z ADHD. (złość, prokrastynacja, perfekcjonizm).
- Studium przypadku: analiza przykładu klinicznego, interpretacja wyników i wywiadu, formułowanie diagnozy.
Blok 2: ADHD w CBT i Terapii Schematu
Cele:
- Pogłębienie wiedzy na temat możliwości zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.
- Rozumienie psychoterapii dorosłych pacjentów z ADHD z perspektywy Terapii Schematu.
- Zapoznanie się z analizą przypadku dorosłego pacjenta z ADHD w ujęciu CBT i Terapii Schematu.
Blok realizowany na platformie CBTedu.
Blok 3: Psychoedukacja i kształtowanie zdrowych nawyków
Cele:
- Pogłębienie wiedzy dotyczących roli i niezbędnych elementów psychoedukacji w leczeniu ADHD.
- Wzmocnienie wiedzy i umiejętności dot. włączania do procesu psychoedukacji osoby partnerów/ki osób z ADHD.
- Rozwój umiejętności prowadzenia psychoedukacji w zakresie ADHD – pacjentów i ich partnerów/ki.
Szkolenie „Psychoedukacja dorosłych z ADHD”
Tematyka zajęć:
- Psychoedukacja pacjenta – jak poznać, zrozumieć i zarządzać swoim ADHD.
- Kształtowanie adaptacyjnych nawyków, w tym związanych z żywieniem, gospodarowaniem zasobami, dbaniem o zdrowie.
- Planowanie, stawianie celów i organizacja czasu.
- Prokrastynacja i perfekcjonizm.
- Zdrowie fizyczne i seksualne, dieta i zaburzenia odżywania.
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie terapeutycznym.
- Pacjent ADHD jako rodzic.
- Włączanie bliskich osób pacjenta do wspierania procesu terapeutycznego.
Blok 4: Psychoterapia dorosłego pacjenta z ADHD
Cele:
- Rozwój umiejętności prowadzenia skutecznej psychoterapii osób dorosłych z ADHD.
- Pogłębienie wiedzy dot. stosowania technik poznawczych, behawioralnych i doświadczeniowych w terapii ADHD.
- Poznanie specyfiki stosowania technik doświadczeniowych w przypadku pacjentów z ADHD.
- Rozwój świadomości, wiedzy i umiejętności dotyczących planowania procesu terapeutycznego uwzględniającego specyficzne trudności wynikających z ADHD, które mają wpływ na funkcjonowanie pacjenta w psychoterapii.
Szkolenie: „Psychoterapia pacjenta z ADHD część 1: techniki poznawczo-behawioralne”
Tematyka zajęć:
- Strategie i techniki CBT i ST wykorzystywane w terapii osób z ADHD:
- Techniki poznawcze w pracy z osobą z ADHD.
- Planowanie i wykonywanie eksperymentów behawioralnych.
- Odgrywanie ról i modelowanie zachowań.
Szkolenie: „Psychoterapia pacjenta z ADHD część 2: techniki doświadczeniowe”
Tematyka zajęć:
- Wykorzystanie techniki krzeseł i wyobrażeń w procesie terapeutycznym.
- Budowanie zdrowych strategii samoregulacji emocji.
- Schematy i tryby powiązane z impulsywnością i dysregulacją emocjonalną, charakterystyczne potrzeby emocjonalne osób neuroróżnorodnych.
- Omówienie wyzwań czekających na psychoterapeutów_ki w pracy z tą grupą pacjentów_klientów – dostosowanie technik doświadczeniowych.
Szkolenie: „Psychoterapia pacjenta z ADHD część 3: specyfika procesu i relacji terapeutycznej”
Tematyka zajęć:
- Budowanie i utrzymywanie motywacji do zmiany w procesie psychoterapeutycznym.
- Ustalanie celów i monitorowanie efektów.
- Planowanie prac domowych.
- Rola relacji i ograniczonego powtórnego rodzicielstwa w procesie psychoterapeutycznym.
- Trudności i ograniczenia występujące w procesie psychoterapeutycznym pacjentów z ADHD: co jest biologią, a co strategią radzenia sobie?
- Specyficzne trudności mogące się pojawić na różnych etapach terapii i strategie radzenia sobie z nimi w trakcie sesji.
- Wyznaczanie granic w relacji terapeutycznej, ćwiczenie empatycznej konfrontacji.
Metody pracy
Szkolenie będzie miało charakter praktyczny i warsztatowy: zagadnienia teoretyczne będą wstępem do ćwiczeń i trenowania na konkretnych przykładach zastosowania omawianych problemów i technik w części szkoleniowej.
Treści wykładowe na platformie CBTedu będą dostępne po zalogowaniu. W ramach Kursu wyznaczane są terminy, do których należy samodzielnie zapoznać się przed wyznaczonymi zajęciami.
W trakcie warsztatu wykorzystane zostaną opisy przypadków osób prowadzących, ale również przykłady, które zostaną przedstawiane przez uczestników szkolenia. Prowadząca będzie modelować zastosowanie poszczególnych technik, a następnie będzie zachęcać do ćwiczeń w parach i małych grupach.
Organizacja szkolenia
Na Kurs zapisujemy się poprzez wykupienie Kursu na stronie internetowej.
Link do wydarzenia i materiały przesyłamy na dwa dni przed każdym szkoleniem.
Dane umożliwiające zalogowanie się do platformy CBTedu wysyłamy po skompletowaniu się grupy i decyzji o uruchomieniu Kursu.
Zaliczenie Kursu
Szkolenia warsztatowe online (100h)
Forma zaliczenia: obecność na 80% godzina zajęć (80h ze 100h, możliwość nieobecności na 2 dniach Kursu, zblokowanym w jednym lub dwóch dniach Kursu).
Wykłady na platformie CBTedu (14h)
Forma zaliczenia: zapoznanie się z treścią szkolenia, poprawne rozwiązanie quizu (jeśli jest dołączony do szkolenia) oraz pobranie certyfikatu, który potwierdza realizację wymaganych godzin dydaktycznych.
Lektura czasopisma „Terapia poznawczo-behawioralna”, NR 10 (4h)
Do kursu wliczane są również 4 godziny dydaktyczne przeznaczone na samodzielne studiowanie i analizę piśmiennictwa zawartego w 10. numerze czasopisma „Terapia poznawczo-behawioralna”, pt. „ADHD” (4 artykuły) (pełna wersja elektroniczna I wersja papierowa do nabycia w księgarni centrum CBT (https://e-ksiegarnia.cbt.pl/).