Kurs: Diagnoza i terapia dorosłych pacjentów z ADHD

Informacje o kursie

Kurs został stworzony z myślą o psychoterapeutach, którzy chcą kompleksowo, skutecznie i zgodnie z najświeższą wiedzą pracować terapeutycznie z dorosłymi pacjentami z ADHD. To intensywny kurs, które dostarcza nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim praktycznych umiejętności terapeutycznych niezbędnych w pracy z osobami z ADHD.

Kurs składa się łącznie ze 118h zajęć i 16h zajęć superwizyjnych*:
✅ 100 godzin intensywnych zajęć warsztatowych w oparciu o pracę na realnych przypadkach i praktyczne ćwiczenia realizowane pod okiem doświadczonych specjalistów;

✅ 14 godzin wykładów i spotkań z ekspertami do samodzielnej realizacji na Platformie CBTedu;

✅ 4 godziny pracy własnej – lektura dziesiątego numer czasopisma Terapia poznawczo-behawioralna, który poświęcony jest tematyce zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (attention-deficit hyperactivity disorder, ADHD).

✅ *16 godzin superwizji grupowej – blok nieobowiązkowy, oddzielnie płatny, realizowany po zebraniu się grupy superwizyjnej.

Zajęcia warsztatowe odbywają się w trybie weekendowym w wersji online.

 

Tematyka i terminy zajęć

Blok 1: 31 stycznia-1 lutego 2026 r. Zrozumieć ADHD: od objawów do diagnozy (20h + 4h platforma CBTedu)

Blok 2: Luty 2026 r. – samodzielna praca z materiałami na platformie CBTedu – ADHD w CBT i terapii schematu (6h platforma CBTedu)

Blok 3: 7-8 marca 2026 r. Psychoedukacja pacjenta (20h) – Psychoedukacja pacjenta i kształtowanie zdrowych nawyków

Blok 4: Psychoterapia dorosłego pacjenta z ADHD (60h + 4h platforma CBT EDU)

  • 11-12 kwietnia 2026 r. – Psychoterapia pacjenta z ADHD część 1: techniki CBT
  • 9-10 maja 2026 r. – Psychoterapia pacjenta z ADHD część 2: techniki doświadczeniowe
  • 13-14 czerwca r. – Psychoterapia pacjenta z ADHD część 3: specyfika procesu i relacji terapeutycznej
  • czerwiec / lipiec r. – superwizja grupowa – termin do wspólnego ustalenia.

 

Materiały dostępne na platformie CBTedu

  1. T. Wolańczyk, „Zespół nadpobudliwości psychoruchowej – rozpoznanie, różnicowanie, etiologia, powikłania, leczenie” (2h)
  2. A. Bryńska i prof. T. Wolańczyk, „Czy wiemy już wszystko o ADHD?” (1h)
  3. „Różnicowanie ADHD – rozpoznawanie zaburzeń współwystępujących” (2h)
  4. A. Bryńska, „Możliwości zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej” (2h)
  5. Balcerek, „Terapia Schematu w ADHD i ASD – ograniczone powtórne rodzicielstwo” (2h)
  6. Balcerek, „Analiza przypadku – dorosły pacjent z ADHD” (3h)
  7. A. Bryńska, „Co myśli o sobie dorosły z ADHD – konceptualizacja, planowanie i superwizja terapii” (2h)

 

Szkolenia online

Blok 1 – Zrozumieć ADHD: od objawów do diagnozy

Cele:

  1. Pogłębienie wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki ADHD u osób dorosłych, z uwzględnieniem charakterystyki klinicznej, zróżnicowanych fenotypów oraz uwarunkowań wynikających z wieku i płci.
  2. Wzmocnienie kompetencji diagnostycznych poprzez zapoznanie uczestników z aktualnymi wytycznymi, rekomendacjami oraz zasadami prowadzenia wywiadu oraz narzędziami diagnostycznymi stosowanymi w diagnozie ADHD dorosłych.
  3. Rozwinięcie umiejętności diagnozy różnicowej ADHD oraz rozpoznawanie współwystępujących zaburzeń i ich wpływu na obraz ADHD.
  4. Zwiększenie świadomości klinicznej i diagnostycznej, poprzez analizę wpływu ADHD na funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne, społeczne i zawodowe dorosłych pacjentów oraz uwrażliwienie na kontekst psychospołeczny diagnozy.
  5. Zwiększenie wiedzy dot. roli farmakoterapii w ADHD.

Szkolenie: Zrozumieć dorosłego z ADHD – od objawu do diagnozy. Aktualne standardy i wyzwania diagnostyczne.

Tematyka zajęć:

  1. ADHD u dorosłych: obraz kliniczny, wpływ wieku na objawy, konsekwencje późniejszych diagnoz, droga do późnej diagnozy.
  2. Proces diagnostyczny: etapy diagnozy ADHD u dorosłych, znaczenie wywiadu rozwojowego i rodzinnego, kryteria diagnostyczne, etyka i komunikacja w procesie diagnostycznym.
  3. Skale oceny ADHD – wywiady i kwestionariusze: struktura i przebieg wywiadu diagnostycznego, dobór narzędzi, praktyczne wskazówki interpretacyjne.
  4. Ocena psychologiczna: funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne w ADHD, profil mocnych i słabych stron.
  5. Różnicowanie: różnicowanie ADHD m.in. od: ASD, zaburzeń nastroju, PTSD i cPTSD, zaburzeń osobowości, zaburzeń lękowych, praktyczne wskazówki różnicowania, typowe błędy diagnostyczne i sposoby ich unikania.
  6. Zaburzenia współwystępujące: zaburzenia współwystępujące i ich wpływ na obraz kliniczny i funkcjonowanie, wpływ współwystępowania na proces diagnozy i planowanie leczenia
  7. Fenotyp kobiecy ADHD: płeć jako czynnik różnicujący – hormonalne i społeczne aspekty ADHD, charakterystyka obrazu klinicznego, mechanizmy maskowania objawów i strategie kompensacyjne, typowe trudności kliniczne u kobiet, hormony i ADHD, kierunki pracy diagnostyczno-terapeutycznej z dziewczętami i kobietami.
  8. Transdiagnostyczne trudności współwystępujące i ich specyfika wynikająca z ADHD. (złość, prokrastynacja, perfekcjonizm).
  9. Studium przypadku: analiza przykładu klinicznego, interpretacja wyników i wywiadu, formułowanie diagnozy.

 

Blok 2: ADHD w CBT i Terapii Schematu

Cele:

  1. Pogłębienie wiedzy na temat możliwości zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.
  2. Rozumienie psychoterapii dorosłych pacjentów z ADHD z perspektywy Terapii Schematu.
  3. Zapoznanie się z analizą przypadku dorosłego pacjenta z ADHD w ujęciu CBT i Terapii Schematu.

Blok realizowany na platformie CBTedu.

 

Blok 3: Psychoedukacja i kształtowanie zdrowych nawyków

Cele:

  1. Pogłębienie wiedzy dotyczących roli i niezbędnych elementów psychoedukacji w leczeniu ADHD.
  2. Wzmocnienie wiedzy i umiejętności dot. włączania do procesu psychoedukacji osoby partnerów/ki osób z ADHD.
  3. Rozwój umiejętności prowadzenia psychoedukacji w zakresie ADHD – pacjentów i ich partnerów/ki.

 

Szkolenie „Psychoedukacja dorosłych z ADHD”

Tematyka zajęć:

  1. Psychoedukacja pacjenta – jak poznać, zrozumieć i zarządzać swoim ADHD.
  2. Kształtowanie adaptacyjnych nawyków, w tym związanych z żywieniem, gospodarowaniem zasobami, dbaniem o zdrowie.
  3. Planowanie, stawianie celów i organizacja czasu.
  4. Prokrastynacja i perfekcjonizm.
  5. Zdrowie fizyczne i seksualne, dieta i zaburzenia odżywania.
  6. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie terapeutycznym.
  7. Pacjent ADHD jako rodzic.
  8. Włączanie bliskich osób pacjenta do wspierania procesu terapeutycznego.

 

Blok 4: Psychoterapia dorosłego pacjenta z ADHD

Cele:

  1. Rozwój umiejętności prowadzenia skutecznej psychoterapii osób dorosłych z ADHD.
  2. Pogłębienie wiedzy dot. stosowania technik poznawczych, behawioralnych i doświadczeniowych w terapii ADHD.
  3. Poznanie specyfiki stosowania technik doświadczeniowych w przypadku pacjentów z ADHD.
  4. Rozwój świadomości, wiedzy i umiejętności dotyczących planowania procesu terapeutycznego uwzględniającego specyficzne trudności wynikających z ADHD, które mają wpływ na funkcjonowanie pacjenta w psychoterapii.

 

Szkolenie: „Psychoterapia pacjenta z ADHD część 1: techniki poznawczo-behawioralne”

Tematyka zajęć:

  1. Strategie i techniki CBT i ST wykorzystywane w terapii osób z ADHD:
  2. Techniki poznawcze w pracy z osobą z ADHD.
  3. Planowanie i wykonywanie eksperymentów behawioralnych.
  4. Odgrywanie ról i modelowanie zachowań.

Szkolenie: „Psychoterapia pacjenta z ADHD część 2: techniki doświadczeniowe”

Tematyka zajęć:

  1. Wykorzystanie techniki krzeseł i wyobrażeń w procesie terapeutycznym.
  2. Budowanie zdrowych strategii samoregulacji emocji.
  3. Schematy i tryby powiązane z impulsywnością i dysregulacją emocjonalną, charakterystyczne potrzeby emocjonalne osób neuroróżnorodnych.
  4. Omówienie wyzwań czekających na psychoterapeutów_ki w pracy z tą grupą pacjentów_klientów – dostosowanie technik doświadczeniowych.

 

Szkolenie: „Psychoterapia pacjenta z ADHD część 3: specyfika procesu i relacji terapeutycznej”

Tematyka zajęć:

  1. Budowanie i utrzymywanie motywacji do zmiany w procesie psychoterapeutycznym.
  2. Ustalanie celów i monitorowanie efektów.
  3. Planowanie prac domowych.
  4. Rola relacji i ograniczonego powtórnego rodzicielstwa w procesie psychoterapeutycznym.
  5. Trudności i ograniczenia występujące w procesie psychoterapeutycznym pacjentów z ADHD: co jest biologią, a co strategią radzenia sobie?
  6. Specyficzne trudności mogące się pojawić na różnych etapach terapii i strategie radzenia sobie z nimi w trakcie sesji.
  7. Wyznaczanie granic w relacji terapeutycznej, ćwiczenie empatycznej konfrontacji.

 

Metody pracy

Szkolenie będzie miało charakter praktyczny i warsztatowy: zagadnienia teoretyczne będą wstępem do ćwiczeń i trenowania na konkretnych przykładach zastosowania omawianych problemów i technik w części szkoleniowej.

Treści wykładowe na platformie CBTedu będą dostępne po zalogowaniu. W ramach Kursu wyznaczane są terminy, do których należy samodzielnie zapoznać się przed wyznaczonymi zajęciami.

W trakcie warsztatu wykorzystane zostaną opisy przypadków osób prowadzących, ale również przykłady, które zostaną przedstawiane przez uczestników szkolenia. Prowadząca będzie modelować zastosowanie poszczególnych technik, a następnie będzie zachęcać do ćwiczeń w parach i małych grupach.

 

Organizacja szkolenia

Na Kurs zapisujemy się poprzez wykupienie Kursu na stronie internetowej.

Link do wydarzenia i materiały przesyłamy na dwa dni przed każdym szkoleniem.

Dane umożliwiające zalogowanie się do platformy CBTedu wysyłamy po skompletowaniu się grupy i decyzji o uruchomieniu Kursu.

 

Zaliczenie Kursu

Szkolenia warsztatowe online (100h)

Forma zaliczenia: obecność na 80% godzina zajęć (80h ze 100h, możliwość nieobecności na 2 dniach Kursu, zblokowanym w jednym lub dwóch dniach Kursu).

Wykłady na platformie CBTedu (14h)

Forma zaliczenia: zapoznanie się z treścią szkoleniapoprawne rozwiązanie quizu (jeśli jest dołączony do szkolenia) oraz pobranie certyfikatu, który potwierdza realizację wymaganych godzin dydaktycznych.

Lektura czasopisma „Terapia poznawczo-behawioralna”, NR 10 (4h)

Do kursu wliczane są również 4 godziny dydaktyczne przeznaczone na samodzielne studiowanie i analizę piśmiennictwa zawartego w 10. numerze czasopisma „Terapia poznawczo-behawioralna”, pt. „ADHD” (4 artykuły) (pełna wersja elektroniczna I wersja papierowa do nabycia w księgarni centrum CBT (https://e-ksiegarnia.cbt.pl/).

Prowadzący:

Psycholożka i certyfikowana psychoterapeutką poznawczo-behawioralna (PTTPB nr 607). Prowadzi psychoterapię indywidualną osób dorosłych w nurcie CBT i Terapii Schematów.

Od 15 lat praktykuje w zawodzie, w tym od 12 lat prowadzi psychoterapię.

Studia z psychologii ukończyła na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Doświadczenie kliniczne zdobywała w pracy w Poradni Zdrowia Psychicznego i Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej Szpitala Powiatowego w Otwocku oraz w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym w Radości. Odbyła staż w poradni telefonicznej dla osób w kryzysie emocjonalnym 116 123. Przez wiele lat prowadziła szkolenia z psychologii rozwojowej i wychowawczej dla osób ubiegających się o pracę w żłobkach.

Pracuje głównie z osobami neuroróżnorodnymi i z głębokimi problemami relacyjnymi.

Poza gabinetem pisze artykuły do Pisma Niebieska Linia i bierze udział w warsztatach i konferencjach. Ma na swoim koncie prowadzenie warsztatów na konferencjach organizowanych przez PTTPB.

Głównymi zainteresowaniami w obszarze psychoterapii są problemy osób neuroróżnorodnych i szukanie skutecznych strategii pomocowych dla tej grupy pacjentów. Interesuje się również neuronaukami i nowymi trendami w psychologii, a prywatnie od kilku lat praktykuje jogę.

Katarzyna-Szamburska-Lewandowska

Psycholog, ukończyła studia doktoranckie w Klinice Psychiatrii Wieku Rozwojowego WUM, ukończyła 4-letnie szkolenie z zakresu psychoterapii poznawczo-behawioralnej przygotowujące do uzyskania certyfikatu Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej, starszy asystent w Oddziale Klinicznym Psychiatrii Wieku Rozwojowego Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego WUM, w latach 2014-2023 doktorant, następnie asystent dydaktyczny, nauczyciel akademicki w Klinice Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Ukończyła szkolenie z Terapii Schematu przygotowujące do certyfikatu, jest absolwentką 2-letniego Podyplomowego Studium Socjoterapii i Psychoterapii Młodzieży w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Trener (międzynarodowe standardy VCC). Uczestnik licznych kursów i szkoleń z zakresu diagnozy i pracy terapeutycznej.

Autorka i współautorka publikacji, w tym artykułów naukowych, opracowań zbiorowych, wytycznych oraz wystąpień zjazdowych, dotyczących w szczególności zaburzeń ze spektrum autyzmu, zespołu hiperkinetycznego (ADHD), zaburzeń tikowych i zespołu Tourette’a.

W latach 2018-2022 koordynator i badacz w badaniach klinicznych w obszarze zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Tłumacz i współredaktor pierwszego na polskim rynku podręcznika dotyczącego terapii behawioralnej tików.

Jej zainteresowania naukowe i kliniczne dotyczą funkcjonowania poznawczego w zaburzeniach ze spektrum autyzmu, w szczególności deficytów teorii umysłu w różnych zaburzeniach psychicznych wieku rozwojowego.

W ramach Centrum CBT EDU prowadzi szkolenia i warsztaty tematyczne z zakresu diagnozy i pracy z dziećmi i młodzieżą. Odpowiada za obszar merytoryczny i jakość szkoleń w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli Centrum CBT.

W Poradni dla Dzieci i Młodzieży Centrum CBT Wołodyjowskiego pełni funkcję kierownika zespołu diagnostycznego zajmującego się diagnozą zaburzeń neurorozwojowych (ADHDzaburzenia ze spektrum autyzmu) u dzieci, młodzieży i dorosłych. Prowadzi diagnozę psychologiczną i neuropsychologiczną dzieci, młodzieży i dorosłych, w szczególności z zaburzeniami neurorozwojowymi, a także psychoterapię poznawczo-behawioralną dzieci, młodzieży i dorosłych.

Masz pytania?

Napisz do nas! 

kurs adhd dorośli

Kontakt:

Joanna Kuczyńska
[email protected]
Tel.: 22 428 44 26

Regulaminy
Cena

3900,00 

Dostępnych miejsc: 19