Neuropsychologia kliniczna dorosłego

Dla kogo?

Kurs składający się z czterech spotkań kierujemy do psychologów, psychoterapeutów oraz osób kształcących się w psychoterapii, które zainteresowane są diagnozą i rehabilitacją neuropsychologiczną.

Cele szkolenia

  • Dowiesz się na czym polega mózgowa organizacja czynności psychicznych.
  • Nauczysz się jak prowadzić postępowanie w diagnostyce neuropsychologii.
  • Poznasz koncepcje dot. relacji mózg – zachowanie i nauczysz się w jaki sposób uwzględniać je w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej.

Ramowy program kursu

Spotkanie 1: Mózgowa organizacja czynności psychicznych (dr Beata Daniluk)

  1. Podstawy anatomii strukturalnej i czynnościowej mózgowia;
  2. Anatomia i organizacja funkcjonalna płatów czołowych, skroniowych, ciemieniowych i potylicznych; konsekwencje ogniskowych uszkodzeń kory mózgowej;
  3. Zjawisko asymetrii, czyli funkcjonalnego zróżnicowania półkul mózgowych.

Spotkanie 2: Postępowanie diagnostyczne w neuropsychologii klinicznej (dr Beata Daniluk)

  1. Czynniki determinujące obraz kliniczny zaburzeń neurobehawioralnych.
  2. Objawy i syndromy neuropsychologiczne.
  3. Główne podejścia diagnostyczne.
  4. Schemat badania neuropsychologicznego.

Spotkanie 3: Kontrowersje diagnostyczne na przykładzie uszkodzeń wybranych struktur mózgowia (dr Beata Daniluk)

  1. Zespół płata czołowego a zespół dysfunkcji wykonawczych.
  2. Móżdżkowy zespół zaburzeń poznawczo-emocjonalnych.
  3. Uszkodzenie płatów skroniowych a otępienie alzheimerowskie.

Spotkanie 4: Koncepcje na temat relacji mózg-zachowanie jako bezwzględny warunek diagnozowania i rehabilitacji neuropsychologicznej. (dr hab. Ewa M. Szepietowska, prof. nadzw.)

  1.  Czynniki kształtujące przebieg diagnozowania i rehabilitacji neuropsychologicznej (modele/teorie dotyczące relacji mózg-zachowanie; czynniki związane z osobą badaną –indywidualne i kliniczne; czynniki związane ze środowiskiem osoby badanej; czynniki związane z celem diagnozy i rehabilitacji)
  2. Źródła wiedzy o relacjach mózg-zachowanie
  3. Rozwój poglądów na temat mózg – zachowanie (teoretyczne podstawy diagnozy i pomocy osobom z patologią OUN), m.in. modele wąskolokalizacyjne i antylokalizacyjne, asymetria funkcjonalna mózgu, rola móżdżku w regulacji zachowania
  4. Plastyczność mózgu w kontekście powstawania objawów neuropsychologicznych i rehabilitacji neuropsychologicznej (plastyczność synaptyczna; diaschiza, dyskoneksja, penumbra, neurogeneza)
  5. Formy pomocy oferowanej osobom z objawami neuropsychologicznymi: rehabilitacja neuropsychologiczna, treningi funkcji poznawczych, stymulacja, psychoterapia – indywidualna grupowa, z rodziną (możliwości i ograniczenia), techniki inwazyjne i nieinwazyjne. Definicje, różnice, cele.
  6. Ogólne zasady realizacji rehabilitacji neuropsychologicznej. Kwestia rehabilitacji neuropsychologicznej opartej na dowodach naukowych.
  7. Wybrane modele rehabilitacji neuropsychologicznej (model Łuriowski, model holistyczny)
  8. Zastosowanie metod komputerowych w rehabilitacji neuropsychologicznej – wady i zalety

Metody pracy

Warsztat, wykład konwersatoryjny, analiza przypadków

Organizacja szkolenia

Kurs składa się z 4 spotkań weekendowych. Na kurs zapisujemy się poprzez wypełnienie formularza i wpłatę na konto (numer konta w formularzu zgłoszeniowym). Istnieje możliwość płatności w ratach: 4 raty po 950 zł.

Warsztat odbywać się będzie stacjonarnie w Warszawie, w Centrum CBT EDU, Wołodyjowskiego 74.

Prowadzenie

dr Beata Daniluk – psycholog, pracownik Zakładu Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii UMCS w Lublinie. Posiada wieloletnie doświadczenie dydaktyczne, szkoleniowe oraz praktyczne w zakresie neuropsychologii klinicznej. Specjalizuje się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej osób dorosłych z uszkodzeniami mózgowia, głównie osób z deficytami pamięci, zaburzeniami językowymi oraz z zespołami otępieniennymi. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół nieuświadamianych procesów pamięciowych, mózgowych i psychologicznych mechanizmów starzenia się, schorzeń otępiennych, a także metodologicznych aspektów diagnozy neuropsychologicznej dzieci i dorosłych. Jest współredaktorką trzech monografii oraz autorką i współautorką wielu publikacji badawczych i przeglądowych z zakresu neuropsychologii klinicznej.

dr n. med., dr hab. n. hum., prof. nadzw. Ewa Małgorzata Szepietowska – psycholog, aktualnie kierownik Zakładu Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii UMCS w Lublinie. Zainteresowania naukowe: neuropsychologia kliniczna (diagnoza i rehabilitacja neuropsychologiczna) i poznawcza, psychologia kliniczna. Współpracuje z placówkami NZOZ i opieki społecznej. Prowadzi zajęcia na studiach magisterskich z psychologii (specjalność: psychologia kliniczna i neuropsychologia), w ramach podyplomowej specjalizacji z psychologii klinicznej (w zakresie modułu: neuropsychologia) oraz na studiach podyplomowych z neurologopedii i neuropsychologii. Jest autorką, współautorką lub redaktorem kilku monografii, artykułów z wiodących czasopism naukowych i zagranicznych. Recenzuje granty NCN i publikacje kierowane do czasopism naukowych. Kompetencje praktyczne obejmują diagnozowanie neuropsychologiczne oraz pomoc psychologiczną (w tym – rehabilitację neuropsychologiczną) osób dorosłych.

Masz pytania?

Napisz do nas! 

Kontakt:

Ewa Czajka
[email protected]
Tel.: 22 428 44 26

Regulaminy
Cena

950,00 3800,00