Dialog Motywujący jest metodą myślenia i pracy nad identyfikowaniem wewnętrznych powodów do wprowadzenia istotnych zmian w życiu pacjenta przez odnoszenie ich do ważnych wartości i zasobów.
Badania skuteczności Dialogu Motywującego (m.in. Monti, 1999; Berg-Smith, 1999; Roffman, 2000) wykazały, że jest to szczególnie istotna metoda w działaniach profilaktycznych, jak i w motywowaniu tzw. „trudnych klientów” do zmiany niekorzystnych zachowań. Z powodzeniem stosowany jest w praktyce psychologicznej, motywowaniu do podjęcia terapii uzależnień, medycynie (w obszarach obejmujących zmiany stylu życia na prozdrowotne), a także resocjalizacji, w pracy socjalnej, pedagogicznej.
Szkolenie ma formę wykładowo- warsztatową – ćwiczenia, zarówno w całej grupie, jak i w parach. Odnosimy się do konkretnych przykładów z pracy uczestników i formułujemy interwencje do przypadków zgłoszonych przez uczestników. Eksperymenty przeprowadzone w trakcie zajęć, pozwolą uczestnikom na przećwiczenie opisywanego sposobu pracy.
Do kogo kierowane jest szkolenie?
Szkolenie kierujemy do psychoterapeutów, psychologów, osób kształcących się w psychoterapii, studentów ostatniego roku psychologii, pedagogów, nauczycieli, wychowawców
Ramowy program szkolenia
- Zasady pracy w dialogu motywującym;
- Ambiwalencja jako naturalny etap zmiany;
- Definicja oporu. Praca z oporem;
- Podstawowe techniki w dialogu motywującym;
- Duch terapii motywującej (współpraca, przywoływanie, autonomia);
- Zastosowanie dialogu motywującego w praktyce psychoterapeutycznej. Fazy terapii motywującej;
- Trudności i pułapki terapeutyczne;
- Zastosowanie dialogu motywującego w pracy z dziećmi i młodzieżą. Specyfika i dostosowania.
Spodziewane efekty:
- Poprawa współpracy z pacjentem, w tym pacjentami „mało zmotywowanymi” oraz niechętnie nastawionymi do zmiany swojego zachowania.
- Przeciwdziałanie nadmiernemu obciążeniu siebie w pracy z pacjentem, przy jednoczesnym zwiększeniu skuteczności oddziaływań.
- Zwiększenie pewności siebie, jako specjalisty w kontakcie z pacjentem.
- Efektywne wsparcie pacjentów w realizacji ich celów życiowych.
Metody edukacyjne
Połączenie wykładu i metod warsztatowych
Organizacja szkolenia
Osoby, które chcą zapisać się na szkolenie proszone są o wypełnienie formularza zgłoszenia oraz wpłatę na konto (szczegóły w formularzu).
Link do wydarzenia oraz materiały dydaktyczne zostaną przesłane 2 dni przed szkoleniem.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenia potwierdzające udział w szkoleniu.
Prowadzący
Justyna Wiktoruk– Psycholog dzieci, młodzieży i dorosłych, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny w trakcie szkolenia, diagnosta