Diagnostyka

Dlaczego warto diagnozować autyzm
Blog

Dlaczego warto diagnozować autyzm?

Rozpoczęcie diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu to decyzja, której wielu rodziców obawia się podjąć. Często towarzyszą im różne wątpliwości i lęki, jednakże unikanie diagnozy może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego warto wiedzieć, dlaczego wczesne rozpoznanie zaburzeń ze spektrum autyzmu jest kluczowe i jak może pomóc w dalszym rozwoju dziecka.

Kiedy wykonuje się badania funkcjonowania intelektualnego
Blog

Kiedy wykonuje się badania funkcjonowania intelektualnego?

Badania funkcjonowania intelektualnego to istotny element diagnostyki psychologicznej, pomagający odpowiedzieć na pytanie: jak pacjent przetwarza informacje? Wyniki uzyskane z takich badań są nieocenione w planowaniu terapii, uwzględniających zarówno mocne, jak i słabe strony pacjenta. Zakres badań ustala zespół diagnostyczny, który decyduje o szczegółowych testach i analizach.

Do czego służy Skala Inteligencji Stanford Bineta (SB)
Blog

Do czego służy Skala Inteligencji Stanford-Bineta (SB5)?

Skala Inteligencji Stanford-Bineta, znana również jako SB5, to powszechnie stosowany na świecie, indywidualnie przeprowadzany specjalistyczny test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze. Skala Inteligencji Stanford-Bineta (SB5) to narzędzie diagnostyczne, które jest używane do oceny inteligencji dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym również dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. SB5 jest oparta o najbardziej aktualną teorię inteligencji CHC (Cattell-Horn-Carroll), co czyni ją nowoczesnym i kompleksowym narzędziem diagnostycznym. Jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy istnieje podejrzenie, że rozwój intelektualny pacjenta nie jest typowy, czyli nie mieści się w normach dla danego wieku.

Czym jest Skala Inteligencji Wechslera (WISC V)
Blog

Czym jest Skala Inteligencji Wechslera (WISC V)?

Skala Inteligencji Wechslera, znana również jako WISC V, jest specjalistycznym narzędziem diagnostycznym przeznaczonym do oceny inteligencji i zdolności poznawczych u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 16 lat. Jest to narzędzie do diagnozy indywidualnej, które umożliwia wszechstronny opis i ocenę funkcjonowania intelektualnego dziecka.

Katarzyna Szamburska Lewandowska
Blog

W przypadku ASD wczesne oddziaływanie terapeutyczne ma moc turbodoładowania

Dlaczego tak ważna jest wczesna diagnoza spektrum zaburzeń autystycznych?

Im wcześniej rozpozna się zaburzenia ze spektrum autyzmu lub zauważy trudności w rozwoju mowy, komunikacji czy obecność nietypowych zachowań utrudniających funkcjonowanie, tym szybciej można rozpocząć odpowiednie oddziaływania terapeutyczne.

Blog

Rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)

W artykule skupimy się na podejściach, strategiach oraz praktycznych wskazówkach, które nauczyciele i rodzice mogą wykorzystać, aby wspierać rozwój umiejętności społecznych. Podzielimy się z wami najważniejszymi informacjami oraz sprawdzonymi praktykami, które pozwolą lepiej zrozumieć specyficzne potrzeby dzieci z ASD oraz pomogą im osiągnąć pełnię swojego potencjału społecznego.