Zadzwoń i umów się: (+48) 22 853 20 50 (+48) 22 853 20 50

Czym jest afazja rozwojowa? Zrozumienie i wsparcie dla rodziców i dzieci

afazja rozwojowa 1

Afazja rozwojowa to specyficzne zaburzenie rozwoju mowy i języka u dzieci, które może stanowić poważne wyzwanie zarówno dla małych pacjentów, jak i ich rodziców. Po otrzymaniu takiej diagnozy, wielu rodziców doznaje szoku i niepewności co do tego, czym właściwie jest afazja rozwojowa oraz jak radzić sobie z tym codziennie. W Polsce, wśród specjalistów zajmujących się diagnozowaniem zaburzeń mowy u dzieci, nie ma jednoznacznej terminologii dotyczącej afazji rozwojowej. Często używane są zamiennie takie terminy jak niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, niedorozwój mowy, dysfazja, alalia lub SLI. Warto zrozumieć, czym tak naprawdę jest afazja rozwojowa i jakie są możliwości pomocy dla dziecka.

Afazja rozwojowa nie jest konsekwencją niepełnosprawności intelektualnej, niedosłuchu, porażenia mózgowego ani całościowych zaburzeń rozwojowych. Jest spowodowana uszkodzeniem pewnych struktur mózgowych, często w postaci mikrourazów o nieznanej genezie i niejednoznacznym mechanizmie. Dzieci dotknięte afazją rozwojową mają trudności w nabywaniu i rozumieniu mowy, mimo że ich słuch fizyczny jest prawidłowy, a zdolności

Rodzaje afazji rozwojowej

Wyróżnia się trzy główne rodzaje afazji rozwojowej:

  • Afazja rozwojowa typu ekspresyjnego (ruchowa, motoryczna): Dzieci z tym rodzajem afazji mają trudności z mówieniem lub mówią bardzo słabo, ale potrafią rozumieć mowę.
  • Afazja rozwojowa typu percepcyjnego (sensoryczna): Dzieci cierpiące na ten rodzaj afazji mają ograniczone rozumienie mowy otoczenia, ale ich własna mowa jest agramatyczna i niewyraźna. Często używają „swojego” języka.
  • Afazja rozwojowa typu mieszanego (motoryczno-sensoryczna): Jest to połączenie obu poprzednich rodzajów, gdzie dziecko ma trudności zarówno w mówieniu (lub mówi słabo), jak i w rozumieniu mowy otoczenia.

Objawy afazji rozwojowej

Objawy afazji rozwojowej mogą być różnorodne i obejmować:

  • Zaburzenia lub zniesienie zdolności wyrażania myśli słowami: Dzieci z afazją rozwojową mogą mówić powoli i oszczędnie, mają trudności w składaniu słów i zdań.
  • Trudności w opanowaniu systemu gramatycznego i składni: Występuje niewłaściwa fleksja, parafazje głoskowe (zamiany lub pomijanie głosek), parafazje słowne (wstawianie błędnych słów), agramatyzmy (niewłaściwa forma gramatyczna) oraz uproszczenia w budowie zdań.
  • Zaburzenia o charakterze amnestatycznym: Dzieci mają trudności w przypominaniu sobie już nabytego słownictwa, używają opisowych określeń zamiast właściwych słów do określania przedmiotów i pojęć.
  • Trudności w uczeniu się nowych słów i zapamiętywaniu ich znaczeń.
  • Problemy z powtarzaniem cudzych słów i zdań.
  • Tworzenie neologizmów, czyli używanie nowotworzonych słów, zniekształcanie słów oraz niezrozumiała mowa.
  • W przypadku afazji percepcyjnej: trudności w rozumieniu mowy. Dzieci rozumieją sens pytań i zdań dopiero po kilkakrotnym powtórzeniu. Czasami rozumieją sens niektórych słów, ale nie całych zdań.

Dodatkowe wyzwania afazji rozwojowej

Oprócz trudności związanych bezpośrednio z mową, dzieci z afazją rozwojową często doświadczają innych wyzwań, takich jak:

  • Trudności w czytaniu (aleksja) i pisaniu (agrafia) w różnym stopniu.
  • Ograniczenia w uczeniu się na pamięć: Dzieci z afazją rozwojową mają wolniejsze tempo zapamiętywania informacji, trudności w zachowaniu dokładności, szybsze zapominanie.
  • Problemy z koncentracją.
  • Dysharmonia rozwojowa, problemy z motoryką małą i dużą, zaburzenia integracji sensorycznej, nadmierna męczliwość.
  • Nerwowość, lękliwość, nadpobudliwość, problemy emocjonalne, obniżone poczucie własnej wartości, unikanie kontaktów społecznych i izolowanie się.

Jak pomóc dziecku z afazją rozwojową?

Dziecko z afazją rozwojową wymaga wsparcia i kompleksowej terapii wielospecjalistycznej. W tym procesie najważniejszą rolę odgrywa logopeda (neurologopeda), psycholog, pedagog oraz terapeuta integracji sensorycznej. Terapia afazji rozwojowej jest długa i wymagająca, ale niezwykle istotna. Wszyscy specjaliści pracujący z dzieckiem powinni ze sobą współpracować i wymieniać się spostrzeżeniami, mając na uwadze dobro dziecka z afazją jako najwyższy priorytet.

Odpowiednio dobrana terapia, motywacja dziecka i bliska współpraca specjalistów z rodzicami stanowią najlepsze narzędzia do pomocy dzieciom z afazją rozwojową. Niezależnie od trudności, ważne jest zapewnienie dziecku pełnego wsparcia i zrozumienia, które pomogą mu rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne i osiągać postępy w zdobywaniu języka.