Uzależnienia behawioralne to problem coraz częściej dotykający dzieci i młodzieży. Obejmują one m.in.uzależnienie od gier komputerowych, hazardu, internetu, mediów społecznościowych i pornografii. Istnieje wiele sposobów na to, aby zniwelować ryzyko ich wystąpienia, zarówno w domu, jak i w szkole. Infografika „Jak zniwelować ryzyko uzależnień behawioralnych?” przedstawia wskazówki dla dorosłych, jak zapobiegać uzależnieniom behawioralnym u dzieci i młodzieży.
Bo profilaktyka uzależnień behawioralnych w dużej mierze zależy od dorosłych!
Po pierwsze od rodziców, którzy powinni dbać o pozytywne relacje z dzieckiem, powinni nagradzać i doceniać nastolatka nie tylko za wyniki w nauce, ale i za inne osiągnięcia, wspierać jego rozwój:
Ważne jest też rozwijanie umiejętności dziecka związanych z używaniem internetu: wzmacnianie samokontroli, poczucia własnej skuteczności.
Ale też wspieranie rozwoju inteligencji emocjonalnej oraz umiejętności interpersonalnych.
Natomiast nauczyciele powinni:
prowadzić lekcje profilaktyczne na temat uzależnień behawioralnych. Informować uczniów o zagrożeniach, objawach i konsekwencjach uzależnień, uczyć uczniów krytycznego myślenia. Pomóc im w ocenie wiarygodności informacji znalezionych w internecie i mediach społecznościowych. Jak również wspierać rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów. Nauczyć ich zdrowych sposobów radzenia sobie ze stresem, złością, frustracją i nudą. Być czujnymi na objawy uzależnienia. Zwrócić uwagę na to, czy uczniowie nadmiernie dużo czasu spędzają w internecie lub na granie w gry, zaniedbują naukę lub mają problemy z emocjami. Oraz współpracować z rodzicami. Informować rodziców o podejrzeniach dotyczących uzależnienia dziecka i wspólnie szukać rozwiązań.
Warto pamiętać, że profilaktyka uzależnień behawioralnych to wspólne zadanie rodziców i nauczycieli. Współpracując ze sobą, mogą oni stworzyć dzieciom bezpieczne i wspierające środowisko, które pomoże im uniknąć uzależnienia.
