W Centrum CBT prowadzimy profesjonalne diagnozy zespołu hiperkinetycznego (ADHD), oparte na najnowszych obowiązujących standardach.
Celem procesu diagnostycznego jest potwierdzenie lub wykluczenie u dziecka zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD).
Ostateczne ustalenie diagnozy zaburzeń neurorozwojowych dokonywane jest przez wykwalifikowanych specjalistów.
ETAPY PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO OPARTEGO NA BADANIU PSYCHOLOGICZNYM.
| USŁUGA | CZAS TRWANIA |
|---|---|
| Wywiad wstępny | 50 min |
| Konsultacja psychologiczna z użyciem testu MOXO i odpowiednich kwestionariuszy diagnostycznych | 90 min |
| Badanie funkcji poznawczych i wykonawczych (w tym: testem Stanford-Binet). | 90 -120 min |
| Podsumowanie i przekazanie informacji zwrotnych, przedstawienie planu dalszej opieki terapeutycznej, przekazanie pisemnej opinii psychologicznej | 90 min |
| Razem: | ok. 5,5 – 6 godzin bezpośredniego kontaktu |
Opcjonalnie: wizyta u lekarza specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży.
Cele diagnostyki ADHD
Dlaczego warto diagnozować ADHD u dzieci i młodzieży?
Diagnoza ADHD u dzieci i nastolatków może przynieść wiele korzyści, głównie przez opracowanie sposobów radzenia sobie z objawami i przeciwdziałanie obniżeniu samooceny, co wpływa na indywidualne funkcjonowanie psychiczne, edukacyjne oraz rodzinne.
Rzetelna diagnoza ADHD umożliwia:
- Zrozumienie własnych trudności
Diagnoza pozwala zrozumieć przyczyny swoich trudności z koncentracją, planowaniem, dysregulacją emocjonalną, impulsywnością oraz trudnościami relacyjnymi. Świadomość przyczyn tych trudności umożliwia lepsze zrozumienie własnych zachowań. - Skuteczniejsze zarządzanie objawami
Stosowanie efektywnych strategii radzenia sobie znacząco poprawia codzienne funkcjonowanie. - Lepsze zarządzanie emocjami
Diagnoza i skuteczne wsparcie poprawiają funkcjonowanie w zakresie regulacji emocji, co przekłada się na mniejszą ilość niepokoju, napięcia, a przez to mniejszą ilość konfliktów z innymi i zdecydowanie lepsze samopoczucie. - Poprawa relacji interpersonalnych
Rozumienie ADHD pozwala na lepsze komunikowanie się z bliskimi i rówieśnikami. Zrozumienie zachowań związanych z zaburzeniem może poprawić relacje interpersonalne poprzez zwiększenie empatii i cierpliwości ze strony otoczenia. - Poprawa funkcjonowania edukacyjnego
Dzieci i nastolatki z ADHD często doświadczają trudności w szkole, takich jak problemy z terminowym oddawaniem prac, organizacją zadań i utrzymaniem na nich koncentracji. Diagnoza umożliwia wdrożenie odpowiednich strategii i narzędzi, które pomagają poprawić efektywność i produktywność w zakresie nauki szkolnej. - Poprawa samooceny i samoakceptacji
Dzieci z ADHD często zmagają się z niską samooceną z powodu doświadczania negatywnych konsekwencji objawów. Diagnoza pozwala zrozumieć źródło tych trudności i zaplanować sposoby radzenia sobie, co zmienia obraz własnej osoby i emocje odczuwane w związku z nim. - Dostęp do wsparcia i grup pomocowych
Osoby zdiagnozowane i ich rodzice mogą korzystać z różnych form wsparcia, takich jak grupy terapeutyczne, fora internetowe i organizacje pomagające osobom z ADHD. Wsparcie ze strony osób mających podobne doświadczenia może być bardzo wartościowe. - Dostosowane strategie nauki i rozwoju osobistego
Diagnoza dzieci z ADHD pozwala opracować indywidualne strategie nauki i rozwoju osobistego, które są lepiej dopasowane do ich unikalnych potrzeb i stylu przetwarzania informacji. - Zmniejszenie ryzyka współwystępujących zaburzeń
ADHD często współwystępuje z innymi zaburzeniami, takimi jak depresja czy zaburzenia lękowe. Wczesna diagnoza i leczenie mogą pomóc w zapobieganiu lub łagodzeniu współwystępujących zaburzeń.