Dla kogo?
Terapia psychomotoryczna dzieci metodą Procus i Block jest adresowana głównie do dzieci w wieku od 3. do 10. r.ż., które wykazują łagodne zaburzenia neuropsychologiczne (ruchu, koordynacji wzrokowo-ruchowej, emocji, uwagi, mowy, czytania i pisania), określane jako minimalna dysfunkcja mózgu lub dysharmonia rozwojowa.
Co to jest psychomotoryka?
Rozwój psychomotoryczny jest procesem, w którym dojrzewają i łączą się funkcje psychiczne i ruchowe. Obejmuje on m.in.:
o Motorykę dużą (kontrola dużych grup mięśni), motorykę małą (precyzyjne ruchy dłoni i palców) oraz koordynację wzrokowo‑ruchową;
o Równowagę, propriocepcję i planowanie ruchów, czyli świadomość położenia ciała oraz organizowanie sekwencji ruchów;
o Integrację sensoryczną – przetwarzanie informacji z różnych zmysłów, takich jak dotyk, propriocepcja i układ przedsionkowy, a także systemy wzrokowy i słuchowy;
o Procesy poznawcze (uwaga, pamięć, myślenie), emocjonalne i społeczne – aktywności psychomotoryczne stymulują mózg, poprawiają koncentrację, pamięć i zdolność rozwiązywania problemów oraz uczą współpracy i radzenia sobie z emocjami;
o Orientację przestrzenną i lateralizację (preferencję prawej/lewej strony), niezbędne do organizacji ruchów i działań w przestrzeni.
W koncepcji psychomotorycznej ruch traktowany jest jako narzędzie poznania i komunikacji. Zajęcia zachęcają dzieci do odkrywania własnej tożsamości cielesnej i emocjonalnej, eksperymentowania z rolami oraz spontanicznych projektów. Pedagog nie jest tu „trenerem”, lecz towarzyszem, który wspiera ciekawość i dialog. Ruch łączy się z wrażeniami zmysłowymi, percepcją wzrokową i słuchową, planowaniem, emocjami i kontaktem społecznym. W efekcie dziecko zyskuje pewność siebie, uczy się inicjować działania i rozwija kompetencje społeczne. Psychomotoryka jest więc holistycznym podejściem do rozwoju, a nie serią gimnastycznych ćwiczeń.
Na czym będą polegały zajęcia?
Zajęcia rozpoczynają się od ćwiczeń indukcyjnych, które wprowadzają dzieci w aktywność z zakresu dużej motoryki. Są to m.in. zabawy takie jak: „Witanie paluszków – witanie rodziny”, „Pociąg”, „Lata mucha”, „Budujemy mosty”, „Kaczka”, „Pinokio” czy „Dziadek”. Następnie realizowane są ćwiczenia schematu ciała, pomagające dzieciom lepiej rozumieć budowę własnego ciała i orientację przestrzenną. Uzupełnieniem zajęć są różnorodne aplikacje i gry dydaktyczne, dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników – obejmujące naukę liczenia, czytania, pisania, ćwiczenia skojarzeń, wyklejanie kształtów plasteliną, rysowanie według wzoru, tematyczne gry typu memory, gry zręcznościowe, wycinanie według wzoru i wiele innych aktywności. Ćwiczenia te rozwijają percepcję wzrokową, koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową, a także sprawność manualną i grafomotoryczną, wspierając ogólny rozwój dziecka i przygotowanie do nauki szkolnej.
Organizacja zajęć
Zajęcia trwają 15 tygodni i odbywać się będą dwa razy w tygodniu po 90 minut.
O dokładnych terminach będziemy informować przed rozpoczęciem zajęć. Spotkania trwają po 90 minut.
Na warsztaty zapisujemy się poprzez wypełnienie formularza.
Prowadzący:
Mgr Paweł Sieńkowski
Tytuł magistra psychologii uzyskał w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Ukończył 3 semestralne studia podyplomowe na Uniwersytecie SWPS w Warszawie – Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej. Obecnie jest na III roku 4-letniej szkoły psychoterapii w nurcie poznawczo-behawioralnym.
Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując m.in. w placówkach wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnościami (WTZ, ŚDS, COM), poradniach psychologiczno- pedagogicznych i szkołach oraz w ośrodkach pomocy społecznej. Ukończył liczne szkolenia, m.in. z zakresu diagnozy i pracy z osobami doświadczającymi przemocy oraz stosującymi przemoc. Pracuje z osobami doświadczającymi różnego rodzaju trudności, m.in. w zakresie radzenia sobie z emocjami, problemami w relacjach interpersonalnych, pracy z niskim poczuciem własnej wartości.
Cena
240zł za 1 zajęcia lub 6500zł za całość
Kontakt
Krystian Kacperski
