W każdym wieku dziecko może potrzebować wsparcia psychologa dziecięcego. Ośrodek Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej jest miejscem, gdzie może je otrzymać bezpłatnie i bez skierowania maksymalnie do 21 roku życia. Dowiedz się jak to działa.
Ośrodek Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej
Niezależnie od wieku dziecka może pojawić się potrzeba wsparcia psychologa dziecięcego. Czasami są to przejściowe problemy wymagające jednorazowego spotkania z psychologiem, a czasami sytuacje, które wymagają systematycznego utrzymywania kontaktu z psychoterapeutą, a także wsparcia w szkole czy przedszkolu.
Ośrodek Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej to miejsce, gdzie oferowana jest pomoc z zakresu zdrowia psychicznego dzieciom w każdym wieku. Pomocą obejmuje się dziecko, jego rodzinę a także środowisko, w którym przebywa np. szkoła, przedszkole. W każdym tego typu ośrodku przyjmują: psycholog dziecięcy, psychoterapaeuta i terapeuta środowiskowy.
Kiedy warto zwrócić się o pomoc w Ośrodku Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej?
Do psychologa dziecięcego należy się udać, kiedy u dziecka lub nastolatka/nastolatki zaczynamy obserwować:
wyraźne zmiany zachowania, zaburzenia emocjonalne (m.in. stany lękowe, zaburzenia odżywiania), przewlekły smutek, niechęć do uczęszczania do szkoły, pogorszenie się ocen w szkole, bezsenność lub nadmierną senność, pobudzenie psychoruchowe lub spowolnienie, przewlekłe zmęczenie dziecka, brak energii, apatię, zaburzenia koncentracji i pamięci, zaburzenia zachowania, trwający przez kilka tygodni obniżony nastrój, ciągłe skargi na dolegliwości somatyczne (bóle brzucha, bóle głowy), wybuchy złości, rozdrażnienie, nieadekwatne reakcje do sytuacji, zmniejszenie zainteresowań i zdolność do odczuwania przyjemności, wycofanie z życia rówieśniczego, nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych, gier wideo, komputera, Internetu (uzależnienia behawioralne), pogorszenie się relacji rodzic-dziecko, myśli i tendencje samobójcze, autoagresja, opóźnienie w rozwoju dziecka, zaburzenia neurorozwojowe oraz inne zachowania, które budzą niepokój rodziców lub opiekunów dziecka lub nastolatka.
Zespół w Ośrodku Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej
W Ośrodku przyjmują specjaliści zajmujący się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży. Psycholog dziecięcy, psychoterapeuta oraz terapeuta środowiskowy.
Psycholog dziecięcy zajmuje się diagnozowaniem oraz prowadzeniem konsultacji psychologicznych oraz wizyt psychoedukacyjnych.
Psychoterapeuta prowadzi terapię indywidulaną, grupową lub rodzinną. Zazwyczaj jest to psycholog w trakcie kursu specjalizacyjnego z psychoterapii lub taki kurs zakończył. Kurs na psychoterapeutę trwa zazwyczaj 4 lata i obejmuje szeroki zakres wiedzy z dziedziny psychoterapii.
Terapeuta środowiskowy zajmuje się kontaktami ze szkołą i wsparciem dziecka w jego środowisku szkolnym lub domowym, jeśli zachodzi taka potrzeba. Jego rola polega na udzielaniu wszechstronnego wsparcia i pomocy terapeutycznej podopiecznym i ich rodzinie. Zadaniem terapeuty środowiskowego jest rozpoznanie potrzeb oraz możliwości pacjenta, którym się zajmuje. Terapeuta środowiskowy planuje konkretne działania terapeutyczne. Ważnym elementem terapii jest działanie interwencyjne w środowisku pacjenta, dlatego jego praca nie odbywa się tylko w gabinecie, ale przede wszystkim podejmuje współpracę z placówkami, które zajmują się opieką nad pacjentem (szkoła, ośrodek pomocy społecznej, przychodnia itp.). Wspiera również rodzinę podopiecznego w rozwiązywaniu sporów i budowaniu prawidłowych relacji opartych na akceptacji i wzajemnym zrozumieniu. Odbywa wizyty domowe.
Wszyscy pracownicy Ośrodka Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej działają jako zespół, a ich praca poddawana jest ciągłej superwizji.
Diagnoza psychologiczna
W momencie, kiedy dziecko zostaje zgłoszone do Ośrodka przez rodzica lub opiekuna, objęte zostaje kompleksową opieką psychologiczną.
W pierwszej kolejności trzeba postawić odpowiednią diagnozę. W tym celu przeprowadzane są spotkania diagnostyczne oraz porada środowiskowa w celu uzupełnienia wywiadu. Podczas wizyt diagnostycznych psycholog dziecięcy spotyka się z rodzicami dziecka i z dzieckiem. W czasie wizyty diagnostycznej, rodzice poproszeni są o zgodę na kontakt ze szkołą oraz kontakt telefoniczny do szkoły. Kontaktem ze szkołą zajmuje się terapeuta środowiskowy.
W czasie wizyt diagnostycznych psycholog zbiera dokładny wywiad na temat dziecka, jego problemów i sposobu funkcjonowania w domu i szkole, zapoznaje się również z dostarczoną przez rodziców dokumentacją medyczną. Dziecko i rodzice wypełniają testy psychologiczne, może być przeprowadzone badanie psychologiczne.
Po wizytach diagnostycznych i ustaleniu rozpoznania, sporządzany jest kompleksowy i indywidualny plan postępowania między innymi: oddziaływania indywidualne, rodzinne, środowiskowe z zaplanowaniem rodzaju realizowanych działań, psychoterapia lub sesje wsparcia psychospołecznego lub porady psychologiczne, porady środowiskowe. Określany jest również czas trwania całościowego wsparcia z uwzględnieniem specyfiki danego pacjenta i jego otoczenia.
Co oferuje Ośrodek Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej?
Po ustaleniu rozpoznania i ustaleniu indywidualnego planu leczenia (wsparcia psychologicznego), dziecko może otrzymać w zależności od indywidualnych potrzeb różne formy wsparcia, odpowiednie metody psychologiczne. W zależności od wieku pacjenta i jego potrzeb dobierane są najbardziej wskazane narzędzia terapeutyczne.
W Ośrodku Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej pacjent może uzyskać bezpłatnie:
- Porady i konsultacje psychologiczne
Konsultacja psychologiczna jest elementem:
– kompleksowej diagnozy i terapii dzieci i młodzieży, u których istnieje prawdopodobieństwo występowania lub obecne są objawy zaburzeń lękowych, nastroju, odżywiania;
– diagnozy i poradnictwa w sytuacji nierealizowania zadań rozwojowych (np. realizacja obowiązku szkolnego, nawiązywanie relacji z rówieśnikami, stopniowe usamodzielnianie się i separowanie od rodziców, zdobywanie wykształcenia i tworzenie tożsamości);
– planowania pracy terapeutycznej w sytuacji, gdy objawy dziecka wiążą się z zaburzeniami relacji rodzinnych i małżeńskich
– obecne są objawy zaburzonego zachowania.
- Porada psychoedukacyjna
Jest to spotkanie, na którym pacjent i rodzic będzie poinformowany między innymi na temat zadań rozwojowych i roli rodzica w realizacji zadań wychowawczych oraz terapeutycznych, o ile zaistnieje taka potrzeba. Podczas wizyty psychoedukacyjnej rodzice są w przystępny sposób informowani, czym jest jednostka chorobowa dziecka np. depresja i jak ją leczyć. Często psychoedukacja obejmuje przekazanie zaleceń dotyczących codziennego postępowania z dzieckiem.
Podczas takiej wizyty rodzic może dowiedzieć się jakie są objawy danej choroby, co jest objawem, a co zachowaniem niepożądanym. Psychoedukacja jest elementem terapii. W czasie takiej wizyty rozmawia się również o podziale ról w terapii i podziale odpowiedzialności, o rozwoju kompetencji rodzicielskich, konieczności rozumienia problemów współczesnych zjawisk społecznych i kulturowych. Porada psychoedukacyjna traktowana jest jak świadczenie medyczne.
- Psychoterapia indywidualna dzieci i młodzieży
Psychoterapia indywidualna to indywidualne spotkania psychoterapeuty i pacjenta. Skupia się ona przede wszystkim na pacjencie jego uczuciach, przeżyciach, przemyśleniach, nastawieniu, sposobach postrzegania świata i siebie samego przez pacjenta. Pomiędzy pacjentem a psychoterapeutą nawiązuje się specyficzna wież. Dlatego cały proces terapeutyczny powinien być prowadzony przez jednego i tego samego psychoterapeutę. W czasie psychoterapii indywidulanej pacjent ma możliwość zobaczenia swoich problemów z innej perspektywy i zmianę nastawienia do nich i myślenia o nich. Może również nauczyć się korzystania z narzędzi, które np. pomagają redukować stres, napięcie czy myśli, które zaburzają normatywne funkcjonowanie. Psychoterapia ma swój określony czas. W Ośrodku jest to zazwyczaj 25 spotkań raz w tygodniu.
- Psychoterapia grupową dzieci i młodzieży
Psychoterapia grupowa polega na systematycznym uczestnictwie w spotkaniach grupy pacjentów. Prowadzona jest przez jednego lub dwóch psychoterapeutów. W tej formie psychoterapii kładzie się duży nacisk na budowanie relacji grupy. Psychoterapię grupową zaleca się zazwyczaj osobom borykającymi się z problemami o charakterze społecznym, z problemami w komunikacji międzyludzkiej i problemami z adekwatnym odnajdywaniu się w sytuacji społecznej.
- Terapia rodzinna
Trudno mówić o leczeniu dzieci czy nastolatków bez zaangażowania ich rodziców lub opiekunów. Im młodsze jest dziecko tym większego wsparcia potrzebuje. Czasami konflikt miedzy rodzicami i dzieckiem jest na tyle duży, że terapia dziecka musi iść w parze z terapią rodzinną. W jej czasie wszyscy mieszkający razem członkowie rodziny wspólnie spotykają się z psychoterapeutą i pracują nad poprawą swoich relacji.
- Opieka i wsparcie terapeuty środowiskowego w środowisku pacjenta (szkoła, dom itp.).
W zależności od potrzeb pacjenta, dziecko objęte jest wsparciem terapeuty środowiskowego. Staje się on „łącznikiem” między pacjentem a jego środowiskiem. Może kontaktować się ze szkołą, aby wesprzeć funkcjonowanie dziecka poprzez edukację i podnoszenie świadomości kadry nauczycielskiej na temat problemu dziecka oraz zalecać odpowiednie oddziaływania na dziecko.
Ośrodki Środowiskowej Opieki Psychologiczno-Psychoterapeutycznej Centrum CBT
Centrum CBT prowadzi kilkanaście ośrodków, w których oferowane są usługi psychologiczne zgodnie z wymaganiami NFZ i wytycznymi na temat wsparcia dzieci i młodzieży. Wszystkie usługi w ramach Ośrodka są dla pacjentów bezpłatne i skierowane do dzieci i nastolatków do 21 roku życia pod warunkiem, że uczęszczają do szkoły ponadpodstawowej i są ubezpieczeni w ramach ubezpieczenia rodziców.
Kadra w każdym ośrodku składa się z wykwalifikowanych i cały czas podnoszących swoje kompetencje zawodowe psychologów, psychoterapeutów i terapeutów środowiskowych. Są oni poddawani stałej superwizji.
Aby umówić się na pierwszą wizytę nie potrzebne jest skierowanie, należy ze strony www.poradnie-cbt.pl wybrać placówkę w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Otwocku, Legionowie, zadzwonić pod podany numer telefonu, gdzie konsultant wskaże najbliższy termin i umówi na pierwsze spotkanie z psychologiem.
W przypadku pacjenta powyżej 18 r.ż. należy obowiązkowo pobrać zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły ponadpodstawowej.
Trzeba pamiętać, że Ośrodki Środowiskowej Opieki Psychologiczno-Psychoterapeutycznej są placówkami I stopnia referencyjnego według założeń reformy psychiatrii dzieci i młodzieży. Nie przyjmuje tu psychiatra dzieci i młodzieży. W razie konieczności psycholog z Ośrodka Środowiskowej Opieki Psychologiczno-Psychoterapeutycznej może zlecić kontakt z psychiatrą dzieci i młodzieży. Przyjmują oni w Poradniach Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży (II stopień referencyjny).
Zapraszamy do Ośrodków Środowiskowej Opieki Psychologiczno-Psychoterapeutycznej Centrum CBT. Tutaj Twoje dziecko znajdzie najwyższy standard opieki psychologicznej w ramach NFZ.





