
Stres – niewidzialny wróg naszego zdrowia
Współczesny świat, pełen wyzwań i ciągłej presji, sprawia, że coraz więcej osób zmaga się ze stresem. Badania wskazują alarmujące statystyki – co piąty z nas

Współczesny świat, pełen wyzwań i ciągłej presji, sprawia, że coraz więcej osób zmaga się ze stresem. Badania wskazują alarmujące statystyki – co piąty z nas

Neuroróżnorodność to pojęcie, które w ostatnich dekadach zrewolucjonizowało nasze spojrzenie na różnice w funkcjonowaniu mózgu. Odszedłszy od tradycyjnego modelu medycznego, który postrzegał takie różnice jako zaburzenia wymagające „naprawy”, neuroróżnorodność proponuje nowe, bardziej inkluzywne podejście. Zamiast skupiać się na deficytach, podkreśla ona bogactwo ludzkiej różnorodności i potencjał, jaki niesie ze sobą każdy mózg, niezależnie od tego, jak funkcjonuje.

Temat zaburzeń odżywiania jest niezwykle złożony i dotyka coraz większej liczby osób. Wiele badań wskazuje, że rodzina odgrywa kluczową rolę w procesie zdrowienia. Jednym z najważniejszych elementów tego procesu są wspólne posiłki. Jak jednak stworzyć przyjazną atmosferę przy stole, gdy dziecko zmaga się z zaburzeniami odżywiania? Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez rodziców i jakie strategie mogą okazać się skuteczne?

Dzieciństwo to okres intensywnego rozwoju, zarówno fizycznego, jak i emocjonalnego. W miarę dorastania maluchy stają przed różnymi wyzwaniami, które mogą wpływać na ich samopoczucie i relacje z otoczeniem. Często rodzice zastanawiają się, jak rozpoznać, że ich dziecko ma problemy emocjonalne i jak im pomóc.

Dorastanie w cieniu uzależnienia to doświadczenie, które kształtuje na całe życie. Osoby, które żyły w rodzinach z problemem alkoholowym, często noszą w sobie głębokie rany, które wpływają na ich dorosłe życie. Syndrom DDA, czyli Dorosłe Dzieci Alkoholików, to pojęcie, które opisuje specyficzne trudności, z którymi zmagają się ci ludzie. O tym, jakie są jego objawy, przyczyny i jak można sobie z nim poradzić, opowiada terapeutka środowiskowa, Agnieszka Brodnicka.

Psycholożka, Katarzyna Kosmowska wyjaśnia dlaczego zrezygnowano z terminu „zespół Aspergera”, jakie są objawy spektrum autyzmu i jak one się manifestują oraz jakie są dostępne metody terapii i jak wybrać odpowiednią dla siebie lub swojego dziecka. Zapraszamy do lektury.

Czy perfekcjonizm jest błogosławieństwem czy przekleństwem? Z jednej strony, dążenie do doskonałości może być motorem napędowym, prowadzącym do osiągnięcia wyznaczonego celu. Z drugiej strony, nadmierne

Zespół Aspergera, choć w najnowszych klasyfikacjach nie jest już oddzielną kategorią diagnostyczną, przez wiele lat był używany do opisania specyficznego profilu zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Osoby z zespołem Aspergera często miały trudności w interakcjach społecznych, ograniczone, powtarzalne wzorce zachowań, ale jednocześnie dobrze rozwinięte umiejętności językowe.

O tym, co kryje się pod pojęciem zaburzeń psychosomatycznych, kto jest najbardziej na nie narażony oraz czy środowisko, w którym dorastamy, może wpływać na wystąpienie zaburzeń psychosomatycznych w życiu dorosłym opowiada psycholog dzieci, młodzieży i dorosłych oraz psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, Jakub Mikołajczyk.

Coraz więcej dzieci i młodzieży boryka się z trudnościami w nawiązywaniu relacji i funkcjonowaniu w grupie. Trening umiejętności społecznych staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem tego problemu. O tym, czym jest ten trening, jak wyglądają zajęcia i jakie przynosi efekty opowiada certyfikowana trener umiejętności psychospołecznych, terapeuta środowiskowy, Agata Jóźwiak.

Współuzależnienie to złożony problem psychiczny, który często towarzyszy uzależnieniu w rodzinie lub związku. Choć nie jest oficjalnie uznaną chorobą, to ma głęboki wpływ na życie osób, które są blisko związane z osobą uzależnioną. Jest to pewien sposób radzenia sobie z trudną sytuacją, który z czasem może przekształcić się w szkodliwy nawyk.
Jak wskazuje psychoterapeutka, Anna Okrutna – Skowroń, współuzależnienie to niezdrowa zależność emocjonalna, która rozwija się u osób żyjących z osobą uzależnioną. Jest to wynik długotrwałego przystosowywania się do trudnej sytuacji, charakteryzujący się nadmierną troską o osobę uzależnioną, zaniedbaniem własnych potrzeb i próbą kontroli nad sytuacją. Osoba współuzależniona często poświęca się, aby ratować bliską osobę, co prowadzi do zaniedbania własnego zdrowia psychicznego i emocjonalnego.
Zapraszamy do lektury całego wywiadu.

Fobie dziecięce to coś więcej niż zwykłe obawy. Choć lęk jest naturalną częścią rozwoju, to w niektórych przypadkach może przybrać formę zaburzenia, znacznie utrudniając codzienne życie dziecka.
Czym różnią się fobie dziecięce od dorosłych? Kiedy mówimy o fobii? I jak rozpoznać fobię u dziecka? Na te i inne pytania odpowiada psycholożka dzieci, młodzieży i dorosłych, Marta Libera – Grabowska.

Czy szkoła jest przyczyną, czy tylko pogłębia istniejące problemy? To pytanie nurtuje wielu rodziców, nauczycieli i specjalistów. Z jednej strony, środowisko szkolne może być źródłem stresu, który sprzyja rozwojowi zaburzeń odżywiania. Z drugiej strony, często zdarza się, że szkoła jedynie ujawnia problemy, które już wcześniej istniały. W wywiadzie, dietetyczka, Agnieszka Chruścikowska, przybliża złożone zależności między szkołą a zaburzeniami odżywiania. Omawia, jakie czynniki w środowisku szkolnym mogą przyczynić się do rozwoju tych schorzeń, jakie są najczęstsze objawy i jak możemy skutecznie wspierać dzieci i młodzież zmagające się z tym problemem.

Mobbing, czyli uporczywe nękanie i zastraszanie w miejscu pracy, to problem, który dotyka coraz większej liczby osób na całym świecie. Choć przez długi czas był zjawiskiem ukrywanym i bagatelizowanym, dziś coraz częściej wychodzi na jaw, budząc szeroki społeczny alarm. Konsekwencje mobbingu wykraczają daleko poza mury firmy, prowadząc do poważnych zaburzeń psychicznych, a nawet fizycznych u ofiar.

Życie bywa pełne nieoczekiwanych zwrotów akcji, zarówno tych dobrych, jak i złych. Nagle możemy znaleźć się w sytuacji, której nie jesteśmy w stanie sami opanować. To właśnie wtedy przychodzi z pomocą interwencja kryzysowa. O tym dlaczego możemy potrzebować interwencji kryzysowej, jak wygląda taki proces oraz czym różni się interwencja od psychoterapii opowiada terapeutka środowiskowa, Anna Pieczyńska.

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego to dla wielu uczniów, zwłaszcza tych najmłodszych, czas pełen zarówno ekscytacji, jak i obaw. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego dzieci, które przez całe wakacje z utęsknieniem czekały na spotkanie z kolegami, nagle zaczynają odczuwać lęk przed szkołą? Odpowiedzi na te pytania są złożone i często indywidualne dla każdego dziecka.

Żyjemy w świecie pełnym wyzwań, które często wywołują w nas stres i niepokój. Odczuwanie lęku jest naturalną reakcją organizmu na zagrożenie. Jednak kiedy strach staje

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego to dla wielu dzieci i młodzieży czas zarówno ekscytujący, jak i pełen obaw. Nowa klasa, nowi nauczyciele, nowe wyzwania – to wszystko może powodować stres i niepewność. Aby pomóc młodym ludziom lepiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości, warto przygotować ich odpowiednio do tego ważnego etapu. W wywiadzie, psycholożka dzieci i młodzieży, Justyna Wiktoruk, wyjaśnia dlaczego warsztaty przygotowujące do szkoły są tak ważne, jak rozpoznać problemy dziecka związane ze szkołą oraz jak wspierać je w tym trudnym okresie.

Każdy z nas jest inny, ma swój unikalny sposób postrzegania świata i relacji z innymi. Jednak czasem te różnice mogą przekraczać pewną granicę, prowadząc do poważnych trudności w życiu codziennym. Mówimy wtedy o zaburzeniach osobowości.
Czym są zaburzenia osobowości i jak wpływają na nasze życie, czym różnią się zaburzenia osobowości od cech charakteru, jakie są najczęstsze objawy zaburzeń osobowości oraz jakie są dostępne metody leczenia opowiada lekarz w trakcie specjalizacji z psychiatrii, Joanna Emma Szczerba. Zapraszamy do lektury.

Specyficzne trudności w uczeniu się to problem, który dotyka coraz większej liczby dzieci i młodzieży. Choć inteligencja i zaangażowanie tych osób są na wysokim poziomie, napotykają one na przeszkody w opanowaniu podstawowych umiejętności szkolnych, takich jak czytanie, pisanie czy liczenie. Czym są specyficzne trudności w uczeniu się i jakie są ich przyczyny?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre osoby są tak pewne siebie, a inne ciągle wątpią w swoje możliwości? Co sprawia, że jedni kochają siebie, a drudzy nie potrafią docenić własnej wartości? Odpowiedzi na te pytania mogą pomóc nam zrozumieć, czym jest niska samoocena i jak sobie z nią radzić. Bo niska samoocena to problem, który dotyka wielu z nas. Badania pokazują, że znaczna część populacji zmaga się z negatywnym postrzeganiem siebie. Skąd się bierze to zjawisko i jak wpływa na nasze życie?

Wszyscy znamy anoreksję i bulimię. To one najczęściej pojawiają się w mediach i w naszej świadomości, gdy mówimy o zaburzeniach odżywiania. Ale te poważne problemy to tylko wierzchołek góry lodowej. Istnieje wiele innych, mniej znanych zaburzeń, które mogą mieć równie niszczące konsekwencje dla zdrowia fizycznego i psychicznego.
W wywiadzie z dietetyczką, Moniką Kręgiel, odkrywamy ukryte oblicza zaburzeń odżywiania. Poznamy specyficzne zaburzenia, takie jak zespół nocnego jedzenia, ortoreksja czy kompulsywne objadanie się. Zastanowimy się, jak je rozpoznać i jakie są ich przyczyny.

Lęk szkolny to coraz częstszy problem wśród dzieci i młodzieży. Przyczyny tego zjawiska są złożone i wymagają kompleksowego podejścia. W wywiadzie, psycholog, Mateusz Kurek, przygląda

Czy Twoje dziecko ma problemy z czytaniem, pisaniem lub liczeniem, mimo że bardzo się stara? Jeśli tak, to może zmagać się ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, takimi jak dysleksja, dysgrafia czy dyskalkulia. W poniższym wywiadzie, psycholog, Mateusz Kurek wyjaśnia, czym są te zaburzenia, jakie są ich przyczyny i jak można wspierać dzieci, które z nimi żyją. Bo jak wskazują badania, aż 17% dzieci zmaga się z dysleksją! Specyficzne trudności w uczeniu się, takie jak dysleksja, dysgrafia czy dyskalkulia, dotykają wielu uczniów. Na szczęście, dzięki rozwojowi badań i terapii, coraz lepiej rozumiemy te zaburzenia i wiemy, jak skutecznie wspierać dzieci, które z nimi żyją.
Centrum CBT Edu Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością
Realizacja: Agencja SEO Before After