Zadzwoń i umów się: (+48) 22 150 25 97 (+48) 22 150 25 97

Wywiady z ekspertami

Przełamujemy bariery TUS dla każdego
Blog

Przełamujemy bariery – trening umiejętności społecznych dla każdego

Coraz więcej dzieci i młodzieży boryka się z trudnościami w nawiązywaniu relacji i funkcjonowaniu w grupie. Trening umiejętności społecznych staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem tego problemu. O tym, czym jest ten trening, jak wyglądają zajęcia i jakie przynosi efekty opowiada certyfikowana trener umiejętności psychospołecznych, terapeuta środowiskowy, Agata Jóźwiak.

Współuzależnienie ukryta pułapka w relacji z osobą uzależnioną
Blog

Współuzależnienie: ukryta pułapka w relacji z osobą uzależnioną

Współuzależnienie to złożony problem psychiczny, który często towarzyszy uzależnieniu w rodzinie lub związku. Choć nie jest oficjalnie uznaną chorobą, to ma głęboki wpływ na życie osób, które są blisko związane z osobą uzależnioną. Jest to pewien sposób radzenia sobie z trudną sytuacją, który z czasem może przekształcić się w szkodliwy nawyk.

Jak wskazuje psychoterapeutka, Anna Okrutna – Skowroń, współuzależnienie to niezdrowa zależność emocjonalna, która rozwija się u osób żyjących z osobą uzależnioną. Jest to wynik długotrwałego przystosowywania się do trudnej sytuacji, charakteryzujący się nadmierną troską o osobę uzależnioną, zaniedbaniem własnych potrzeb i próbą kontroli nad sytuacją. Osoba współuzależniona często poświęca się, aby ratować bliską osobę, co prowadzi do zaniedbania własnego zdrowia psychicznego i emocjonalnego.

Zapraszamy do lektury całego wywiadu.

Od dziecięcych lęków do fobii jak rozpoznać problem
Blog

Od dziecięcych lęków do fobii – jak rozpoznać problem?

Fobie dziecięce to coś więcej niż zwykłe obawy. Choć lęk jest naturalną częścią rozwoju, to w niektórych przypadkach może przybrać formę zaburzenia, znacznie utrudniając codzienne życie dziecka.

Czym różnią się fobie dziecięce od dorosłych? Kiedy mówimy o fobii? I jak rozpoznać fobię u dziecka? Na te i inne pytania odpowiada psycholożka dzieci, młodzieży i dorosłych, Marta Libera – Grabowska.

Jak rozpoznać i wspierać dziecko z zaburzeniami odżywiania w środowisku szkolnym
Blog

Jak rozpoznać i wspierać dziecko z zaburzeniami odżywiania w środowisku szkolnym?

Czy szkoła jest przyczyną, czy tylko pogłębia istniejące problemy? To pytanie nurtuje wielu rodziców, nauczycieli i specjalistów. Z jednej strony, środowisko szkolne może być źródłem stresu, który sprzyja rozwojowi zaburzeń odżywiania. Z drugiej strony, często zdarza się, że szkoła jedynie ujawnia problemy, które już wcześniej istniały. W wywiadzie, dietetyczka, Agnieszka Chruścikowska, przybliża złożone zależności między szkołą a zaburzeniami odżywiania. Omawia, jakie czynniki w środowisku szkolnym mogą przyczynić się do rozwoju tych schorzeń, jakie są najczęstsze objawy i jak możemy skutecznie wspierać dzieci i młodzież zmagające się z tym problemem.

Mobbing więcej niż tylko nękanie w pracy
Blog

Mobbing – więcej niż tylko nękanie w pracy

Mobbing, czyli uporczywe nękanie i zastraszanie w miejscu pracy, to problem, który dotyka coraz większej liczby osób na całym świecie. Choć przez długi czas był zjawiskiem ukrywanym i bagatelizowanym, dziś coraz częściej wychodzi na jaw, budząc szeroki społeczny alarm. Konsekwencje mobbingu wykraczają daleko poza mury firmy, prowadząc do poważnych zaburzeń psychicznych, a nawet fizycznych u ofiar.

Kiedy życie stawia wyzwania siła interwencji kryzysowej
Blog

Kiedy życie stawia wyzwania: siła interwencji kryzysowej

Życie bywa pełne nieoczekiwanych zwrotów akcji, zarówno tych dobrych, jak i złych. Nagle możemy znaleźć się w sytuacji, której nie jesteśmy w stanie sami opanować. To właśnie wtedy przychodzi z pomocą interwencja kryzysowa. O tym dlaczego możemy potrzebować interwencji kryzysowej, jak wygląda taki proces oraz czym różni się interwencja od psychoterapii opowiada terapeutka środowiskowa, Anna Pieczyńska.

Lęk szkolny cichy wróg dziecięcej radości
Blog

Lęk szkolny – cichy wróg dziecięcej radości

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego to dla wielu uczniów, zwłaszcza tych najmłodszych, czas pełen zarówno ekscytacji, jak i obaw. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego dzieci, które przez całe wakacje z utęsknieniem czekały na spotkanie z kolegami, nagle zaczynają odczuwać lęk przed szkołą? Odpowiedzi na te pytania są złożone i często indywidualne dla każdego dziecka.

Pożegnaj stres, powitaj nowy rok szkolny z uśmiechem! Poznaj sekrety udanego powrotu do szkoły
Blog

Pożegnaj stres, powitaj nowy rok szkolny z uśmiechem! Poznaj sekrety udanego powrotu do szkoły.

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego to dla wielu dzieci i młodzieży czas zarówno ekscytujący, jak i pełen obaw. Nowa klasa, nowi nauczyciele, nowe wyzwania – to wszystko może powodować stres i niepewność. Aby pomóc młodym ludziom lepiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości, warto przygotować ich odpowiednio do tego ważnego etapu. W wywiadzie, psycholożka dzieci i młodzieży, Justyna Wiktoruk, wyjaśnia dlaczego warsztaty przygotowujące do szkoły są tak ważne, jak rozpoznać problemy dziecka związane ze szkołą oraz jak wspierać je w tym trudnym okresie.

Zrozumieć zaburzenia osobowości klucz do lepszego życia
Blog

Zrozumieć zaburzenia osobowości: klucz do lepszego życia

Każdy z nas jest inny, ma swój unikalny sposób postrzegania świata i relacji z innymi. Jednak czasem te różnice mogą przekraczać pewną granicę, prowadząc do poważnych trudności w życiu codziennym. Mówimy wtedy o zaburzeniach osobowości.

Czym są zaburzenia osobowości i jak wpływają na nasze życie, czym różnią się zaburzenia osobowości od cech charakteru, jakie są najczęstsze objawy zaburzeń osobowości oraz jakie są dostępne metody leczenia opowiada lekarz w trakcie specjalizacji z psychiatrii, Joanna Emma Szczerba. Zapraszamy do lektury.

Dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia co warto wiedzieć
Blog

Dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia: co warto wiedzieć?

Specyficzne trudności w uczeniu się to problem, który dotyka coraz większej liczby dzieci i młodzieży. Choć inteligencja i zaangażowanie tych osób są na wysokim poziomie, napotykają one na przeszkody w opanowaniu podstawowych umiejętności szkolnych, takich jak czytanie, pisanie czy liczenie. Czym są specyficzne trudności w uczeniu się i jakie są ich przyczyny?

Zdrowa samoocena – klucz do szczęśliwego życia
Blog

Zdrowa samoocena – klucz do szczęśliwego życia

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre osoby są tak pewne siebie, a inne ciągle wątpią w swoje możliwości? Co sprawia, że jedni kochają siebie, a drudzy nie potrafią docenić własnej wartości? Odpowiedzi na te pytania mogą pomóc nam zrozumieć, czym jest niska samoocena i jak sobie z nią radzić. Bo niska samoocena to problem, który dotyka wielu z nas. Badania pokazują, że znaczna część populacji zmaga się z negatywnym postrzeganiem siebie. Skąd się bierze to zjawisko i jak wpływa na nasze życie?

Zdrowie psychiczne na talerzu Jak radzić sobie z zaburzeniami odżywiania i budować zdrową relację z jedzeniem
Blog

Zdrowie psychiczne na talerzu: Jak radzić sobie z zaburzeniami odżywiania i budować zdrową relację z jedzeniem?

Wszyscy znamy anoreksję i bulimię. To one najczęściej pojawiają się w mediach i w naszej świadomości, gdy mówimy o zaburzeniach odżywiania. Ale te poważne problemy to tylko wierzchołek góry lodowej. Istnieje wiele innych, mniej znanych zaburzeń, które mogą mieć równie niszczące konsekwencje dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

W wywiadzie z dietetyczką, Moniką Kręgiel, odkrywamy ukryte oblicza zaburzeń odżywiania. Poznamy specyficzne zaburzenia, takie jak zespół nocnego jedzenia, ortoreksja czy kompulsywne objadanie się. Zastanowimy się, jak je rozpoznać i jakie są ich przyczyny.

Kiedy nauka sprawia trudność specyficzne trudności w uczeniu się
Blog

Kiedy nauka sprawia trudność: specyficzne trudności w uczeniu się

Czy Twoje dziecko ma problemy z czytaniem, pisaniem lub liczeniem, mimo że bardzo się stara? Jeśli tak, to może zmagać się ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, takimi jak dysleksja, dysgrafia czy dyskalkulia. W poniższym wywiadzie, psycholog, Mateusz Kurek wyjaśnia, czym są te zaburzenia, jakie są ich przyczyny i jak można wspierać dzieci, które z nimi żyją. Bo jak wskazują badania, aż 17% dzieci zmaga się z dysleksją! Specyficzne trudności w uczeniu się, takie jak dysleksja, dysgrafia czy dyskalkulia, dotykają wielu uczniów. Na szczęście, dzięki rozwojowi badań i terapii, coraz lepiej rozumiemy te zaburzenia i wiemy, jak skutecznie wspierać dzieci, które z nimi żyją.

Mindfulness: czy to tylko trend, czy skuteczna metoda terapeutyczna?
Blog

Mindfulness: czy to tylko trend, czy skuteczna metoda terapeutyczna?

W dzisiejszym świecie, pełnym pośpiechu i ciągłych bodźców, coraz więcej osób szuka sposobów na wyciszenie i odzyskanie wewnętrznej równowagi. Jednym z takich narzędzi jest mindfulness, czyli uważność. Ta praktyka, mająca swoje korzenie w starożytnych tradycjach medytacyjnych, zyskuje na popularności również w kulturze zachodniej. Ale czy uważność to tylko chwilowa moda, czy może coś więcej? Jakie korzyści może przynieść praktyka mindfulness i czy jest odpowiednia dla każdego? Psycholożka i psychoterapeutka w trakcie certyfikacji, Katarzyna Kosmowska, odpowiada na te pytania i przybliża czym jest trening uważności i w czym może być pomocny.

Śmierć nie jest tabu. Jak rozmawiać z dzieckiem o stracie bliskiej osoby
Blog

Śmierć nie jest tabu. Jak rozmawiać z dzieckiem o stracie bliskiej osoby?

Śmierć – temat, który każdy z nas musi kiedyś poruszyć. Niezależnie od wieku, doświadczamy strat, które pozostawiają w nas trwały ślad. Jedną z najtrudniejszych rozmów, jaką toczymy z dziećmi, jest rozmowa o śmierci. To temat, który budzi wiele emocji i obaw, zarówno u rodziców, jak i u samych dzieci.

Jak więc rozmawiać z dzieckiem o śmierci, aby nie zaszkodzić, a wręcz pomóc mu zrozumieć ten trudny proces? Kiedy powiedzieć dziecku o śmierci bliskiej osoby? Jakie słowa wybrać, by nie zranić? Na te i wiele innych pytań odpowiada psycholożka dzieci i młodzieży, Joanna Strękowska.

Przełamując tabu o traumie, której nie doświadczyliśmy
Blog

Przełamując tabu: o traumie, której nie doświadczyliśmy

Czy zdarzyło Ci się odczuwać lęk lub smutek bez konkretnego powodu? A może masz wrażenie, że powtarzasz schematy zachowań swoich rodziców lub dziadków? To może być efekt traumy, która przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Jak to możliwe? Czy nasze geny pamiętają ból naszych przodków? Po odpowiedzi na te i inne pytania zapraszamy do lektury wywiadu z psychoterapeutką, Anną Okrutną – Skowroń.

Sam na sam o dobrej i złej stronie samotności
Blog

Sam na sam: o dobrej i złej stronie samotności

To, co się dzieje z człowiekiem, który czuje się samotny, jest zależne od znaczenia jakie tej samotności nada. Jeśli jest to znaczenie negatywne, to najprawdopodobniej taka osoba może czuć się smutna, mało ważna, odczuwać podwyższony poziom lęku. Następstwa tego mogą być różne, w zależności od strategii radzenia sobie takiej osoby. Może to być unikanie, ograniczanie aktywności, jak i poszukiwanie uwagi.

Kiedy szpital psychiatryczny jest jedynym rozwiązaniem
Blog

Kiedy szpital psychiatryczny jest jedynym rozwiązaniem?

System opieki psychiatrycznej w Polsce przechodzi obecnie głębokie przemiany. Powstające Centra Zdrowia Psychicznego (CZP) mają na celu zapewnienie bardziej dostępnej i kompleksowej pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi. Jednocześnie szpitale psychiatryczne nadal odgrywają kluczową rolę w tym systemie, szczególnie w przypadku pacjentów wymagających intensywnego leczenia.

Stres w natarciu jak sobie z nim radzic
Blog

Stres w natarciu: jak sobie z nim radzić?

Psycholog i psychoterapeuta, Wiktor Wikiera, opowiada o naturze stresu, jego wpływie na organizm i sposobach radzenia sobie z nim. Ekspert podzielił się z nami wskazówkami, jak dbać o higienę psychiczną w trudnych czasach, a także opowiada o tym, kiedy pomoc psychologa lub psychoterapeuty staje się konieczna.

Grupa socjoterapeutyczna odpowiedzią na problemy w funkcjonowaniu społecznym
Blog

Grupa socjoterapeutyczna odpowiedzią na problemy w funkcjonowaniu społecznym

Grupy socjoterapeutyczne to wyjątkowe przestrzenie, gdzie każdy czuje się bezpiecznie i ma poczucie akceptacji. Uczestnicy, połączeni podobnymi doświadczeniami i wyzwaniami, tworzą atmosferę wzajemnej tolerancji i zrozumienia. Dzięki temu otwierają się na dzielenie się swoimi trudnościami, wątpliwościami i wyzwaniami, czerpiąc z nich nawzajem siłę i inspirację do pokonywania codziennych przeszkód.

O tym, jakie wartości mogą przynieść udział w grupie socjoterapeutycznej, opowiada psycholożka, Natalia Budner.

Zapraszamy do lektury wywiadu.

Bullying to nie jest hartowanie charakteru
Blog

Bullying: to nie jest „hartowanie charakteru”!

Psycholog i psychoterapeuta w trakcie certyfikacji, Mateusz Kurek, w wywiadzie opowiada o złożoności zjawiska bullyingu, skupia się na jego różnych formach, sięgających od przemocy fizycznej i werbalnej, po subtelne formy nękania emocjonalnego i cyberbullyingu. Podkreśla też znaczenie edukacji i profilaktyki w walce z tym zjawiskiem.