Kurs Menthal Health Officer

Kurs Menthal Health Officer – kompleksowe, innowacyjne wsparcie w budowaniu nowej roli w organizacji – specjalisty ds. zdrowia psychicznego

  • Zdrowie psychiczne pracowników to dziś jeden z kluczowych filarów zrównoważonego rozwoju każdej organizacji. Współczesny rynek pracy coraz mocniej podkreśla znaczenie dobrostanu, bezpieczeństwa psychologicznego i kultury opartej na zaufaniu.
  • Zgodnie z przepisami prawa pracy i rekomendacjami międzynarodowymi (m.in. WHO, UE), pracodawcy mają obowiązek dbać o dobrostan, a więc o zdrowie psychiczne swoich pracowników – zarówno poprzez działania profilaktyczne, jak i systemowe budowanie środowiska pracy sprzyjającego równowadze i odporności psychicznej.
  • Firmy, które rozumieją znaczenie zdrowia psychicznego, przyciągają i zatrzymują najlepszych pracowników, redukują absencję i rotację, a także budują zaangażowanie i lojalność zespołu.
  • Jednocześnie w wielu organizacjach wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym pracowników stają się coraz bardziej widoczne, wpływając na efektywność, relacje i klimat pracy. Firmy dostrzegają swoją odpowiedzialność w tym obszarze, jednak działania na rzecz dobrostanu są często rozproszone pomiędzy działy HR, BHP, komunikacji czy szkoleń, przez co brakuje im spójności, konsekwencji i jasno określonej strategii.

Cele Kursu

Kurs Mental Health Officer umożliwia zdobycie kompleksowego przygotowania do roli eksperta odpowiedzialnego za strategiczne i operacyjne wspieranie zdrowia psychicznego w miejscu pracy.

Osoba uczestnicząca w kursie nauczy się, jak skutecznie łączyć wiedzę psychologiczną z perspektywą Zarządu, HR, menedżerów i pracowników, tworząc spójną kulturę wsparcia i bezpieczeństwa psychologicznego w firmie, a w szczególności:

  • zdobędzie wiedzę psychologiczną, organizacyjną i prawną potrzebną do stworzenia „Strategii Zdrowia Psychicznego w firmie” zgodnie z modelem 3P: profilaktyka, promocja, pomoc.
  • nauczy się diagnozować potrzeby i ryzyka psychospołeczne w organizacji,
  • pozna specyfikę najczęstszych trudności i wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym oraz wpływ tych trudności na efektywność zawodową,
  • pozna skuteczne metody profilaktyki i interwencji,
  • rozwinie umiejętności i pozna narzędzia, dzięki którym będzie potrafiła wspierać menedżerów i zespoły w sytuacjach kryzysowych.

Wymagania rekrutacyjne

  1. Doświadczenie biznesowe co najmniej 3 lata.
  2. Dodatkowo przydatne: doświadczenie w dziale HR, szkoleń i rozwoju talentów, coachingu, wspierania rozwoju pracowników.

 

Kurs MHO to 150 godzin dydaktycznych, na który składają się:

  • 7 spotkań 2-dniowych (140h, sobota-niedziela),
  • wykłady i materiały edukacyjne do samodzielnej realizacji między zjazdami na platformie CBTedu (8h),
  • konsultacje indywidualne wspierające opracowanie Indywidualnego Planu Działania (2h).

Zaliczenie Kursu odbywa się na podstawie:

  • Zaliczenia wszystkich składowych Kursu.
  • Obecności na zajęciach, co najmniej 80%.
  • Realizacji zadań z wykorzystaniem materiałów pomocniczych na platformie CBTedu.
  • Opracowania Indywidualnego Planu Działania (IPD).

Harmonogram Kursu

Moduł 1 – 14-15 marca 2026
Moduł 2 – 18-19 kwietnia 2026
Moduł 3 – 9-10 maja 2026
Moduł 4 – 20-21 czerwca 2026
Moduł 5 – 19-20 września 2026
Moduł 6 – 17-10 października 2026
Moduł 7 – 14-15 listopada 2026 

Program ramowy Kursu

Moduł 1: Menthal Health Officer – nowa rola w organizacji

Zagadnienia merytoryczne:

  1. Przedstawienie i omówienie programu Kursu – przebiegu, zasad, zakresu merytorycznego, warunków zaliczenia.
  2. Koncepcja 3P w odniesieniu do strategii zdrowia psychicznego w organizacji i programu kursu Menthal Health Officer: profilaktyka, promocja, pomaganie.
  3. Zapoznanie z narzędziami omawianymi w ramach kursu: narzędziem Indeks Zdrowia Psychicznego oraz Indywidualnym Planem Działania.
  4. Ja jako MHO – osobista motywacja i zasoby a profil kompetencyjny MHO.
  5. Pojęcia zdrowia i zdrowia psychicznego oraz najczęściej spotykane problemy związane ze zdrowiem psychicznym w miejscu pracy – analiza problemów w podziale na źródło: zależne / niezależne od organizacji.
  6. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w odniesieniu do zdrowia psychicznego.
  7. Różne koncepcje stresu i reakcji stresowej. Wpływ stresu na zdrowie psychiczne.
  8. Odporność psychiczna. Koncepcja rezyliencji. Reakcja responsywna i reaktywna układu nerwowego.

Moduł 2: (Nie)zdrowie psychiczne w miejscu pracy

Zagadnienia merytoryczne:

  1. Rozumienie trudności i zaburzeń związanych ze sposobem funkcjonowania w pracy: perfekcjonizm kliniczny, wypalenie zawodowe, pracoholizm.
  2. Depresja, zaburzenia lękowe, uzależnienia jako częste konsekwencje trudności wynikających ze sposobu funkcjonowania w pracy – rozumienie objawów.
  3. Rozumienie wyzwań indywidualnych i zespołowych związanych z omawianymi zaburzeniami – perspektywa pracownika, zespołu i menedżera.
  4. Rozumienie omawianych zjawisk w kontekście zależności między zasobami indywidualnymi a środowiskiem pracy – czynniki ryzyka i czynniki chroniące.
  5. Dobre praktyki organizacyjne wspierające radzenie sobie z trudnościami z perspektywy indywidualnej i zespołowej.
  6. Określenie roli MHO w kontekście działań podejmowanych w ramach interwencji i promocji zdrowia w miejscu pracy.

Moduł 3: Rozumienie zjawisk związanych ze zdrowiem psychicznym i ich wpływ na funkcjonowanie w miejscu pracy – neuroróżnorodność (ADHD i spektrum autyzmu)

Zagadnienia merytoryczne:

  1. Rozumienie omawianych zjawisk: ADHD i spektrum autyzmu – specyfika, występowanie, znaczenie przejawów w miejscu pracy.
  2. Rozumienie wyzwań indywidualnych i zespołowych związanych z ADHD i spektrum autyzmu – perspektywa pracownika i perspektywa menedżera.
  3. Specyficzne potrzeby związane z neuroróżnorodnością w miejscu pracy – czynniki ryzyka i czynniki chroniące.
  4. Poznanie dobrych praktyk w kontekście budowania miejsca pracy wspierającego i korzystającego z neuroróżnorodności.
  5. Określenie roli MHO w kontekście działań podejmowanych w ramach interwencji i promocji zdrowia w miejscu pracy.

Moduł 4: Rozumienie zjawisk związanych ze zdrowiem psychicznym i ich wpływ na funkcjonowanie w miejscu pracy – wyzwania związane z rolami i kryzysami życiowymi

Zagadnienia merytoryczne:

  1. Rozumienie omawianych zjawisk: ważne role życiowe (rodzicielstwo, macierzyństwo i powrót do pracy, opieka nad starszymi rodzicami), kryzysy życiowe (żałoba, choroba, choroba w rodzinie) – specyfika, występowanie, znaczenie przejawów w miejscu pracy.
  2. Rozumienie wyzwań indywidualnych i zespołowych związanych z omawianymi zjawiskami – perspektywa pracownika i perspektywa menedżera.
  3. Specyficzne potrzeby związane z wyzwaniami i kryzysami życiowymi w miejscu pracy – czynniki ryzyka i czynniki chroniące.
  4. Poznanie dobrych praktyk w kontekście wspierania pracowników w ważnych rolach (programy wspierające rodziców w radzeniu sobie z problemami wychowawczymi na różnych etapach rozwojowych dzieci) i w trudnych momentach życiowych.
  5. Określenie roli MHO w kontekście działań podejmowanych w ramach interwencji i promocji zdrowia w miejscu pracy.

Moduł 5: Pomoc i wsparcie: podejmowanie interwencji w relacji jeden na jeden

Zagadnienia merytoryczne:

  1. Rozwój umiejętności prowadzenia indywidualnych konsultacji z osobami w kryzysie psychicznym, a w szczególności: budowanie bezpieczeństwa i zaufania w kontakcie, rozpoznawanie specyficznych potrzeb i trudności, poszukiwanie rozwiązań i adekwatnych form pomocy.
  2. Rozpoznawanie systemowych przyczyn kryzysu – czynników ryzyka występujących w organizacji i sygnalizowanie potrzeby interwencji systemowej.
  3. Rozwój umiejętności prowadzenia indywidualnych konsultacji z menedżerami pracującymi z osobami w kryzysie psychicznym, a w szczególności: wspieranie proaktywnej postawy menedżera w sytuacjach kryzysów i specyficznych potrzeb psychologicznych pracowników (uważność, inicjowanie rozmowy, rozpoznawanie sygnałów), edukacja w zakresie podstawowych zasad i technik rozmowy menedżerskiej z osobą w kryzysie psychicznym (przygotowanie do rozmowy), edukacja w zakresie dostępnych narzędzi i form pomocy osobom w kryzysie psychicznym (granice wsparcia menedżerskiego, dylematy prawne i świadome używanie języka).
  4. Świadome budowanie roli „Ja jako MHO”, w tym: rozumienie własnej motywacji wewnętrznej i obaw, jasne określenie granic roli MHO (zasady ograniczonego wsparcia, poufność, wyzwania prawne, etyczne i konflikt interesów, ścieżka interwencji).
  5. Wymiana i rozwój dobrych praktyk dotyczących reagowania na potrzeby pracowników w sytuacjach kryzysów psychicznych i specyficznych potrzeb psychologicznych.

Moduł 6: Pomoc i wsparcie: podejmowanie interwencji zespołowych

Zagadnienia merytoryczne:

  1. Rozwój umiejętności analizy trudności zespołowych: wstępna ocena trudności, pogłębione rozumienie trudności zespołu, a następnie wybór odpowiedniej ścieżki interwencji (dobór odpowiednich narzędzi i sposobów postępowania).
  2. Rozwój umiejętności podejmowania interwencji w zespołach, w których pracownicy doświadczają kryzysu psychicznego, a w szczególności: rozwój umiejętności prowadzenia dialogu i docierania do indywidualnych potrzeb, trudności i sposobów funkcjonowania w kryzysie, rozwój umiejętności rozpoznawania czynników dysfunkcji w zespole, wdrażanie zespołowych technik rozwiązywania problemów, odkrywanie i kontraktowanie potrzeb pracowników zgodnie z celami zespołu.
  3. Budowanie kultury zdrowia psychicznego poprzez wzmacnianie kultury otwartości i feedbacku oraz edukację w zakresie dostępnych (w organizacji i poza organizacją) narzędzi i form pomocy osobom w kryzysie psychicznym.
  4. Rozpoznawanie systemowych przyczyn kryzysu – czynników ryzyka występujących w organizacji i sygnalizowanie potrzeby interwencji systemowej
  5. Wymiana i rozwój dobrych praktyk dotyczących wspierania konstruktywnych form rozwiązywania kryzysów zespołowych.

Moduł 7 – Budowanie kultury organizacyjnej wspierającej zdrowie psychiczne

Zagadnienia merytoryczne:

  1. Rola organizacji we wspieraniu odporności psychicznej pracowników.
  2. Kultura organizacyjna (wartości, normy, zachowania, symbole, język) i jej znaczenie w kontekście zdrowia psychicznego.
  3. Kluczowe aspekty kultury organizacyjnej budujące bezpieczeństwo psychologiczne (psychological safety): zaufanie, otwarta komunikacja, elastyczność, empatyczne przywództwo.
  4. Przegląd narzędzi i dobrych praktyk pomagających tworzyć środowisko pracy wspierające zdrowie psychiczne
  5. Wyzwania i bariery wdrażania kultury wspierającej zdrowie psychiczne pracowników (m.in. rozproszona odpowiedzialność, brak strategii, opór kadry managerskiej, opór pracowników, działania pozorne) oraz sposoby pokonania ich.
  6. Budowanie business case dla programu zdrowia psychicznego w miejscu pracy jako narzędzie do współpracy z Zarządem firmy.

Aby zapisać się na kurs, należy wybrać opcję płatności (raty lub całą kwotę), dodać szkolenie do koszyka i dokonać opłaty.
W informacji zwrotnej przesłany zostanie link do formularza uczestnika.

Prowadzenie

Maja Branka – kierowniczka Kursu

Psycholożka, certyfikowana terapeutka poznawczo-behawioralna (certyfikat nr 1221 PTTPiB), terapeutka Terapii Schematu w trakcie certyfikacji. Kierowniczka ds. szkoleń i rozwoju w Centrum CBT EDU. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w edukacji dorosłych (trenerka i superwizorka) i współpracy z biznesem (szkolenia menedżerskie, planowanie procesów zmiany w obszarze związanym z zarządzaniem różnorodnością, współpracą z Zarzadem). Specjalizuje się w konstruowaniu i ewaluacji programów edukacyjno-rozwojowych. Prowadzi szkoły trenerskie, warsztaty superwizyjne oraz warsztaty z zakresu umiejętności psychospołecznych. Wykłada w Szkole Psychoterapii w Centrum CBT EDU.

Arleta Balcerek

Psycholożka i certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna (PTTPB nr 607). Prowadzi psychoterapię indywidualną osób dorosłych w nurcie CBT i Terapii Schematów. Od 15 lat praktykuje w zawodzie, w tym od 12 lat prowadzi psychoterapię. Pracuje głównie z osobami neuroróżnorodnymi i z głębokimi problemami relacyjnymi. Głównymi zainteresowaniami w obszarze psychoterapii są problemy osób neuroróżnorodnych i szukanie skutecznych strategii pomocowych dla tej grupy pacjentów. Interesuje się również neuronaukami i nowymi trendami w psychologii, a prywatnie od kilku lat praktykuje jogę.

Ewa Kabata-Piekarz

Certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna PTTPB (nr 1823) i zaawansowana terapeutka schematu International Society of Schema Therapy (ISST, IND-3706). Specjalizuje się w pracy z pacjentami z wypaleniem zawodowym, zmagającymi się z pracoholizmem, mobbingiem oraz kryzysami na różnych etapach życia.

Absolwentka psychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie oraz Wydziału Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada 15-letnie doświadczenie biznesowe i korporacyjne w obszarze dziennikarstwa, public relations oraz komunikacji marketingowej.

Jagoda Latkowska

Certyfikowana psychoterapeutka (Europejskie Stowarzyszenie Psychoterapii), trenerka/konsultantka, superwizorka, Ukończyła Wydział Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, studia podyplomowe na Wydziale Pedagogiki UW oraz odbyła liczne staże i szkolenia psychologiczne. Od 30 lat zajmuje się edukacją dorosłych i psychologią praktyczną. Prowadzi psychoterapię indywidualną i rodzinną. Przez kilkanaście lat pracowała jako trenerka, konsultantka, dyrektorka ds. trenerskich w firmie szkoleniowo-doradczej. Specjalizuje się w konstruowaniu i ewaluacji programów edukacyjno-rozwojowych. Prowadzi szkoły trenerskie, warsztaty superwizyjne oraz warsztaty z zakresu umiejętności psychospołecznych dla biznesu, administracji i organizacji pozarządowych. Jest certyfikowaną konsultantką narzędzi psychometrycznych Succes Insight, Extended Disc, Hogan Assessment System. Jest również superwizorką treningu psychologicznego rekomendowaną przez Polskie Towarzystwo Psychologicznego.

 

Masz pytania?

Napisz do nas! 

medium shot happy business people

Kontakt:

Ewa Czajka
[email protected]
Tel.: 22 428 44 26

Regulaminy
Cena

3750,00 9900,00 

Dostępnych miejsc: 20