Kurs Menthal Health Officer – kompleksowe, innowacyjne wsparcie w budowaniu nowej roli w organizacji – specjalisty ds. zdrowia psychicznego
- Zdrowie psychiczne pracowników to dziś jeden z kluczowych filarów zrównoważonego rozwoju każdej organizacji. Współczesny rynek pracy coraz mocniej podkreśla znaczenie dobrostanu, bezpieczeństwa psychologicznego i kultury opartej na zaufaniu.
- Zgodnie z przepisami prawa pracy i rekomendacjami międzynarodowymi (m.in. WHO, UE), pracodawcy mają obowiązek dbać o dobrostan, a więc o zdrowie psychiczne swoich pracowników – zarówno poprzez działania profilaktyczne, jak i systemowe budowanie środowiska pracy sprzyjającego równowadze i odporności psychicznej.
- Firmy, które rozumieją znaczenie zdrowia psychicznego, przyciągają i zatrzymują najlepszych pracowników, redukują absencję i rotację, a także budują zaangażowanie i lojalność zespołu.
- Jednocześnie w wielu organizacjach wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym pracowników stają się coraz bardziej widoczne, wpływając na efektywność, relacje i klimat pracy. Firmy dostrzegają swoją odpowiedzialność w tym obszarze, jednak działania na rzecz dobrostanu są często rozproszone pomiędzy działy HR, BHP, komunikacji czy szkoleń, przez co brakuje im spójności, konsekwencji i jasno określonej strategii.
Cele Kursu
Kurs Mental Health Officer umożliwia zdobycie kompleksowego przygotowania do roli eksperta odpowiedzialnego za strategiczne i operacyjne wspieranie zdrowia psychicznego w miejscu pracy.
Osoba uczestnicząca w kursie nauczy się, jak skutecznie łączyć wiedzę psychologiczną z perspektywą Zarządu, HR, menedżerów i pracowników, tworząc spójną kulturę wsparcia i bezpieczeństwa psychologicznego w firmie, a w szczególności:
- zdobędzie wiedzę psychologiczną, organizacyjną i prawną potrzebną do stworzenia „Strategii Zdrowia Psychicznego w firmie” zgodnie z modelem 3P: profilaktyka, promocja, pomoc.
- nauczy się diagnozować potrzeby i ryzyka psychospołeczne w organizacji,
- pozna specyfikę najczęstszych trudności i wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym oraz wpływ tych trudności na efektywność zawodową,
- pozna skuteczne metody profilaktyki i interwencji,
- rozwinie umiejętności i pozna narzędzia, dzięki którym będzie potrafiła wspierać menedżerów i zespoły w sytuacjach kryzysowych.
Wymagania rekrutacyjne
- Doświadczenie biznesowe co najmniej 3 lata.
- Dodatkowo przydatne: doświadczenie w dziale HR, szkoleń i rozwoju talentów, coachingu, wspierania rozwoju pracowników.
Kurs MHO to 150 godzin dydaktycznych, na który składają się:
- 7 spotkań 2-dniowych (140h, sobota-niedziela),
- wykłady i materiały edukacyjne do samodzielnej realizacji między zjazdami na platformie CBTedu (8h),
- konsultacje indywidualne wspierające opracowanie Indywidualnego Planu Działania (2h).
Zaliczenie Kursu odbywa się na podstawie:
- Zaliczenia wszystkich składowych Kursu.
- Obecności na zajęciach, co najmniej 80%.
- Realizacji zadań z wykorzystaniem materiałów pomocniczych na platformie CBTedu.
- Opracowania Indywidualnego Planu Działania (IPD).
Harmonogram Kursu
Moduł 1 – 14-15 marca 2026
Moduł 2 – 18-19 kwietnia 2026
Moduł 3 – 9-10 maja 2026
Moduł 4 – 20-21 czerwca 2026
Moduł 5 – 19-20 września 2026
Moduł 6 – 17-10 października 2026
Moduł 7 – 14-15 listopada 2026
Program ramowy Kursu
Moduł 1: Menthal Health Officer – nowa rola w organizacji
Zagadnienia merytoryczne:
- Przedstawienie i omówienie programu Kursu – przebiegu, zasad, zakresu merytorycznego, warunków zaliczenia.
- Koncepcja 3P w odniesieniu do strategii zdrowia psychicznego w organizacji i programu kursu Menthal Health Officer: profilaktyka, promocja, pomaganie.
- Zapoznanie z narzędziami omawianymi w ramach kursu: narzędziem Indeks Zdrowia Psychicznego oraz Indywidualnym Planem Działania.
- Ja jako MHO – osobista motywacja i zasoby a profil kompetencyjny MHO.
- Pojęcia zdrowia i zdrowia psychicznego oraz najczęściej spotykane problemy związane ze zdrowiem psychicznym w miejscu pracy – analiza problemów w podziale na źródło: zależne / niezależne od organizacji.
- Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w odniesieniu do zdrowia psychicznego.
- Różne koncepcje stresu i reakcji stresowej. Wpływ stresu na zdrowie psychiczne.
- Odporność psychiczna. Koncepcja rezyliencji. Reakcja responsywna i reaktywna układu nerwowego.
Moduł 2: (Nie)zdrowie psychiczne w miejscu pracy
Zagadnienia merytoryczne:
- Rozumienie trudności i zaburzeń związanych ze sposobem funkcjonowania w pracy: perfekcjonizm kliniczny, wypalenie zawodowe, pracoholizm.
- Depresja, zaburzenia lękowe, uzależnienia jako częste konsekwencje trudności wynikających ze sposobu funkcjonowania w pracy – rozumienie objawów.
- Rozumienie wyzwań indywidualnych i zespołowych związanych z omawianymi zaburzeniami – perspektywa pracownika, zespołu i menedżera.
- Rozumienie omawianych zjawisk w kontekście zależności między zasobami indywidualnymi a środowiskiem pracy – czynniki ryzyka i czynniki chroniące.
- Dobre praktyki organizacyjne wspierające radzenie sobie z trudnościami z perspektywy indywidualnej i zespołowej.
- Określenie roli MHO w kontekście działań podejmowanych w ramach interwencji i promocji zdrowia w miejscu pracy.
Moduł 3: Rozumienie zjawisk związanych ze zdrowiem psychicznym i ich wpływ na funkcjonowanie w miejscu pracy – neuroróżnorodność (ADHD i spektrum autyzmu)
Zagadnienia merytoryczne:
- Rozumienie omawianych zjawisk: ADHD i spektrum autyzmu – specyfika, występowanie, znaczenie przejawów w miejscu pracy.
- Rozumienie wyzwań indywidualnych i zespołowych związanych z ADHD i spektrum autyzmu – perspektywa pracownika i perspektywa menedżera.
- Specyficzne potrzeby związane z neuroróżnorodnością w miejscu pracy – czynniki ryzyka i czynniki chroniące.
- Poznanie dobrych praktyk w kontekście budowania miejsca pracy wspierającego i korzystającego z neuroróżnorodności.
- Określenie roli MHO w kontekście działań podejmowanych w ramach interwencji i promocji zdrowia w miejscu pracy.
Moduł 4: Rozumienie zjawisk związanych ze zdrowiem psychicznym i ich wpływ na funkcjonowanie w miejscu pracy – wyzwania związane z rolami i kryzysami życiowymi
Zagadnienia merytoryczne:
- Rozumienie omawianych zjawisk: ważne role życiowe (rodzicielstwo, macierzyństwo i powrót do pracy, opieka nad starszymi rodzicami), kryzysy życiowe (żałoba, choroba, choroba w rodzinie) – specyfika, występowanie, znaczenie przejawów w miejscu pracy.
- Rozumienie wyzwań indywidualnych i zespołowych związanych z omawianymi zjawiskami – perspektywa pracownika i perspektywa menedżera.
- Specyficzne potrzeby związane z wyzwaniami i kryzysami życiowymi w miejscu pracy – czynniki ryzyka i czynniki chroniące.
- Poznanie dobrych praktyk w kontekście wspierania pracowników w ważnych rolach (programy wspierające rodziców w radzeniu sobie z problemami wychowawczymi na różnych etapach rozwojowych dzieci) i w trudnych momentach życiowych.
- Określenie roli MHO w kontekście działań podejmowanych w ramach interwencji i promocji zdrowia w miejscu pracy.
Moduł 5: Pomoc i wsparcie: podejmowanie interwencji w relacji jeden na jeden
Zagadnienia merytoryczne:
- Rozwój umiejętności prowadzenia indywidualnych konsultacji z osobami w kryzysie psychicznym, a w szczególności: budowanie bezpieczeństwa i zaufania w kontakcie, rozpoznawanie specyficznych potrzeb i trudności, poszukiwanie rozwiązań i adekwatnych form pomocy.
- Rozpoznawanie systemowych przyczyn kryzysu – czynników ryzyka występujących w organizacji i sygnalizowanie potrzeby interwencji systemowej.
- Rozwój umiejętności prowadzenia indywidualnych konsultacji z menedżerami pracującymi z osobami w kryzysie psychicznym, a w szczególności: wspieranie proaktywnej postawy menedżera w sytuacjach kryzysów i specyficznych potrzeb psychologicznych pracowników (uważność, inicjowanie rozmowy, rozpoznawanie sygnałów), edukacja w zakresie podstawowych zasad i technik rozmowy menedżerskiej z osobą w kryzysie psychicznym (przygotowanie do rozmowy), edukacja w zakresie dostępnych narzędzi i form pomocy osobom w kryzysie psychicznym (granice wsparcia menedżerskiego, dylematy prawne i świadome używanie języka).
- Świadome budowanie roli „Ja jako MHO”, w tym: rozumienie własnej motywacji wewnętrznej i obaw, jasne określenie granic roli MHO (zasady ograniczonego wsparcia, poufność, wyzwania prawne, etyczne i konflikt interesów, ścieżka interwencji).
- Wymiana i rozwój dobrych praktyk dotyczących reagowania na potrzeby pracowników w sytuacjach kryzysów psychicznych i specyficznych potrzeb psychologicznych.
Moduł 6: Pomoc i wsparcie: podejmowanie interwencji zespołowych
Zagadnienia merytoryczne:
- Rozwój umiejętności analizy trudności zespołowych: wstępna ocena trudności, pogłębione rozumienie trudności zespołu, a następnie wybór odpowiedniej ścieżki interwencji (dobór odpowiednich narzędzi i sposobów postępowania).
- Rozwój umiejętności podejmowania interwencji w zespołach, w których pracownicy doświadczają kryzysu psychicznego, a w szczególności: rozwój umiejętności prowadzenia dialogu i docierania do indywidualnych potrzeb, trudności i sposobów funkcjonowania w kryzysie, rozwój umiejętności rozpoznawania czynników dysfunkcji w zespole, wdrażanie zespołowych technik rozwiązywania problemów, odkrywanie i kontraktowanie potrzeb pracowników zgodnie z celami zespołu.
- Budowanie kultury zdrowia psychicznego poprzez wzmacnianie kultury otwartości i feedbacku oraz edukację w zakresie dostępnych (w organizacji i poza organizacją) narzędzi i form pomocy osobom w kryzysie psychicznym.
- Rozpoznawanie systemowych przyczyn kryzysu – czynników ryzyka występujących w organizacji i sygnalizowanie potrzeby interwencji systemowej
- Wymiana i rozwój dobrych praktyk dotyczących wspierania konstruktywnych form rozwiązywania kryzysów zespołowych.
Moduł 7 – Budowanie kultury organizacyjnej wspierającej zdrowie psychiczne
Zagadnienia merytoryczne:
- Rola organizacji we wspieraniu odporności psychicznej pracowników.
- Kultura organizacyjna (wartości, normy, zachowania, symbole, język) i jej znaczenie w kontekście zdrowia psychicznego.
- Kluczowe aspekty kultury organizacyjnej budujące bezpieczeństwo psychologiczne (psychological safety): zaufanie, otwarta komunikacja, elastyczność, empatyczne przywództwo.
- Przegląd narzędzi i dobrych praktyk pomagających tworzyć środowisko pracy wspierające zdrowie psychiczne
- Wyzwania i bariery wdrażania kultury wspierającej zdrowie psychiczne pracowników (m.in. rozproszona odpowiedzialność, brak strategii, opór kadry managerskiej, opór pracowników, działania pozorne) oraz sposoby pokonania ich.
- Budowanie business case dla programu zdrowia psychicznego w miejscu pracy jako narzędzie do współpracy z Zarządem firmy.
Aby zapisać się na kurs, należy wybrać opcję płatności (raty lub całą kwotę), dodać szkolenie do koszyka i dokonać opłaty.
W informacji zwrotnej przesłany zostanie link do formularza uczestnika.
Prowadzenie
Maja Branka – kierowniczka Kursu
Psycholożka, certyfikowana terapeutka poznawczo-behawioralna (certyfikat nr 1221 PTTPiB), terapeutka Terapii Schematu w trakcie certyfikacji. Kierowniczka ds. szkoleń i rozwoju w Centrum CBT EDU. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w edukacji dorosłych (trenerka i superwizorka) i współpracy z biznesem (szkolenia menedżerskie, planowanie procesów zmiany w obszarze związanym z zarządzaniem różnorodnością, współpracą z Zarzadem). Specjalizuje się w konstruowaniu i ewaluacji programów edukacyjno-rozwojowych. Prowadzi szkoły trenerskie, warsztaty superwizyjne oraz warsztaty z zakresu umiejętności psychospołecznych. Wykłada w Szkole Psychoterapii w Centrum CBT EDU.
Arleta Balcerek
Psycholożka i certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna (PTTPB nr 607). Prowadzi psychoterapię indywidualną osób dorosłych w nurcie CBT i Terapii Schematów. Od 15 lat praktykuje w zawodzie, w tym od 12 lat prowadzi psychoterapię. Pracuje głównie z osobami neuroróżnorodnymi i z głębokimi problemami relacyjnymi. Głównymi zainteresowaniami w obszarze psychoterapii są problemy osób neuroróżnorodnych i szukanie skutecznych strategii pomocowych dla tej grupy pacjentów. Interesuje się również neuronaukami i nowymi trendami w psychologii, a prywatnie od kilku lat praktykuje jogę.
Ewa Kabata-Piekarz
Certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna PTTPB (nr 1823) i zaawansowana terapeutka schematu International Society of Schema Therapy (ISST, IND-3706). Specjalizuje się w pracy z pacjentami z wypaleniem zawodowym, zmagającymi się z pracoholizmem, mobbingiem oraz kryzysami na różnych etapach życia.
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie oraz Wydziału Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada 15-letnie doświadczenie biznesowe i korporacyjne w obszarze dziennikarstwa, public relations oraz komunikacji marketingowej.
Jagoda Latkowska
Certyfikowana psychoterapeutka (Europejskie Stowarzyszenie Psychoterapii), trenerka/konsultantka, superwizorka, Ukończyła Wydział Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, studia podyplomowe na Wydziale Pedagogiki UW oraz odbyła liczne staże i szkolenia psychologiczne. Od 30 lat zajmuje się edukacją dorosłych i psychologią praktyczną. Prowadzi psychoterapię indywidualną i rodzinną. Przez kilkanaście lat pracowała jako trenerka, konsultantka, dyrektorka ds. trenerskich w firmie szkoleniowo-doradczej. Specjalizuje się w konstruowaniu i ewaluacji programów edukacyjno-rozwojowych. Prowadzi szkoły trenerskie, warsztaty superwizyjne oraz warsztaty z zakresu umiejętności psychospołecznych dla biznesu, administracji i organizacji pozarządowych. Jest certyfikowaną konsultantką narzędzi psychometrycznych Succes Insight, Extended Disc, Hogan Assessment System. Jest również superwizorką treningu psychologicznego rekomendowaną przez Polskie Towarzystwo Psychologicznego.