Obraz kliniczny zaburzeń neurorozwojowych takich jak spektrum autyzmu (ASD), czy ADHD u kobiet jest odmienny niż u mężczyzn, co często związane jest z maskowaniem objawów i przekłada się na późniejszą diagnozę lub jej brak. Do gabinetu psychologa czy psychoterapeuty trafiają kobiety/nastolatki bez rozpoznania zaburzeń neurorozwojowych ale przejawiające objawy z zakresu innych zaburzeń (m.in. depresja, zaburzenia nerwicowe, uzależnienia). Mamy wówczas najczęściej do czynienia z powikłaniem odmiennego funkcjonowania układu nerwowego (neuroróżnorodności). Kobiety z ASD i ADHD w terapii wymagają dużej uważności specjalisty i wiedzy na temat specyfiki zaburzenia, tak, aby jak najlepiej wykorzystać sposób przetwarzania informacji i uczenia się neuroróżnrodnego układu nerwowego. W pracy terapeutycznej należy wziąć pod uwagę objawy osiowe zaburzeń, min. deficyty teorii umysłu, zaburzenia centralnej koherencji, zaburzenia funkcji wykonawczych, czy nadmiary behawioralne.
Dla kogo?
Szkolenie kierujemy do psychologów-diagnostów, psychologów, pedagogów i praktykujących psychoterapeutów oraz osób kształcących się w psychoterapii, którzy w swojej pracy chcą pogłębić wiedzę i umiejętności w zakresie diagnozy i terapii kobiet z ASD i ADHD. Szkolenie zalecane jest także dla studentów psychologii i pedagogiki.
Grupa może liczyć maksymalnie 20 osób, decyduje kolejność zgłoszeń.
Cele szkolenia
- Nauczysz się jak rozpoznać objawy ASD i ADHD
u kobiet. - Dowiesz się, jak planować i dostosowywać proces terapii do specyficznych potrzeb kobiet neuroróżnorodnych.
- Poznasz strategie radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z nietypowymi zachowaniami kobiet z ASD i ADHD w gabinecie (od wycofania do impulsywności…).
Ramowy program szkolenia
- Neuroróżnorodność i jej znaczenie. Objawy osiowe ASD i ADHD i różnice płciowe w ich manifestacji. Zaburzenia współwystępujące.
- Neuroróżnorodne kobiety, a trudności w koncentracji, maskowanie objawów, nadwrażliwość emocjonalna, wpływ hormonów na objawy.
- Aktualne metody diagnozy kobiet z ASD i ADHD.
- Terapia – planowanie oddziaływań zgodnie ze standardami pracy ASD i ADHD.
- Dopasowanie technik terapii poznawczo-behawioralnej do specyfiki przetwarzania informacji u osób z ASD i ADHD.
- Zaburzenia współwystępujące i wyzwania terapeutyczne (np. zaburzenia osobowości).
- Analiza przypadku – konceptualizacja i plan terapii.
Metody pracy
prezentacja, dyskusja, sesja pytań i odpowiedzi Organizacja szkolenia
Na szkolenie zapisujemy się poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego i wniesienie opłaty za szkolenie.
Link do wydarzenia i materiały prześlemy na dwa dni przed szkoleniem.