Kurs 120 godzin dydaktycznych
Edycja 68 (zajęcia w formie on-line) grupa zamknięta:
- Blok I – 16-17 listopada 2024 r. Podstawy terapii poznawczo – behawioralnej dzieci i młodzieży. Diagnoza i plan terapeutyczny
- Blok II – 07-08 grudnia 2024 r. Terapia zaburzeń nastroju. Praca z zachowaniami samobójczymi i autodestrukcyjnymi
- Blok III – 18-19 stycznia 2025 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych. Terapia traumy i PTSD dzieci i młodzieży. Praca z pacjentem z dysforią płciową
- Blok IV – 22-23 lutego 2025 r. Zaburzenia ze spektrum autyzmu – diagnoza i terapia poznawczo-behawioralna pacjentów z ASD. Terapia behawioralna tików
- Blok V – 08-09 marca 2025 r. Zaburzenia eksternalizacyjne – ADHD, ODD, CD. Uzależnienia behawioralne
- Blok VI – 12-13 kwietnia 2025 r. – Specyfika zadań rozwojowych. Motywowanie do zmiany. Terapia zaburzeń odżywiania.
Edycja 67 (zajęcia w formie on-line) grupa zamknięta:
- Blok I – 26-27 października 2024 r. Podstawy terapii poznawczo – behawioralnej dzieci i młodzieży. Diagnoza i plan terapeutyczny
- Blok II – 09-10 listopada 2024 r. Terapia zaburzeń nastroju. Praca z zachowaniami samobójczymi i autodestrukcyjnymi
- Blok III – 14-15 grudnia 2024 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych. Terapia traumy i PTSD dzieci i młodzieży. Praca z pacjentem z dysforią płciową
- Blok IV – 18-19 stycznia 2025 r. Zaburzenia eksternalizacyjne – ADHD, ODD, CD. Uzależnienia behawioralne
- Blok V – 08-09 lutego 2025 r. Zaburzenia ze spektrum autyzmu – diagnoza i terapia poznawczo-behawioralna pacjentów z ASD. Terapia behawioralna tików
- Blok VI – 15-16 marca 2025 r. – Specyfika zadań rozwojowych. Motywowanie do zmiany. Terapia zaburzeń odżywiania.
Edycja 66 (zajęcia w formie on-line) grupa zamknięta:
- Blok I – 21-22 września 2024 r. Podstawy terapii poznawczo – behawioralnej dzieci i młodzieży. Diagnoza i plan terapeutyczny
- Blok II – 19-20 października 2024 r. Terapia zaburzeń nastroju. Praca z zachowaniami samobójczymi i autodestrukcyjnymi
- Blok III – 23-24 listopada 2024 r. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych. Terapia traumy i PTSD dzieci i młodzieży. Praca z pacjentem z dysforią płciową
- Blok IV – 14-15 grudnia 2024 r. Zaburzenia eksternalizacyjne – ADHD, ODD, CD. Uzależnienia behawioralne
- Blok V – 11-12 stycznia 2025 r. Zaburzenia ze spektrum autyzmu – diagnoza i terapia poznawczo-behawioralna pacjentów z ASD. Terapia behawioralna tików
- Blok VI – 22-23 lutego 2025 r. – Specyfika zadań rozwojowych. Motywowanie do zmiany. Terapia zaburzeń odżywiania.
Edycja 65 (zajęcia w formie on-line) grupa zamknięta:
- Blok I – 22-23 czerwca 2024 r. Podstawy terapii poznawczo – behawioralnej dzieci i młodzieży. Diagnoza i plan terapeutyczny
- Blok II – 06-07 lipca 2024 r. Terapia zaburzeń nastroju. Praca z zachowaniami samobójczymi i autodestrukcyjnymi
- Blok III – 31 sierpnia – 01 września 2024 r. Zaburzenia ze spektrum autyzmu – diagnoza i terapia poznawczo-behawioralna pacjentów z ASD. Terapia behawioralna tików
- Blok IV – 14-15 września 2024 r – Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych. Terapia traumy i PTSD dzieci i młodzieży. Praca z pacjentem z dysforią płciową
- Blok V – 19-20 października 2024 r. Zaburzenia eksternalizacyjne – ADHD, ODD, CD. Uzależnienia behawioralne
- Blok VI – 16-17 listopada 2024 r. – Specyfika zadań rozwojowych. Motywowanie do zmiany. Terapia zaburzeń odżywiania.
Zakres szkolenia
Wykorzystując wiedzę i doświadczenie zespołu psychoterapeutycznego oraz informacje zwrotne uzyskiwane systematycznie od uczestników prowadzonych przez nas od szkoleń, stworzyliśmy optymalny program szkoleniowy dotyczący pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą.
Projekt adresowany jest do psychoterapeutów, psychologów, pedagogów zajmujących się opieką nad dzieckiem i nastolatkiem w kryzysie zdrowia psychicznego. Kurs poświęcony jest zapoznaniu uczestników z zasadami diagnostyki, konceptualizacji, psychoedukacji, poradnictwa i technik terapeutycznych mających zastosowanie w pracy z dziećmi i nastolatkami borykającymi się z problemami zdrowia psychicznego i ma na celu zwiększenie kompetencji i umiejętności terapeutycznych, zgodnych z obowiązującymi standardami opieki zdrowotnej. Obejmuje pracę z najczęściej występującymi w populacji trudnościami emocjonalnymi i behawioralnymi, z wykorzystaniem metod opartych na dowodach.
Zajęcia mają profil teoretyczno-praktyczny, dają możliwość nie tylko zapoznania się, ale także ćwiczenia poszczególnych technik terapeutycznych użytecznych w codziennej pracy psychologicznej i terapeutycznej, tworzenia skutecznych planów pomocy z wykorzystaniem zasobów indywidualnych i środowiskowych, czyli rodzinnych i szkolnych. Zaletą tego projektu jest jego uniwersalność, dająca możliwość wykorzystania w różnych kontekstach zawodowych.
Program realizowany jest przez osoby praktycznie zajmujące się psychoterapią dzieci i młodzieży, których pasją jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi.
Forma zajęć:
Kurs obejmuje 6 zjazdów, każdy po 20 godzin dydaktycznych
Sobota i niedziela: godz. 09:00 – 18:00, zajęcia w formie on-line poprzez aplikację Zoom
Cele kształcenia:
- Umiejętność przeprowadzenia diagnozy z pacjentem dziecięcym i młodzieżowym, konieczność włączenia w proces diagnozy rodziców i nauczycieli,
- Umiejętność dostosowania metod CBT do pracy z dziećmi i młodzieżą,
- Stawianie diagnozy behawioralnej i planowanie behawioralnych programów zmiany zachowań,
- Znajomość modelu pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami psychicznymi.
Uczestnicy otrzymują materiały w formie elektronicznej (nie jako podpunkt do listy celów)
Program:
Blok I – Podstawy terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Diagnoza i plan terapeutyczny
- Podstawowe założenia CBT: związek między myślami, emocjami i zachowaniem
- Identyfikacja i modyfikacja kluczowych przekonań i schematów poznawczych
- Praca ze zniekształceniami poznawczymi
- Założenia i specyfika rozumienia problemów pacjenta w podejściu poznawczo-behawioralnym
- Wywiad i diagnoza w terapii dzieci i młodzieży
- Konceptualizacja przypadku. Tworzenie planów terapeutycznych w oparciu o konceptualizację
- Poznawcze i behawioralne techniki i metody pracy z dziećmi i młodzieżą. Struktura sesji psychoterapeutycznej
Blok II – Terapia zaburzeń nastroju. Praca z zachowaniami samobójczymi i autodestrukcyjnymi
- Zaburzenia depresyjne – diagnoza, kryteria, obraz kliniczny
- Poznawcze rozumienie zaburzeń nastroju
- Terapia poznawczo- behawioralna zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży
- Praca poznawcza z niską samooceną
- Strategie interwencji u osób z myślami i tendencjami oraz zachowaniami suicydalnymi dzieci i młodzieży
- Diagnoza funkcjonalna zachowań autodestrukcyjnych
- Praca poznawczo-behawioralna z pacjentem samookaleczającym się
- Analiza przypadku. Konceptualizacja i plan pracy
Blok III – Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych. Terapia traumy i PTSD dzieci i młodzieży. Praca z pacjentem z dysforią płciową
- Zaburzenia lękowe – diagnoza, kryteria, obraz kliniczny, etiologia. Specyfika zaburzeń lękowych i OCD u dzieci i młodzieży
- Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne (OCD) – diagnoza, kryteria, obraz kliniczny, etiologia
- Modele poznawcze i behawioralne zaburzeń lękowych i OCD
- Psychoterapia poznawczo-behawioralna OCD i zaburzeń lękowych dzieci i młodzieży. Analiza przypadków
- Model zaburzeń pourazowych dzieci i młodzieży. Diagnoza, kryteria, obraz kliniczny
- Strategie diagnostyczne, ocena ekspozycji traumatycznej. Objawy PTSD u dzieci i młodzieży w kontekście rozwojowym
- Terapia poznawczo-behawioralna ukierunkowana na traumę
- Klasyfikacja i rozumienie transpłciowości
- Zasady diagnostyki i postępowanie terapeutyczne u dzieci i młodzieży. Analiza przypadków
Blok IV – Zaburzenia ze spektrum autyzmu – diagnoza i terapia poznawczo-behawioralna pacjentów z ASD. Terapia behawioralna tików
- Zaburzenia ze spektrum autyzmu – diagnoza, kryteria, obraz kliniczny, etiologia. Metody i skale diagnostyczne.
- Fenotyp kobiecy ASD
- Specyfika funkcjonowania poznawczego osób z ASD i implikacje praktyczne dla modyfikacji oddziaływań terapeutycznych. Praca poznawczo – behawioralna z pacjentem z ZA
- Podstawowe techniki terapii behawioralnej u pacjentów z autyzmem (rozwijanie nowych umiejętności, wygaszanie zachowań trudnych
- Tiki- diagnoza, kryteria, obraz kliniczny, etiologia. Ocena nasilenia tików – skale diagnostyczne
- Terapia behawioralna tików i inne modele leczenia
Blok V – Zaburzenia eksternalizacyjne – ADHD, ODD, CD. Uzależnienia behawioralne
- ADHD – diagnoza, kryteria, obraz kliniczny, etiologia
- Zaburzenia opozycyjno-buntownicze i poważne zaburzenia zachowania – diagnoza, kryteria, obraz kliniczny, etiologia
- Modele terapeutyczne i leczenia: techniki behawioralne, analiza funkcjonalna zachowań trudnych, oddziaływania grupowe, warsztaty dla rodziców
- Uzależnienia behawioralne – obraz kliniczny, etiologia, kryteria diagnostyczne
- Modele terapii uzależnień behawioralnych
- Profilaktyka uzależnień behawioralnych
- Wskazówki praktyczne pracy z pacjentem z uzależnieniami
- Analiza przypadków
Blok VI – Specyfika zadań rozwojowych. Motywowanie do zmiany. Terapia zaburzeń odżywiania
- Zadania rozwojowe i zagrożenia w rozwoju indywidualnym
- Cykl życia rodziny i wyzwania fazy związanej z rozwojem dziecka/nastolatka
- Objaw w kontekście relacji rodzinnych i potrzeb pacjenta w wieku rozwojowym
- Motywowanie nastolatka do terapii. Techniki dialogu motywującego
- Kryteria diagnostyczne i obraz kliniczny zaburzeń odżywiania
- Modele poznawcze zaburzeń odżywiania. Czynniki ryzyka i czynniki podtrzymujące zaburzenia odżywiania
- Modele terapeutyczne zaburzeń odżywiania. Analiza przypadków
- Praca z niską samooceną, perfekcjonizmem i trudnościami relacyjnymi
Aby zapisać się na kurs, należy wybrać opcję płatności (raty lub całą kwotę), dodać szkolenie do koszyka i dokonać opłaty.
W informacji zwrotnej przesłany zostanie link do formularza uczestnika.
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe w formie elektronicznej oraz zaświadczenie potwierdzające udział w kursie.