Szkolenie skierowane jest do osób zajmujących się pracą z dziećmi i nastolatkami – nauczycieli, wychowawców oraz pedagogów i psychologów pracujących w szkołach i specjalistów w poradni psychologiczno-pedagogicznych. Szkolenie zalecane jest także dla studentów psychologii i pedagogiki.
Celami szkolenia jest zapoznanie Uczestników z objawami zespołu Aspergera i ich wpływem na różne obszary funkcjonowania ucznia. Tematyka związana z różnymi aspektami ASD, jak funkcjonowanie poznawcze, zaburzenia współwystępujące, profil sensoryczny czy wymagania i specyfika poszczególnych faz i potrzeb rozwojowych mają pomóc w poszerzeniu wiedzy i wykorzystywaniu jej w pracy z ta grupą uczniów. Znaczący odsetek osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawia jakiś rodzaj zachowań trudnych. W czasie szkolenia Uczestnicy zapoznają się z podstawowymi technikami modyfikacji zachowań trudnych i kształtowania zachowań pożądanych a także z zasadami analizy funkcjonalnej zachowań i funkcjami zachowań. W zakresie pracy dydaktycznej omówione zostaną potrzeby uczniów z ZA, jak i możliwie modyfikacje umożliwiające efektywną pracę.
FORMA:
Tematyka zostanie przedstawiona z perspektywy teoretycznej oraz empirycznej. Zajęcia w formie wykładowo-warsztatowej z elementami dyskusji, z omówieniem przypadków przygotowanych przez prowadzącego i przedstawionych przez uczestników. Wstęp teoretyczny, prezentacja i omówienie przypadków, praca w grupach, prezentacje multimedialne.
PROGRAM RAMOWY:
- Zespół Aspergera – obraz kliniczny.
- Zaburzenia i trudności współwystępujące. Zaburzenia integracji sensorycznej.
- Funkcjonowanie poznawcze w ASD. Wpływ na funkcjonowanie szkolne i naukę.
- Zachowania trudne. Analiza funkcjonalna – podstawowe pojęcia.
- Jak pomóc? Jak pracować?
- Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej.
- Oddziaływania – zadania nauczyciela.
- Oddziaływania w obszarze komunikacji, problemów językowych i sztywnych wzorców zachowań.
- Radzenie sobie z konsekwencjami deficytów analizatorów i przetwarzania poznawczego.
- Dojrzewanie a zespół Aspergera.
Szkolenie obejmuje 8-10 dydaktycznych.