Zadzwoń i umów się: (+48) 22 853 20 50 (+48) 22 853 20 50

Czy gry komputerowe powodują agresję u dzieci?

Czy gry komputerowe powodują agresję u dzieci

Według badania z 1998 roku, średnio dziecko do rozpoczęcia liceum zobaczyło około 8000 morderstw i było świadkiem około 100 000 aktów przemocy poprzez to co zobaczyło w telewizji. W dzisiejszych czasach, kiedy dzieci są narażone na przemoc również za pośrednictwem gier wideo, liczby te mogą być znacznie wyższe. Dlatego w dzisiejszych czasach, kiedy technologia wchodzi coraz głębiej w nasze życie, pytanie o to, czy pozwalać dzieciom grać w gry komputerowe, staje się coraz bardziej palące. Badania przeprowadzone w przeszłości na temat ekspozycji na przemoc w telewizji, rzucają światło na potencjalne zagrożenia związane z grami wideo.

Eskalacja przemocy i agresji w grach wideo jest zauważalna, a akty przemocy stają się coraz bardziej brutalne i realistyczne. Czy ta rosnąca ekspozycja na agresję i przemoc może negatywnie wpływać na zachowanie i zdrowie psychiczne dzieci?

Badania jednoznacznie wskazują na negatywny wpływ gier wideo zawierających agresywne i przemocowe elementy. Dzieci narażone na takie gry wykazują zwiększenie agresywnych myśli, uczuć i zachowań. Im dłużej trwa ekspozycja na wirtualną agresję, tym silniejszy jest negatywny efekt.

Dodatkowo, gry z agresywnymi wątkami mogą wpływać na zdolność dzieci do okazywania empatii oraz utrudniać budowanie i utrzymywanie relacji międzyludzkich. To zjawisko staje się bardziej zauważalne zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Warto zaznaczyć, że badania sugerują, że gry komputerowe mają wpływ na rozwój myśli i reakcji agresywnych przez co najmniej kilka lat. To oznacza, że skutki mogą być trwałe i wpływać na rozwój dziecka na różnych etapach jego życia.

Zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej dotyczące gier wideo i wirtualnej przemocy

Amerykańska Akademia Pediatryczna (AAP) zajmuje zdecydowane stanowisko w kwestii wpływu gier wideo i wirtualnej przemocy na rozwój dzieci. Ich zalecenia i polityka, ogłoszone w 2016 roku, stanowią ważny punkt odniesienia dla rodziców, lekarzy i społeczeństwa jako całości.

  • Badanie Media Diets podczas wizyt pediatrycznych: AAP zaleca, aby pediatra podczas rutynowych badań pytał o to, z jakich mediów korzysta dziecko oraz czy te media są odpowiednie dla jego wieku. Określa to jako „media diets”, co odnosi się do tego, jakie treści medialne absorbuje dziecko.
  • Rozumienie i udział rodziców w grach dziecka: rodzice powinni być świadomi, w jakie gry grają ich dzieci. AAP sugeruje, że rodzice powinni od czasu do czasu zagrać w te gry, aby lepiej zrozumieć, czy są one odpowiednie dla danego wieku.
  • Ograniczenia dla dzieci poniżej 6. roku życia: dzieci poniżej 6. roku życia nie powinny być narażone na wirtualną agresję i przemoc. W tym wieku dzieci nie są w stanie odróżnić przemocy realnej od wirtualnej.
  • Zaniechanie gry w First-Person Shooter Games: gry, w których dziecko identyfikuje się z postacią strzelającą (first-person shooter game), są uznawane za nieodpowiednie dla żadnej grupy wiekowej.
  • Kontrola nad mediami z przemocą: AAP zaleca, aby kontrola nad mediami zawierającymi agresywne i przemocowe treści była sprawowana nie tylko przez rodziców, ale również przez instytucje rządowe.
  • Promowanie zabaw bez agresji i przemocy: AAP postawiła sobie za cel promowanie rozrywki i zabaw dla dzieci, które nie zawierają wątków agresywnych i przemocowych. W tym kontekście sugeruje, aby unikać normalizacji agresji, nie okazywać jej w zabawny sposób, a także pokazywać realistyczne konsekwencje przemocy.

AAP apeluje również o to, aby media informacyjne przedstawiały społeczeństwu wyniki rzetelnych badań naukowych dotyczących wpływu wirtualnej przemocy na psychikę dzieci i młodzieży. Dodatkowo, zwraca uwagę, że to rodzice, a nie przemysł gier wideo, powinni decydować o tym, czy dana gra jest odpowiednia dla dzieci i młodzieży.

Przestrzeganie tych zaleceń może być kluczowe dla utrzymania zdrowego rozwoju psychicznego dzieci w świecie, który coraz bardziej uzależniony jest od nowych technologii.

Podsumowując, choć gry komputerowe stanowią fascynującą formę rozrywki, rodzice i opiekunowie powinni być świadomi potencjalnych zagrożeń związanych z przemocą w grach wideo. Monitorowanie czasu, który dzieci spędzają grając, oraz wybór odpowiednich dla wieku gier, mogą pomóc w zminimalizowaniu negatywnych skutków. Wychowanie cyfrowe staje się coraz ważniejszym elementem współczesnej rodziny, a edukacja na temat bezpiecznego korzystania z technologii jest kluczowa dla zapewnienia zdrowego rozwoju dzieci w cyfrowym świecie.