Zasada 3-6-9-12, czyli jak dziecko powinno korzystać z nowych technologii?

Zasada , czyli jak dziecko powinno korzystać z nowych technologii

Smartfony, tablety, czy komputery są nieodłącznymi towarzyszami, bez których wielu z nas trudno sobie wyobrazić skuteczne funkcjonowanie. To narzędzia, które nie tylko ułatwiają wykonywanie codziennych zadań, ale stają się integralną częścią naszych relacji międzyludzkich. Wraz z postępem technologii komunikacyjnej i rozwojem internetu temat korzystania przez dzieci z nowoczesnych urządzeń elektronicznych staje się coraz bardziej palący. Zasada 3-6-9-12, opracowana przez francuskie Stowarzyszenie Pediatrów Ambulatoryjnych (AFPA), wyznacza wiek, w którym dzieci mogą bezpiecznie zaczynać używać nowych technologii. Przeanalizujmy zatem zasadę 3-6-9-12 i zastanówmy się, jakie korzyści przynosi, a także w jaki sposób rodzice mogą ją skutecznie wdrożyć.

Wpływ technologii na dzieci

Rozwój technologii, w tym komputery, tablety i telefony, wpływa na dzieci, oferując interaktywność, integrację, komunikację i uczenie się zamknięte w jednym urządzeniu – bez potrzeby interakcji z rówieśnikami, bez wychodzenia na zewnątrz, czy uprawiania jakieś aktywności. Jednak z drugiej strony, technologia może prowadzić do problemów, takich jak sprzeczne informacje, uzależnienie, brak aktywności, narażenie na złe wpływy oraz apatia społeczna.

Zasada 3-6-9-12: Co to oznacza?

Zasada 3-6-9-12 to wytyczne dotyczące stopniowego wprowadzania dzieci w świat technologii, w zależności od ich wieku. Oto cztery kluczowe wytyczne:

Przed ukończeniem 3. roku życia:

  • Dziecko nie powinno oglądać telewizji;
  • Oglądanie może negatywnie wpływać na rozwój mowy i pamięci oraz zwiększać ryzyko otyłości dziecięcej;

Przed ukończeniem 6. roku życia:

  • Gry komputerowe nie powinny być wprowadzane;
  • Gry mogą uzależniać i wpływać na rozwój psychoruchowy dzieci;

Przed ukończeniem 9. roku życia:

  • Korzystanie z komputera powinno być ograniczone;
  • Dziecko nie jest jeszcze gotowe na konfrontację z informacjami z internetu;

Przed ukończeniem 12. roku życia:

  • Dziecko nie powinno posiadać smartfona;
  • Po dwunastym roku życia dziecko może korzystać z internetu pod nadzorem rodziców i z ograniczeniem czasowym;

Wdrażanie zasady w praktyce

Wdrożenie zasady 3-6-9-12 wymaga świadomości ze strony rodziców oraz odpowiedzialnego podejścia do korzystania z technologii przez dzieci. Kluczowe elementy, to:

  • Edukacja dziecka: dziecko powinno być świadome korzyści i zagrożeń związanych z technologią.
  • Kontrola rodzicielska: rodzice powinni monitorować i ograniczać czas, jaki dziecko spędza przed ekranem.
  • Wspólne korzystanie: oglądanie czy korzystanie z technologii powinno być wspólne, umożliwiając rodzicom aktywną interakcję z dzieckiem.
  • Rozwijanie innych zainteresowań: ważne jest, aby dzieci miały również czas na zabawę, rozwijanie wyobraźni i aktywność fizyczną.

Podsumowanie

W dążeniu do zharmonizowanego współistnienia z technologią, musimy nieustannie monitorować wpływ, jaki wywiera ona na nasze życie społeczne, emocjonalne i indywidualne. Warto rozwijać świadomość korzystania z nowoczesnych narzędzi, dbając jednocześnie o integralność naszych relacji i zdrowie psychiczne.

Zasada 3-6-9-12, choć stanowi tylko wytyczne, może być skutecznym narzędziem w kształtowaniu odpowiedzialnego i zdrowego korzystania z technologii przez najmłodszych. Kluczem do sukcesu jest równowaga, edukacja oraz aktywne zaangażowanie rodziców w życie cyfrowe swoich dzieci.