Gry komputerowe stały się integralną częścią życia współczesnych dzieci, a pytanie, czy przedszkolaki powinny w nie grać, budzi wiele kontrowersji. Oto, co warto wiedzieć na ten temat, aby podejść do tego zagadnienia z rozwagą.
Co mówi „Zasada 3-6-9-12”?
W celu zapewnienia bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych dzieciom i młodzieży, warto przyjąć zasadę 3-6-9-12. Te wytyczne opracowane zostały przez francuskie Stowarzyszenie Pediatrów Ambulatoryjnych (AFPA) i dotyczą stopniowego wprowadzania dzieci w świat technologii, w zależności od ich wieku. W kontekście gier komputerowych, zasada jasno stwierdza, że dzieci poniżej 6. roku życia nie powinny korzystać z tego typu rozrywki.
Konsekwencje zbyt wczesnego gamingu
Badania sugerują, że zbyt wczesne korzystanie z gier komputerowych może wpływać na rozwój mowy u dzieci. W szczególności dzieci w wieku przedszkolnym powinny skupić się na interakcji społecznej, aktywności fizycznej i rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, które mogą zostać zaniedbane podczas zbyt długiego czasu spędzanego przed ekranem telefonu, komputera, czy telewizora.
Ryzyko uzależnienia i ADHD
Dla dzieci z ADHD korzystanie z gier komputerowych może zwiększyć prawdopodobieństwo uzależnienia od technologii. Rodzice tych dzieci powinni być szczególnie ostrożni i zastanowić się nad korzyściami i zagrożeniami związanymi z wprowadzeniem gier do życia dziecka.
Warto wprowadzić zasady korzystania z gier
Ustalanie czasu i częstotliwości: reguły dotyczące czasu spędzanego na grach komputerowych powinny być jasno określone i znane wszystkim domownikom. Ważne jest, aby te zasady były ustalane wspólnie z dzieckiem.
- Ograniczenia wiekowe: stosujmy się do ograniczeń wiekowych określonych przez producenta gry. Gry dla starszych dzieci mogą zawierać treści nieodpowiednie dla przedszkolaków.
- Miejsce gry: dziecko nie powinno grać samo w swoim pokoju. Gry komputerowe najlepiej są używane w przestrzeniach wspólnych, takich jak salon, co umożliwia rodzicom monitorowanie aktywności.
- Unikanie użycia gry jako nagrody lub uspokajacza: gra komputerowa nie powinna być używana jako nagroda, uspokojenie czy sposób na nakarmienie dziecka. Warto zwracać uwagę na to, by dziecko korzystało z gier w sposób umiarkowany i zrównoważony.
Podsumowując, decyzja o tym, czy dziecko w wieku przedszkolnym powinno grać w gry komputerowe, powinna być podejmowana z pełnym zrozumieniem i świadomością. Kluczowe jest znalezienie równowagi między korzystaniem z technologii a zdrowym rozwojem dziecka.






