Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) dla dzieci i młodzieży

diagnoza asd
Czujesz, że potrzebujesz pomocy?

W Centrum CBT prowadzimy profesjonalne diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) oparte na najnowszych standardach.

Celem wieloetapowego procesu diagnostycznego jest potwierdzenie lub wykluczenie u badanego zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) oraz opracowanie optymalnego planu oddziaływań mających na celu poprawę funkcjonowania pacjenta i jego rodziny.

Ostateczne ustalenie diagnozy zaburzeń neurorozwojowych dokonywane jest przez wykwalifikowanych specjalistów, psychologa-diagnostę, we współpracy z lekarzem specjalistą. Dzięki kompleksowej diagnozie uwzględnione zostaną wszystkie aspekty kliniczne i diagnostyczne.

ETAPY PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO.

USŁUGACZAS TRWANIA
Wywiad wstępny50 min
Ustrukturalizowany wywiad diagnostyczny ADIR-R90- 120 min
Badanie sposobu przetwarzania informacji, funkcjonowania poznawczego.90 min
Badanie funkcji poznawczych i wykonawczych (w tym testem Stanford-Binet lub Wechsler-5)90- 120 min
Badanie psychologiczne (funkcjonowanie emocjonalne, myślenie społeczne, teoria umysłu) z użyciem zestandaryzowanych narzędzi diagnostycznych ( w tym: obserwacja dziecka z wykorzystaniem protokołu obserwacji bezpośredniej ADOS-2), dobranych do możliwości psychofizycznych dziecka/adolescenta.60-90 min
Spotkanie z Rodzicami/Opiekunami w celu przekazania i omówienia wniosków z badania, analizy wyników, dokumentacji i opracowanie zindywidualizowanych zaleceń, przeprowadzenie psychoedukacji90 min
Sumaod 8 do 10 godz w trakcie spotkań bezpośrednich

Kolejnym krokiem jest wizyta u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży.

Cele diagnostyki ASD
Korzyści diagnozy ASD u dzieci i młodzieży

Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (w tym zespołu Aspergera) u dzieci i młodzieży ma wiele korzyści, w tym kompleksowe opracowanie planu wsparcia pacjenta, co pozwala na:

  • realizację potrzeb rozwojowych pacjenta i zwiększenie umiejętności adaptacyjnych;
  • wdrożenie skutecznych strategii radzenia sobie z objawami ASD, redukcję nasilenia objawów i skuteczne wykorzystanie swoich mocnych stron, pozwala to przez to lepsze radzenie sobie w codziennym życiu szkolnym i społecznym;
  • poprawę relacji rówieśniczych;
  • poprawę samooceny przez zwiększenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych, redukcję poczucia odmienności i poczucia winy;
  • poprawę funkcjonowania rodziny pacjenta przez rozumienie natury trudności i skuteczne wsparcie dziecka, a przez to zmniejszenie napięcia w relacjach;
  • dostosowanie procesu edukacyjnego do specyficznych wymagań dziecka/ nastolatka;
  • zapobieganie wystąpieniu zaburzeń współwystępujących, przede wszystkim depresyjnych i lękowych.

Diagnoza dostępna jest w placówkach:

Specjaliści wykonujący diagnostykę