Czy oglądanie telewizji przez małe dzieci jest bezpieczne? Jak długo i jak często powinny mieć do niej dostęp? Czy telewizja szkodzi? Te pytania nurtują wielu rodziców, zwłaszcza w kontekście rozwoju ich najmłodszych. W poszukiwaniu odpowiedzi warto zwrócić uwagę na „Zasadę 3-6-9-12„, opracowaną przez Francuskie Stowarzyszenie Pediatrów Ambulatoryjnych (AFPA), która dostarcza wytycznych dotyczących bezpiecznego używania urządzeń elektronicznych przez dzieci.
Zasada 3: Dzieci poniżej 3. roku życia nie powinny oglądać telewizji
Badania wskazują, że telewizja może negatywnie wpływać na rozwój psychoruchowy najmłodszych. Cenny czas, który mógłby być poświęcony na interakcję z rodzicami lub rówieśnikami, może zostać stracony. Zabawa w towarzystwie jest kluczowa dla właściwego rozwoju psychoruchowego dziecka.
Jeśli zdecydujesz się na czasowe korzystanie z telewizji dla dziecka, warto przestrzegać kilku kluczowych zasad:
- Oglądanie z dorosłym: małe dziecko zawsze powinno oglądać telewizję z dorosłym. Zachęcaj do dialogu, pytaj o to, co dziecko widzi, reaguj emocjonalnie na to, co dzieje się na ekranie. Wchodzenie w interakcję wzmacnia wartość edukacyjną oglądanych treści.
- Umiejscowienie telewizora: telewizor powinien być umieszczony w pomieszczeniach ogólnodostępnych dla wszystkich domowników, takich jak salon czy kuchnia. Telewizor w pokoju dziecka może utrudnić kontrolę nad ilością czasu spędzanego przed ekranem.
- Unikanie zastosowań uspokajających: telewizja nie powinna być używana w celu uspokojenia, uśpienia czy nakarmienia dziecka. Stworzenie zdrowych nawyków związanych z zasypianiem i jedzeniem to kluczowy element rozwoju dziecka.
- Wpływ na sen: jeśli dziecko śpi w pomieszczeniu, w którym znajduje się telewizor, zadbaj o to, by był on wyłączony. Światło ekranu może zakłócać naturalny rytm snu i wpływać na jakość odpoczynku dziecka.
Wprowadzając te zasady do codziennego życia, rodzice mogą stworzyć bezpieczne środowisko dla korzystania z telewizji, jednocześnie minimalizując potencjalne negatywne skutki dla rozwoju psychoruchowego najmłodszych. Ostatecznie kluczowe jest zrównoważone podejście, uwzględniające potrzeby dziecka, jego rozwój i zdrowy styl życia.






