Warsztaty rodzicielskie: skuteczna droga do zrozumienia i wspierania dzieci z ADHD

Warsztaty rodzicielskie skuteczna droga do zrozumienia i wspierania dzieci z ADHD

Warsztaty rodzicielskie, jako skuteczna metoda terapeutyczna, stają się nieocenionym wsparciem dla rodziców i opiekunów dzieci z zaburzeniami eksternalizacyjnymi, zwłaszcza z rozpoznaniem ADHD. Ich głównym celem jest nauczanie rodziców skutecznego stosowania metod, które prowadzą do redukcji zachowań problemowych, zwiększenia liczby zachowań adaptacyjnych u dzieci oraz poprawy radzenia sobie z trudnymi zachowaniami, wynikającymi z objawów ADHD.

Cele warsztatów:

  • Wzmacnianie umiejętności rodzicielskich: warsztaty skupiają się na wzmacnianiu umiejętności radzenia sobie rodziców i opiekunów oraz rozwijaniu ich kompetencji wychowawczych. Zachęcają do zdobywania wiedzy na temat samego zaburzenia, umożliwiają naukę wspierania dziecka w sytuacjach społecznych, stosowanie metod ułatwiających funkcjonowanie dziecka w sytuacjach zadaniowych oraz pomoc w organizowaniu jego działań.
  • Struktura i forma warsztatów: warsztaty mają formę ustrukturyzowanej pracy grupowej z przygotowanym scenariuszem i materiałami edukacyjnymi. Prezentowane treści układają się w logiczny ciąg, odpowiadający celom, a ich zadaniem jest stworzenie rodzicom przestrzeni do różnorodnych doświadczeń poprzez praktyczne ćwiczenia i eksperymenty.

Przebieg warsztatów:

  • Spotkania psychoedukacyjne: ma na celu przekazanie wiedzy na temat konkretnego zaburzenia, takiego jak zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD). Wiedza ta znacząco wpływa na zaangażowanie rodziców w proces leczenia i udzielanie dziecku pomocy.
  • Nauka obserwacji i definiowania zachowań: kolejne sesje obejmują naukę obserwacji i definiowania pożądanych oraz niepożądanych zachowań dziecka. Rodzice uczą się również tworzenia i wykorzystywania systemów nagród i konsekwencji negatywnych.
  • Radzenie sobie w trudnych sytuacjach: spotkania poświęcone są radzeniu sobie z niepożądanymi zachowaniami dziecka w miejscach publicznych, komunikacją z nauczycielami oraz wdrażaniem systemów behawioralnych w otoczeniu szkolnym. Opracowywane są strategie postępowania w odniesieniu do trudnych zachowań w przyszłości.

Programy warsztatów wdrażają także metody poznawczo-behawioralne, skierowane na poprawę procesów samoregulacji u dziecka.

Metody pracy i uczenie się:

  • Metody aktywne: warsztaty wykorzystują metody aktywne, takie jak dyskusje, praktyczne ćwiczenia nowych umiejętności oraz technika „burzy mózgów”.
  • Modelowanie: istotnym elementem jest uczenie się poprzez modelowanie, czyli obserwowanie zachowań innych rodziców i terapeutów.
  • Praca domowa: każda sesja kończy się ustaleniem pracy domowej, która utrwala omówiony materiał i zachęca do zastosowania poznanej metody w codziennym życiu rodziny.

Dostosowanie do indywidualnych potrzeb:

Na bazie omawiania pracy domowej, kolejne spotkania indywidualizowane są pod potrzeby każdego dziecka i rodziny, dostosowując metody pracy do specyficznych sytuacji oraz wyzwań, z jakimi rodzina może się spotykać.

Warsztaty rodzicielskie stają się nie tylko źródłem wiedzy, lecz również przestrzenią do wspólnego dzielenia się doświadczeniami i budowania wsparcia między rodzicami. To kompleksowe podejście skupia się nie tylko na dziecku, ale również na rozwoju umiejętności i kompetencji rodziców, co stanowi klucz do skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z zaburzeniami eksternalizacyjnymi, zwłaszcza ADHD.