
Schematy poznawcze – okulary umysłu, przez które patrzymy na świat
Schematy poznawcze kształtują się na podstawie naszych doświadczeń, zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych, takich jak kultura, w której wzrastamy, czy rodzina. O tym, czy schematy

Schematy poznawcze kształtują się na podstawie naszych doświadczeń, zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych, takich jak kultura, w której wzrastamy, czy rodzina. O tym, czy schematy

O tym, że nie ma bezpiecznej dawki alkoholu, o tym jak kampanie edukacyjne wpływają na świadomość społeczną na temat uzależnień od alkoholu oraz co jest

Według różnych danych ADHD dotyczy między 1,5 a 5% populacji dorosłych, natomiast oficjalnie postawionych diagnoz jest nadal o wiele mniej – wskazuje psycholog i psychoterapeuta,

Wedle koncepcji neuroróżnorodności funkcjonowanie umysłu w spektrum autyzmu czy z ADHD to nie tylko trudności, ale także wiele pozytywnych aspektów budujących mocne strony danego człowieka. Neuroróżnorodność to koncepcja, która uważa za naturalne różnice w funkcjonowaniu ludzkiego mózgu.

O tym czym są zniekształcenia poznawcze, czy zawsze są to negatywne myśli i jakie konsekwencje niosą za sobą wyolbrzymione lub irracjonalne wzorce myślowe, rozmawiamy z psycholożką i psychoterapeutką w trakcie certyfikacji – Aleksandrą Rosowicz, która wskazuje również, jak ważna jest rola terapeuty na początku drogi wychodzenia ze zniekształceń poznawczych.

Jednym z ważniejszych sygnałów alarmowych może być nadmierne przywiązanie dziecka / nastolatka do tematyki odżywiania, nagłe zmiany reguł dietetycznych, kontrola spożywanych kalorii, stosowanie restrykcyjnych diet,

Co oznacza właściwy sposób odżywiania i czy dla każdego będzie oznaczał to samo? Czy to co jemy ma znaczenie dla naszego samopoczucia? Zapraszamy do lektury wywiadu z dietetyczką, Agnieszką Chruścikowską

Depresja zazwyczaj kojarzona jest z zaburzeniem charakteryzującym się głównie smutkiem, które dotyka wyłącznie osoby dorosłe. W rzeczywistości jednak nawet kilkuletnie dzieci mogą cierpieć na depresję.

czym są zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, co je wywołuje, jak je leczyć oraz jaka jest rola rodziny w ich leczeniu OCD, rozmawiamy z Jarosławem Mirkiewiczem, psychologiem, certyfikowanym psychoterapeutą poznawczo – behawioralnym i diagnostą.

Czy wiesz, że kryzys wieku średniego może dotknąć każdego, niemniej jednak zdecydowanie częściej borykają się z tym stanem mężczyźni. Jak wskazuje psycholog, Maciej Misztal, prawdopodobnie mężczyźni są bardziej podatni, ich sytuacja życiowa, a raczej wymagania życiowe, które są przed nimi stawiane, są inne niż u kobiet, co być może ich bardziej predysponuje do tego.

Z dietetykiem, dr n. o zdr. Agnieszką Chruścikowską, rozmawiamy o dzisiejszej skali zaburzeń odżywiania wśród dzieci i młodzieży. Między innymi o tym, co jest tego powodem, jakie są czynniki ryzyka zachorowania na bulimię, czy anoreksję, jaką rolę w tym odgrywają media społecznościowe oraz jak najlepiej pomóc swojemu dziecku w wyleczeniu zaburzeń odżywiania.

Dużo się dzisiaj mówi o depresji u osób dorosłych, dużo się też mówi o depresji u dzieci i młodzieży. Natomiast trochę jest pomijany ten obszar depresji u osób starszych. Na czym polega różnica?
Rzeczywiście tak jest, że zdecydowanie mocniejsza jest koncentracja na zaburzeniach depresyjnych u najmłodszych lub u osób dorosłych, natomiast w pewnym sensie depresja senioralna jest deprecjonowana.

Czym jest stres? Czym jest dla naszego organizmu? Z punktu widzenia psychologii, stresem możemy określić specyficzną reakcję naszego organizmu na sytuację potencjalnie zagrażającą, albo utrudniającą realizację naszych celów.

Czym jest depresja poporodowa? Czym się różni od zwykłej depresji? Poporodowe zaburzenia nastroju mogą pojawić się bez wyraźnej przyczyny. Warto też podkreślić, że nie ma jednego czynnika, który wywołuje zaburzenia nastroju w okresie poporodowym. Badania wskazują, że jest ich kilka, które sprawiają, że są kobiety bardziej narażone na wystąpienie depresji poporodowej.

Czym jest osobowość? Czy człowiek się z nią rodzi, czy jednak osobowość kształtuje się w trakcie naszego rozwoju?
Osobowość są to cechy psychologiczne, które przyczyniają się do względnie stałych, wyróżniających daną osobę, wzorców odczuwania, myślenia i zachowania. Osobowość, w ciągu naszego życia, kształtuje się poprzez dwa główne czynniki – genetyczne i te związane z doświadczeniami życiowymi.

Czym są trzy fale terapii CBT? Na czym polegają? Czym się charakteryzują? Pojęcie „trzech fal” odnosi się do istnienia trzech następujących po sobie głównych tendencji w obszarze nurtu terapeutycznego, znanego jako psychoterapia poznawczo-behawioralna. Pierwsza, najstarsza, była nazywana behawioryzmem i skupiała się na obserwacji, ocenie i zmianie zachowań.

Czym jest fobia szkolna, jak się ją charakteryzuje? W klasyfikacji medycznej nie ma odrębnej jednostki chorobowej, która by mówiła nam o fobii szkolnej, jako o konkretnym rozpoznaniu medycznym. Obecnie fobię szkolną traktuje się jako zaburzenie lękowe, które należy do kategorii fobii społecznej, nazywaną inaczej społecznym zaburzeniem lękowym.

Dlaczego tak ważna jest wczesna diagnoza spektrum zaburzeń autystycznych?
Im wcześniej rozpozna się zaburzenia ze spektrum autyzmu lub zauważy trudności w rozwoju mowy, komunikacji czy obecność nietypowych zachowań utrudniających funkcjonowanie, tym szybciej można rozpocząć odpowiednie oddziaływania terapeutyczne.

Naukowcy twierdzą, że dziecko jest istotą seksualną od początku swojego istnienia? Czy to oznacza, że rodzimy się z tożsamością seksualną? Nie do końca. Oczywiście dziecko rodzi się z narządami płciowymi, natomiast mówimy o różnych poziomach seksualności. Bo rodzimy się z chromosomami XY albo XX, które sprawiają, że człowiek rozwija cechy płciowe żeńskie albo męskie.

Czym są zaburzenia odżywiania, jak się je charakteryzuje? Zaburzenia odżywiania związane są zwykle z problemami, jakie pacjentki mają z jedzeniem. Może to być zarówno odmawianie sobie przyjmowania pokarmów, jak i w drugą stronę, nadmierne objadanie się lub niemożność powstrzymania się od tego.

ęk społeczny to stan przeciągającego się, wręcz permanentnego poczucia strachu, poczucia lęku w sytuacjach społecznych. Często są to sytuacje bardzo specyficzne, jak na przykład przemawianie przed większą grupą osób, ale również jedzenie posiłków wśród obcych.

Zacznę od statystyk. Te UNICEF-u z 2021 roku mówią, że 13% nastolatków na całym świecie cierpi na depresję. I te liczby stale rosną. A o jakiej skali chorych na depresję w Polsce dzisiaj mówimy, jeżeli mówimy o grupie nastolatków?
Dane krajowe wskazują, że obecnie kilkaset tysięcy nastolatków w Polsce cierpi z powodu różnego rodzaju zaburzeń psychicznych, a jednym z najbardziej rozpowszechnionych jest właśnie depresja.

Jak można uzyskać zaświadczenie i/lub opinię o stanie zdrowia psychicznego swojego dziecka na potrzeby szkoły? Zaświadczenie wydaje lekarza specjalista i stanowi ono ocenę psychiatryczną w określonym przedziale czasowym. Zawiera cel wystawienia zaświadczenia, na przykład dostosowanie programu nauczania w szkole, zwolnienia lekarskiego, czy potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.

Powody zachowań autoagresywnych są bardzo różne. Można powiedzieć, że czynnikiem predysponującym jest w ogóle negatywny stosunek do siebie, niska samoocena czy uwewnętrzniona złość. Na to nakładają się czynniki wyzwalające, wśród których najczęściej wymienia się jakieś trudne wydarzenia, problemy w relacjach albo negatywne myślenie o sobie. To powoduje powstanie różnych emocji i zachowań, czego wyrazem mogą być właśnie akty autoagresji.