Dlaczego warto diagnozować autyzm?

Anna Kaźmierczak-Mytkowska

Dlaczego warto diagnozować autyzm

Rozpoczęcie diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu to decyzja, której wielu rodziców obawia się podjąć. Często towarzyszą im różne wątpliwości i lęki, jednakże unikanie diagnozy może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego warto wiedzieć, dlaczego wczesne rozpoznanie zaburzeń ze spektrum autyzmu jest kluczowe i jak może pomóc w dalszym rozwoju dziecka.

Lęk przed diagnozą – zrozumiałe, ale nieuzasadnione

Autyzm to spektrum zaburzeń, które może objawiać się w różnorodny sposób – od subtelnych problemów z komunikacją, po głębokie trudności w funkcjonowaniu społecznym. Im wcześniej zostanie postawiona diagnoza, tym szybciej można rozpocząć specjalistyczne interwencje, które pomogą dziecku w rozwijaniu umiejętności i pokonywaniu barier.

Niestety, rodzice, zauważając niepokojące zachowania u swoich dzieci, często starają się je bagatelizować, żywiąc nadzieję, że z czasem problemy same ulegną rozwiązaniu. Jest to naturalna reakcja obronna, wynikająca z lęku przed ewentualną diagnozą, która mogłaby zmienić życie ich dziecka na zawsze. Jednakże unikanie wizyty u specjalisty może prowadzić do opóźnienia w rozpoczęciu działań wspierających rozwój dziecka, co w konsekwencji może wpłynąć na pogorszenie jego funkcjonowania.

Dlaczego warto wiedzieć?

Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu otwiera drogę do wsparcia, które może znacząco poprawić jakość życia dziecka. Jest to kluczowy krok, aby zapewnić mu odpowiednie warunki do nauki i rozwoju. Dzięki diagnozie dziecko może uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, co daje dostęp do indywidualnie dostosowanych metod pracy, a także możliwość korzystania z pomocy nauczyciela wspomagającego.

Orzeczenie to nie oznacza konieczności uczęszczania do szkoły specjalnej. Wręcz przeciwnie! Ma ono na celu umożliwienie dziecku funkcjonowania w szkole masowej lub integracyjnej, z dodatkowym wsparciem dostosowanym do jego potrzeb. Przed rozpoczęciem edukacji w szkole podstawowej, dzieci mogą także skorzystać z programu wczesnego wspomagania rozwoju, który oferuje specjalistyczne zajęcia, takie jak terapia mowy, trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych, dostosowane do indywidualnych potrzeb małego pacjenta.

Jak i gdzie przeprowadzić diagnozę?

Diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu to proces złożony, który powinien być przeprowadzony przez zespół specjalistów. W wielu miastach działają ośrodki, takie jak Centrum CBT, gdzie rodzice mogą liczyć na kompleksowe badania diagnostyczne. Diagnoza powinna być postawiona na podstawie współpracy wielu specjalistów, w tym psychologa, czy psychiatry dziecięcego.

Dla rodzin, które nie mogą sobie pozwolić na prywatne badania, istnieje możliwość skorzystania z usług publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych. Należy jednak pamiętać, że ostatecznie diagnozę potwierdza lekarz psychiatra. Warto również mieć na uwadze, że to właśnie publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne wydają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które są niezbędne do uzyskania wsparcia w szkole.

Wczesna diagnoza ma znaczenie

Wczesne rozpoznanie zaburzeń ze spektrum autyzmu jest kluczowe dla zapewnienia dziecku odpowiedniego wsparcia na każdym etapie jego rozwoju. Dzieci z ASD, które wcześnie otrzymają diagnozę i odpowiednią terapię, mają większe szanse na osiągnięcie samodzielności i pełnego udziału w życiu społecznym.

Warto pamiętać, że diagnoza nie jest wyrokiem. Jest kluczem do lepszego zrozumienia potrzeb dziecka i narzędziem, które umożliwi jego wsparcie na drodze do samodzielności i szczęśliwego życia.

Dlatego też, jeśli obserwujesz u swojego dziecka niepokojące symptomy, nie czekaj. Skontaktuj się z Centrum CBT!

Autor tekstu:

Od wielu lat jestem związana z Centrum CBT w Warszawie, gdzie pełnię nadzór merytoryczny nad programami grupowymi i warsztatowymi. W Poradni Centrum CBT dla dzieci i młodzieży pracuję z rodzinami pacjentów w wieku rozwojowym, prowadzę diagnozę psychologiczną oraz pełnię funkcję dyrektora medycznego ds. dzieci i młodzieży.

Jestem również wykładowcą w Szkole Psychoterapii Centrum CBT-EDU, na 4-letnim kursie psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Prowadzę szkolenia specjalizacyjne z zakresu psychoterapii dzieci i młodzieży, psychologii klinicznej oraz terapii środowiskowej dzieci i młodzieży.

W Niepublicznej Placówce Doskonalenia Nauczycieli Centrum CBT prowadzę liczne szkolenia dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem zdobytym w pracy klinicznej i edukacyjnej.