Zadzwoń i umów się: (+48) 22 853 20 50 (+48) 22 853 20 50

Niekorzystne doświadczenia w dzieciństwie (ACE) a zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Nina Szalas

Niekorzystne doświadczenia w dzieciństwie ACE a zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Niekorzystne doświadczenia w dzieciństwie (ang. Adverse Childhood Experiences, ACE) to kategoria obejmująca różnorodne zdarzenia traumatyczne i stresujące, które mogą wystąpić w pierwszych 18 latach życia dziecka. Badania pokazują, że ACE mają znaczący, długotrwały wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne jednostki. Do ACE zalicza się różne formy maltretowania, dysfunkcje rodzinne oraz trudne warunki społeczne, które wspólnie mogą zwiększać ryzyko rozwoju zaburzeń psychicznych, zachowań samobójczych i autodestrukcyjnych. Niniejszy artykuł szczegółowo omawia, czym są ACE, jakie formy przyjmują oraz jakie są ich konsekwencje dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

Definicja i klasyfikacja niekorzystnych doświadczeń w dzieciństwie

ACE obejmują szerokie spektrum traumatycznych zdarzeń, które można podzielić na kilka głównych kategorii:

  1. Maltretowanie – przemoc fizyczna, emocjonalna, seksualna oraz zaniedbanie.
  2. Dysfunkcje występujące w najbliższej rodzinie – dorastanie wśród członków rodziny z zaburzeniami psychicznymi, uzależnionymi od alkoholu lub narkotyków, bycie świadkiem przemocy domowej, doświadczenie rozwodu lub separacji, uwięzienia bliskiego członka rodziny.
  3. Czynniki społeczne – trudności finansowe, ubóstwo, dyskryminacja etniczna, przemoc w społeczności lub w szkole, życie w rejonach dotkniętych konfliktami zbrojnymi lub niestabilnością polityczną.

Zgodnie z literaturą, ACE mogą obejmować zarówno pojedyncze, jednorazowe zdarzenia, jak i przewlekłe, długotrwałe sytuacje, które mogą mieć istotne konsekwencje dla rozwoju dziecka.

Rozpowszechnienie ACE

Badania prowadzone w różnych częściach świata wskazują, że ACE są powszechne. Pierwsze systematyczne badania nad ACE, przeprowadzone przez Felitti i współpracowników (1998) w Stanach Zjednoczonych, wykazały, że ponad połowa respondentów doświadczyła co najmniej jednego ACE, a 12,5% badanych doświadczyło czterech lub więcej ACE. W Polsce, według danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 2008 roku, aż 44% respondentów miało wiedzę o przypadkach przemocy wobec dzieci w swoim otoczeniu.

Wpływ ACE na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Zaburzenia Psychiczne Związane z ACE

Niekorzystne doświadczenia w dzieciństwie mają istotny wpływ na rozwój psychopatologii u dzieci i młodzieży. Dzieci, które doświadczyły ACE, są ponad czterokrotnie bardziej narażone na rozwój zaburzeń psychicznych przed osiągnięciem dorosłości. Wśród najczęściej diagnozowanych zaburzeń związanych z ACE znajdują się:

  • Zaburzenia lękowe – dzieci narażone na ACE wykazują wyższe ryzyko wystąpienia zaburzeń lękowych, takich jak zespół lęku uogólnionego czy zespół lęku napadowego.
  • Zaburzenia depresyjne – przewlekły stres związany z ACE może prowadzić do rozwoju depresji, która często współwystępuje z innymi zaburzeniami psychicznymi.
  • Zaburzenia eksternalizacyjne – takie jak ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) oraz agresywne lub przestępcze zachowania, które są częstą odpowiedzią na doświadczenia przemocy fizycznej i emocjonalnej.
  • Zaburzenia osobowości – ACE, szczególnie te związane z maltretowaniem, mogą prowadzić do rozwoju osobowości borderline oraz innych zaburzeń osobowości.

Model podatność-stres

Najczęściej stosowanym modelem teoretycznym wyjaśniającym wpływ ACE na rozwój zaburzeń psychicznych jest model podatność–stres. Model ten zakłada, że interakcja między wewnętrznymi predyspozycjami jednostki a zewnętrznymi czynnikami stresowymi, takimi jak ACE, znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia objawów psychopatologicznych.

Związki ACE z zachowaniami samobójczymi i samookaleczeniami

Zachowania samobójcze

Różne formy ACE, w szczególności przemoc fizyczna i seksualna, są silnie związane z podwyższonym ryzykiem zachowań samobójczych w populacji dzieci i młodzieży. Badania pokazują, że dzieci, które doświadczyły przemocy fizycznej, są kilkukrotnie bardziej narażone na myśli samobójcze, a ryzyko prób samobójczych wzrasta szczególnie wśród osób, które doświadczyły przemocy seksualnej, zwłaszcza dziewcząt. Wysoki poziom ekspozycji na ACE (cztery lub więcej ACE) może zwiększać ryzyko zachowań samobójczych nawet pięciokrotnie.

Samookaleczenia

ACE mają również silny związek z występowaniem zachowań autodestrukcyjnych, takich jak samookaleczenia. Skumulowane doświadczenia ACE, zwłaszcza związane z przemocą i zaniedbaniem, zwiększają ryzyko samouszkodzeń u młodych osób. Badania pokazują, że osoby narażone na ACE są trzykrotnie bardziej narażone na dokonywanie samookaleczeń bez intencji samobójczych.

Mechanizmy psychologiczne i neurobiologiczne wpływu ACE

Dysregulacja emocjonalna i impulsywność

Dzieci, które doświadczyły ACE, zwłaszcza maltretowania, często mają trudności z regulacją emocji. Dysregulacja emocjonalna może prowadzić do impulsywnych zachowań, w tym do prób samobójczych i samookaleczeń. Badania wskazują, że przemoc fizyczna i emocjonalna w dzieciństwie osłabia mechanizmy kontroli impulsów, co zwiększa podatność na zachowania autodestrukcyjne.

Stres i zmiany neurobiologiczne

Długotrwały stres związany z ACE ma negatywny wpływ na rozwój mózgu. Przewlekła aktywacja osi podwzgórze–przysadka–nadnercza prowadzi do uszkodzenia struktur mózgowych, takich jak hipokamp, co może zaburzać procesy uczenia się i pamięci, a także zdolność do radzenia sobie ze stresem w przyszłości.

Rola czynników ochronnych

Rezyliencja

Pomimo szkodliwego wpływu ACE na zdrowie psychiczne, nie wszystkie dzieci narażone na traumatyczne doświadczenia rozwijają zaburzenia psychiczne. Istnieją czynniki ochronne, które mogą wspierać rozwój psychiczny dziecka i pomóc w adaptacji. Rezyliencja, czyli zdolność do radzenia sobie z przeciwnościami i powracania do zdrowia po doświadczeniach traumatycznych, odgrywa kluczową rolę w minimalizowaniu skutków ACE.

Modele interakcji czynników ryzyka i ochronnych

Modele teoretyczne, takie jak model równoważenia ryzyka, model redukowania ryzyka oraz model uodparniania na ryzyko, podkreślają znaczenie interakcji między czynnikami ryzyka a ochronnymi. Przykładem może być wsparcie społeczne, które działa jako bufor ochronny i zmniejsza wpływ ACE na zachowanie i zdrowie psychiczne dziecka.

Wnioski

Niekorzystne doświadczenia w dzieciństwie mają długotrwały i głęboki wpływ na rozwój psychiczny dzieci i młodzieży. ACE znacząco zwiększają ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych, zachowań samobójczych oraz samookaleczeń, a ich skutki mogą utrzymywać się w dorosłym życiu. Ważne jest, aby zrozumieć mechanizmy leżące u podstaw tych zjawisk oraz wdrażać strategie prewencyjne i interwencyjne, które wspierają dzieci i młodzież narażoną na ACE. Szczególną uwagę należy zwrócić na rolę czynników ochronnych, takich jak wsparcie społeczne i budowanie rezyliencji, które mogą pomóc zminimalizować negatywne skutki ACE i wspierać zdrowy rozwój psychiczny.

Autor tekstu:

Doktor nauk medycznych i nauk o zdrowiu, magister psychologii, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (certyfikat PTTPB nr 444) oraz certyfikowany superwizor-dydaktyk Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (certyfikat PTTPB nr 72).

Jest starszym asystentem i superwizorem w Oddziale Klinicznym Psychiatrii Wieku Rozwojowego Dziecięcego Szpitala Klinicznego Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego WUM.

W Szkole Psychoterapii Centrum CBT EDU pełni funkcję Kierownika ds. Dydaktyki. Ponadto jest wykładowcą i superwizorem (prowadzi 4-letni kurs psychoterapii poznawczo-behawioralnej), wykładowcą i superwizorem w szkoleniu specjalizacyjnym w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży. Prowadzi szkolenia i warsztaty tematyczne z zakresu pracy z dziećmi i młodzieżą oraz osobami dorosłymi. Jest współautorem zasad organizacji pracy zespołów i świadczenia pomocy w Ośrodkach Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży Centrum CBT (tzw. Ośrodki I Poziomu Referencyjnego).

Pełni funkcję członka kolegium redakcyjnego czasopisma „Terapia poznawczo-behawioralna”. Jest współautorką 2 książek: „Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce”, „Myślę, czuję, działam” dotyczące psychoterapii dzieci i młodzieży oraz autorką i współautorką 14 artykułów o tematyce związanej z zachowaniami samobójczymi, nieprawidłowo kształtującą się osobowością, zaburzeniami odżywiania, PTSD, depresją, niekorzystnymi doświadczeniami w dzieciństwie.