Psychoterapia poznawczo-behawioralna (CBT) jest jednym z najlepiej przebadanych i najbardziej skutecznych nurtów terapeutycznych. W Polsce rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych terapeutów CBT, a zdobycie certyfikatu psychoterapeuty to proces wymagający, ale dający ogromną satysfakcję. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak wygląda ścieżka certyfikacyjna w Szkole Psychoterapii Centrum CBT EDU, działającym zgodnie ze standardami Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB) oraz European Association for Behavioural and Cognitive Therapies (EABCT).
Rekrutacja – jak dostać się do szkoły psychoterapii
Do szkoły psychoterapii CBT przyjmowane są osoby z wykształceniem w zakresie psychologii, medycyny, pielęgniarstwa oraz pedagogiki specjalnej lub resocjalizacyjnej. Proces rekrutacyjny składa się z dwóch etapów:
- Test z psychopatologii ogólnej – 28–30 pytań, próg zdawalności: 60%.
- Pisemna konceptualizacja przypadku – diagnoza i plan terapii wybranego pacjenta zgodnie z modelem CBT.
Celem rekrutacji jest weryfikacja zarówno wiedzy teoretycznej, jak i umiejętności praktycznych kandydatów, a także ich gotowości do intensywnego, czteroletniego programu.
Program Szkoły Psychoterapii
Pierwszym krokiem jest rozpoczęcie całościowego, czteroletniego programu szkoleniowego w akredytowanej szkole psychoterapii. Szkolenie obejmuje 1200 godzin dydaktycznych, realizowanych głównie w formie 35 dwudniowych zjazdów weekendowych oraz dodatkowych spotkań intensywnych poświęconych rozwojowi osobistemu.
Struktura godzinowa programu:
- Zajęcia teoretyczno-praktyczne – 414 godzin
- Superwizja przypadków – 216 godzin
- Zajęcia fakultatywne – 110 godzin
- Rozwój osobisty – 100 godzin, w tym:
- 40 godzin treningu interpersonalnego
- 40 godzin treningu intrapsychicznego
- 20 godzin pracy z genogramem
- Staż kliniczny – 360 godzin, w tym:
- 120 godzin w oddziale psychiatrycznym całodobowym, dziennym lub w izbie przyjęć
- 240 godzin w placówkach zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń psychicznych
Cele kształcenia
Program Szkoły Psychoterapiii Centrum CBT EDU przygotowuje uczestników do samodzielnego prowadzenia psychoterapii poznawczo-behawioralnej na najwyższym poziomie. Podczas szkolenia studenci:
- Zdobywają wiedzę i umiejętności pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi i osobowości oraz problemami emocjonalnymi.
- Uczą się diagnozy i konceptualizacji problemów pacjenta.
- Poznają techniki planowania i prowadzenia procesu terapii.
- Doskonalą umiejętność monitorowania efektów terapii.
- Uczą się współpracy z innymi specjalistami.
- Wdrażają zasady praktyki opartej na dowodach (evidence-based practice).
- Przestrzegają wysokich standardów etycznych w pracy z pacjentem i jego rodziną.
Staż kliniczny – kluczowy element w drodze do certyfikatu psychoterapeuty
Staż kliniczny na czteroletnim kursie psychoterapii obejmuje 360 godzin praktyki, zapewniając bezpośredni kontakt z pacjentami:
- 120 godzin w oddziale psychiatrycznym (całodobowym, dziennym lub w izbie przyjęć) – praca z pacjentami w stanach ostrych i kryzysowych.
- 240 godzin w placówkach zajmujących się diagnozą i terapią różnych zaburzeń psychicznych – pod nadzorem psychiatry, psychologa klinicznego lub certyfikowanego psychoterapeuty.
Staż daje możliwość zdobycia doświadczenia w pracy z pacjentami o różnym stopniu zaburzeń i w różnych środowiskach – od ostrych przypadków kryzysowych po stabilniejsze osoby w poradniach.
Superwizja w trakcie Szkoły Psychoterapii
Superwizja pozwala doświadczonym terapeutom monitorować i wspierać pracę uczestników. W programie Szkoły Psychoterapii Centrum CBT EDU jest 216 godzin superwizji, w tym 3 superwizje bezpośrednie, podczas których superwizor:
- ogląda nagrania audio/wideo z sesji terapeutycznych,
- lub obserwuje terapię na żywo.
Każdy uczestnik musi przeprowadzić 8 pełnych procesów terapeutycznych, obejmujących co najmniej 3 różne rodzaje problemów klinicznych.
Egzamin końcowy po Kursie Psychoterapiii
Aby przystąpić do egzaminu końcowego, uczestnik musi:
- Zrealizować 1200 godzin szkolenia, w tym staż kliniczny i zajęcia fakultatywne.
- Zdać egzamin cząstkowy z teorii po 2. roku nauki.
- Poddać superwizji 8 procesów terapeutycznych, w tym 3 superwizje bezpośrednie.
- Przygotować 4 szczegółowe opisy procesów terapeutycznych.
- Przedstawić 2 nagrania sesji terapeutycznych z różnymi pacjentami.
- Napisać publikację przeglądową lub badawczą z zakresu terapii CBT (jako autor lub współautor).
Egzamin jest wieloetapowy i obejmuje:
- ocenę nagrań sesji terapeutycznych,
- analizę pisemnych opisów procesów terapeutycznych,
- ocenę publikacji naukowej,
- ustną dyskusję o przypadkach i nagraniach,
- pytania z teorii, etyki i prawa,
- uwzględnienie wyniku egzaminu cząstkowego.
Każdy element oceniany jest w skali 1–5, a brak zaliczenia któregokolwiek skutkuje oceną niedostateczną.
Certyfikat psychoterapeuty – jak go uzyskać od PTTPB?
Po ukończeniu szkolenia absolwent otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu programu, które pozwala ubiegać się o Certyfikat Psychoterapeuty PTTPB. Aby go uzyskać, konieczne jest jeszcze udokumentowanie doświadczenia klinicznego – minimum 1560 godzin terapii CBT, w tym co najmniej 200 godzin pod superwizją.
Droga pełna wyzwań i satysfakcji
Uzyskanie certyfikatu psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego to minimum 4 lata intensywnej nauki, praktyki i superwizji, a wraz z wymaganym doświadczeniem klinicznym droga ta trwa dłużej.
Proces wymaga:
- ogromnego zaangażowania,
- systematycznej pracy,
- wysokiej etyki zawodowej.
Jednak ukończenie tego programu otwiera drzwi do pracy w prestiżowych placówkach terapeutycznych i pozwala prowadzić terapię CBT na najwyższym, międzynarodowym poziomie.