Jak zdobyć certyfikat psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego (CBT) w Polsce? Kompleksowy przewodnik krok po kroku

jak zostać psychoterapeutą w Polsce

Psychoterapia poznawczo-behawioralna (CBT) jest jednym z najlepiej przebadanych i najbardziej skutecznych nurtów terapeutycznych. W Polsce rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych terapeutów CBT, a zdobycie certyfikatu psychoterapeuty to proces wymagający, ale dający ogromną satysfakcję. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak wygląda ścieżka certyfikacyjna w Szkole Psychoterapii Centrum CBT EDU, działającym zgodnie ze standardami Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB) oraz European Association for Behavioural and Cognitive Therapies (EABCT).

Rekrutacja – jak dostać się do szkoły psychoterapii

Do szkoły psychoterapii CBT przyjmowane są osoby z wykształceniem w zakresie psychologii, medycyny, pielęgniarstwa oraz pedagogiki specjalnej lub resocjalizacyjnej. Proces rekrutacyjny składa się z dwóch etapów:

  1. Test z psychopatologii ogólnej – 28–30 pytań, próg zdawalności: 60%.
  2. Pisemna konceptualizacja przypadku – diagnoza i plan terapii wybranego pacjenta zgodnie z modelem CBT.

Celem rekrutacji jest weryfikacja zarówno wiedzy teoretycznej, jak i umiejętności praktycznych kandydatów, a także ich gotowości do intensywnego, czteroletniego programu.

Program Szkoły Psychoterapii

Pierwszym krokiem jest rozpoczęcie całościowego, czteroletniego programu szkoleniowego w akredytowanej szkole psychoterapii. Szkolenie obejmuje 1200 godzin dydaktycznych, realizowanych głównie w formie 35 dwudniowych zjazdów weekendowych oraz dodatkowych spotkań intensywnych poświęconych rozwojowi osobistemu.

Struktura godzinowa programu:

  • Zajęcia teoretyczno-praktyczne – 414 godzin
  • Superwizja przypadków – 216 godzin
  • Zajęcia fakultatywne – 110 godzin
  • Rozwój osobisty – 100 godzin, w tym:
    • 40 godzin treningu interpersonalnego
    • 40 godzin treningu intrapsychicznego
    • 20 godzin pracy z genogramem
  • Staż kliniczny – 360 godzin, w tym:
    • 120 godzin w oddziale psychiatrycznym całodobowym, dziennym lub w izbie przyjęć
    • 240 godzin w placówkach zajmujących się diagnozą i terapią zaburzeń psychicznych

Cele kształcenia

Program Szkoły Psychoterapiii Centrum CBT EDU przygotowuje uczestników do samodzielnego prowadzenia psychoterapii poznawczo-behawioralnej na najwyższym poziomie. Podczas szkolenia studenci:

  • Zdobywają wiedzę i umiejętności pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi i osobowości oraz problemami emocjonalnymi.
  • Uczą się diagnozy i konceptualizacji problemów pacjenta.
  • Poznają techniki planowania i prowadzenia procesu terapii.
  • Doskonalą umiejętność monitorowania efektów terapii.
  • Uczą się współpracy z innymi specjalistami.
  • Wdrażają zasady praktyki opartej na dowodach (evidence-based practice).
  • Przestrzegają wysokich standardów etycznych w pracy z pacjentem i jego rodziną.

Staż kliniczny kluczowy element w drodze do certyfikatu psychoterapeuty

Staż kliniczny na czteroletnim kursie psychoterapii obejmuje 360 godzin praktyki, zapewniając bezpośredni kontakt z pacjentami:

  • 120 godzin w oddziale psychiatrycznym (całodobowym, dziennym lub w izbie przyjęć) – praca z pacjentami w stanach ostrych i kryzysowych.
  • 240 godzin w placówkach zajmujących się diagnozą i terapią różnych zaburzeń psychicznych – pod nadzorem psychiatry, psychologa klinicznego lub certyfikowanego psychoterapeuty.

Staż daje możliwość zdobycia doświadczenia w pracy z pacjentami o różnym stopniu zaburzeń i w różnych środowiskach – od ostrych przypadków kryzysowych po stabilniejsze osoby w poradniach.

Superwizja w trakcie Szkoły Psychoterapii

Superwizja pozwala doświadczonym terapeutom monitorować i wspierać pracę uczestników. W programie Szkoły Psychoterapii Centrum CBT EDU jest 216 godzin superwizji, w tym 3 superwizje bezpośrednie, podczas których superwizor:

  • ogląda nagrania audio/wideo z sesji terapeutycznych,
  • lub obserwuje terapię na żywo.

Każdy uczestnik musi przeprowadzić 8 pełnych procesów terapeutycznych, obejmujących co najmniej 3 różne rodzaje problemów klinicznych.

Egzamin końcowy po Kursie Psychoterapiii

Aby przystąpić do egzaminu końcowego, uczestnik musi:

  1. Zrealizować 1200 godzin szkolenia, w tym staż kliniczny i zajęcia fakultatywne.
  2. Zdać egzamin cząstkowy z teorii po 2. roku nauki.
  3. Poddać superwizji 8 procesów terapeutycznych, w tym 3 superwizje bezpośrednie.
  4. Przygotować 4 szczegółowe opisy procesów terapeutycznych.
  5. Przedstawić 2 nagrania sesji terapeutycznych z różnymi pacjentami.
  6. Napisać publikację przeglądową lub badawczą z zakresu terapii CBT (jako autor lub współautor).

Egzamin jest wieloetapowy i obejmuje:

  • ocenę nagrań sesji terapeutycznych,
  • analizę pisemnych opisów procesów terapeutycznych,
  • ocenę publikacji naukowej,
  • ustną dyskusję o przypadkach i nagraniach,
  • pytania z teorii, etyki i prawa,
  • uwzględnienie wyniku egzaminu cząstkowego.

Każdy element oceniany jest w skali 1–5, a brak zaliczenia któregokolwiek skutkuje oceną niedostateczną.

Certyfikat psychoterapeuty – jak go uzyskać od PTTPB?

Po ukończeniu szkolenia absolwent otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu programu, które pozwala ubiegać się o Certyfikat Psychoterapeuty PTTPB. Aby go uzyskać, konieczne jest jeszcze udokumentowanie doświadczenia klinicznego – minimum 1560 godzin terapii CBT, w tym co najmniej 200 godzin pod superwizją.

Droga pełna wyzwań i satysfakcji

Uzyskanie certyfikatu psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego to minimum 4 lata intensywnej nauki, praktyki i superwizji, a wraz z wymaganym doświadczeniem klinicznym droga ta trwa dłużej.

Proces wymaga:

  • ogromnego zaangażowania,
  • systematycznej pracy,
  • wysokiej etyki zawodowej.

Jednak ukończenie tego programu otwiera drzwi do pracy w prestiżowych placówkach terapeutycznych i pozwala prowadzić terapię CBT na najwyższym, międzynarodowym poziomie.