Zaburzenia psychiczne wśród dzieci i młodzieży stanowią coraz istotniejszy problem społeczny, dotykający około 10% populacji. Co bardziej niepokojące, obserwujemy wzrost częstości zaburzeń, szczególnie tych związanych z uwarunkowaniami cywilizacyjnymi i kulturowymi. W ostatnich latach dostrzec można zmianę obrazu klinicznego zaburzeń, pojawia się coraz więcej zachowań agresywnych i autoagresywnych, co niesie ze sobą dodatkowe wyzwania dla systemów opieki zdrowotnej i społecznej.
W obliczu rosnącej potrzeby zapewnienia pomocy na różnych poziomach opieki, staje się jasne, że tradycyjne ramy opieki psychiatrycznej są niewystarczające. Konieczne jest uwzględnienie roli systemu rodzinnego, edukacji oraz szeroko pojętego środowiska wychowawczego. W tym kontekście, tworzenie i rozwój opieki środowiskowej skierowanej do pacjentów w wieku rozwojowym staje się niezmiernie istotne.
Nasza baza wiedzy została stworzona z myślą o osobach dążących do uzyskania kwalifikacji w dziedzinie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży. Jej celem jest nie tylko dostarczenie teoretycznej wiedzy na temat zaburzeń psychicznych w tym wieku, ale również przede wszystkim wyposażenie przyszłych terapeutów w umiejętności niezbędne do skutecznego działania w praktyce.
Zadania terapeuty środowiskowego dzieci i młodzieży są niezwykle różnorodne i wymagające. Obejmują one nie tylko prowadzenie działań profilaktycznych wspierających prawidłowy rozwój dziecka, lecz także udział w procesie diagnostycznym i terapeutycznym zaburzeń psychicznych. Terapeuci środowiskowi podejmują również istotne działania społeczne, takie jak prowadzenie konsultacji rodzinnych, edukacja rodziców i wychowawców, czy też działania przeciwdziałające wykluczeniu społecznemu.
Wierzymy, że treści zawarte w naszej bazie wiedzy pomogą terapeutom pogłębić swoją wiedzę teoretyczną i usystematyzować umiejętności praktyczne, które są niezbędne do efektywnego pełnienia powyższych zadań w pracy z dziećmi i młodzieżą.