Prowadzenie grupy psychoedukacyjnej, terapeutycznej czy rozwojowej, niezależnie od formuły czy sposobu pracy (grupy oparte o proces versus grupy oparte o treści) wymaga uniwersalnego zestawu umiejętności pracy z grupą. Obok umiejętności komunikacyjnych niezbędne jest rozumienie i wrażliwość na proces grupowy oraz umiejętność tworzenia sytuacji edukacyjnej, która w kontekście grupowym stanowić będzie korektywne doświadczenie emocjonalne. Proponowane szkolenie skupia się na dwóch ważnych kompetencjach w prowadzeniu grupy: procesie grupowym oraz uczeniu przez doświadczenie i tworzeniu sytuacji edukacyjnej.
Dla kogo?
Szkolenie kierujemy do praktykujących psychoterapeutów poznawczo-behawioralnych oraz osób kształcących się w psychoterapii, które pracują z grupami lub chcą rozpocząć taką pracę, niezależnie od kontekstu: oddział szpitalny, grupy prowadzone przez organizacje pozarządowe czy praktyka prywatna.
Grupa będzie liczyć maksymalnie 20 osób, decyduje kolejność zgłoszeń.
Cele szkolenia
- Dowiesz się czym jest proces grupowy i w jaki sposób wspierać grupę na poszczególnych etapach procesu grupowego.
- Dowiesz się, w jaki sposób prowadzić interwencje w trudnych sytuacjach indywidualnych i grupowych, by stanowiły korektywne doświadczenie emocjonalne.
- Poznasz cyklu uczenia przez doświadczenie w kontekście grupowym i nauczysz się z niego korzystać projektując doświadczenia grupowe.
- Dowiesz się w jaki sposób korzystać z technik CBT projektując doświadczenia grupowe, by stanowiły doświadczenie uczące na poziomie grupowym.
- Przyjrzysz się swoim doświadczeniom bycia w grupie – ja w grupie.
Ramowy program szkolenia
- Terapia grupowa – formy, rodzaje, protokoły CBT.
- Tworzenie grupy – profil i kwalifikacja do grupy
- Rola kontraktu w tworzeniu i pracy grupowej
- Proces grupowy – analiza strukturalna i analiza dynamiki pracy grupy (fazy Tuckmana)
- Rola i zadania lidera na każdym etapie pracy grupy.
- Cykl uczenia przez doświadczenie D. Kolba.
- Projektowanie grupowych doświadczeń edukacyjnych.
- Dostosowanie doświadczeń edukacyjnych do etapy pracy grupy.
Metody pracy
Szkolenie ma charakter warsztatowy i będzie prowadzony metodami aktywnymi – odgrywanie ról, ćwiczenia w parach i małych grupach, praca własna. Prezentacje i wykłady będą ograniczone do minimum jako wprowadzenie do poszczególnych części szkolenia.
Organizacja szkolenia
Na szkolenie zapisujemy się oddzielnie poprzez wypełnienie formularza i wpłatę na konto.
Warsztat odbywać się będzie w Warszawie, w Centrum CBT.