Wprowadzenie
Wysoka impulsywność niesie ze sobą szereg konsekwencji w dorosłym życiu. Osoby zgłaszające się z takimi problemami doświadczają wiele cierpienia i trudności zarówno w relacjach społecznych, jak i życiu zawodowym. Często nie wiedzą, jak powinna wyglądać bezpieczna więź, w jaki sposób komunikować swoje emocje i poglądy, ani jak stawiać i respektować granice swoje i innych. Pomocna w rozwijaniu takich kompetencji, wspieraniu adaptacyjnych mechanizmów regulacji emocji i dbania o swoje i cudze granice, jest Terapia Schematu wraz z jednym z jej podstawowych elementów, jakim jest ograniczone powtórne rodzicielstwo. Dzięki wyjątkowej relacji między psychoterapeutą, a osobą uczestniczącą w terapii, w bezpieczny sposób można trenować zdrowe mechanizmy radzenia sobie, budowanie głębokich więzi i zaspokajanie potrzeb emocjonalnych. Wzajemność i bliskość, jaka powstaje w tej relacji jest kojącą przestrzenią dla wzmacniania zdrowych zasobów osób będących w procesie terapeutycznym.
Dla kogo?
Szkolenie kierujemy do praktykujących psychoterapeutów oraz osób kształcących się w psychoterapii, którzy chcą pogłębić wiedzę i praktyczne umiejętności związane z Terapią Schematu i ograniczonym powtórnym rodzicielstwem w pracy z osobami neuroróżnorodnymi z wysokim poziomem impulsywności i dysregulacji emocjonalnej.
Grupa może liczyć maksymalnie 30 osób, decyduje kolejność zgłoszeń.
Cele szkolenia
- Dowiesz się, jak planować i dostosowywać proces terapii do specyficznych potrzeb osób neuroróżnorodnych.
- Poznasz strategie radzenia sobie z wyzwaniami czekającymi w gabinecie w pracy z osobami impulsywnymi z ASD i ADHD.
- Nauczysz się jak rozróżniać nieadaptacyjne tryby od naturalnych przejawów ASD/ADHD, stawiać granice, wspierać rozwój Zdrowego Dorosłego i Szczęśliwego Dziecka osób zmagających się z wieloma życiowymi trudnościami wynikającymi z dysregulacji emocjonalnej i impulsywności.
Ramowy program szkolenia
- Zapoznanie się z charakterystyką pracy terapeutycznej z osobami neuroróżnorodnymi, ze szczególnym naciskiem na trudności w regulacji emocji i impulsywność.
- Omówienie czym jest ograniczone powtórne rodzicielstwo i jak wygląda rola terapeuty_ki w Terapii Schematu.
- Schematy i tryby powiązane z impulsywnością i dysregulacją emocjonalną, charakterystyczne potrzeby emocjonalne osób neuroróżnorodnych.
- Omówienie wyzwań czekających na psychoterapeutów/ki w pracy z tą grupą pacjentów/klientów.
- Specyficzne trudności mogące się pojawić na różnych etapach terapii i strategie radzenia sobie z nimi w trakcie sesji.
- Wykorzystanie technik Terapii Schematu do budowania zdrowych granic, zaspokajania potrzeb emocjonalnych pacjentów i wspierania w rozwoju zdrowych zasobów.
- Praktyczne ćwiczenia omawianych na bieżąco przykładów i opisów przypadków.
Metody pracy
Szkolenie będzie miało charakter praktyczny i warsztatowy: zagadnienia teoretyczne będą wstępem do ćwiczeń i trenowania na konkretnych przykładach zastosowania omawianych technik. W trakcie warsztatu wykorzystane zostaną opisy przypadków, będzie też miejsce na przykłady wnoszone przez uczestników szkolenia. Prowadząca będzie modelować zastosowanie poszczególnych technik, a następnie będzie zachęcać do ćwiczeń w parach i małych grupach.
Organizacja szkolenia
Na szkolenie zapisujemy się poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego i wniesienie opłaty za szkolenie.
Link do wydarzenia i materiały prześlemy na dwa dni przed szkoleniem.
Prowadzenie
Arleta Balcerek
Psycholożka i certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna (PTTPB nr 607). Prowadzi psychoterapię indywidualną osób dorosłych w nurcie CBT i Terapii Schematów.
Od 15 lat praktykuje w zawodzie, w tym od 12 lat prowadzi psychoterapię.
Studia z psychologii ukończyła na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Doświadczenie kliniczne zdobywała w pracy w Poradni Zdrowia Psychicznego i Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej Szpitala Powiatowego w Otwocku oraz w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym w Radości. Odbyła staż w poradni telefonicznej dla osób w kryzysie emocjonalnym 116 123. Przez wiele lat prowadziła szkolenia z psychologii rozwojowej i wychowawczej dla osób ubiegających się o pracę w żłobkach.
Pracuje głównie z osobami neuroróżnorodnymi i z głębokimi problemami relacyjnymi.
Poza gabinetem pisze artykuły do Pisma Niebieska Linia i bierze udział w warsztatach i konferencjach. Ma na swoim koncie prowadzenie warsztatów na konferencjach organizowanych przez PTTPB.
Głównymi zainteresowaniami w obszarze psychoterapii są problemy osób neuroróżnorodnych i szukanie skutecznych strategii pomocowych dla tej grupy pacjentów. Interesuje się również neuronaukami i nowymi trendami w psychologii, a prywatnie od kilku lat praktykuje jogę.