INFORMACJE I ZAPISY
Ewa Czajka, eczajka@cbt.pl, tel.: 22 428 44 26
Ważne!
Szkolenie przeznaczone jest dla osób posiadających podstawową wiedzę na temat kryteriów diagnostycznych zaburzeń (w oparciu o klasyfikację ICD-10 i DSM-5) oraz założeń terapii poznawczo-behawioralnej, technik poznawczych i behawioralnych, specyfiki nawiązywania relacji terapeutycznej z pacjentami w wieku rozwojowym, konceptualizacji problemu pacjenta w wieku rozwojowym z zaburzeniami psychicznymi, emocjonalnymi lub behawioralnymi. Wskazane jest by, osoby, które nie dysponują odpowiednią w tym zakresie wiedzą, przed przystąpieniem do poniższych szkoleń, uzupełniły ją poprzez uczestnictwo w szkoleniu pt. „Praca z dziećmi i młodzieżą w modelu poznawczo-behawioralnym: teoria i praktyka”.
Czas trwania:
160 godzin – 8 modułów po 20 godzin
Istnieje możliwość udziału w wybranych modułach.
Cele szkolenia:
Wykaz umiejętności w zakresie nabytej wiedzy i praktycznych – oczekuje się, że po ukończeniu kursu osoba specjalizująca się będzie posiadała:
- Umiejętność nawiązywania i podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym pacjenta,
- Umiejętność formułowania diagnozy w kategoriach konceptualizacji poznawczo-behawioralnej,
- Umiejętność tworzenia wstępnej konceptualizacji problemu pacjenta, konstruowanie hipotez diagnostycznych i terapeutycznych oraz ich weryfikacja,
- Umiejętność poszerzenia konceptualizacji problemu o konceptualizację funkcji objawów w systemie poznawczym pacjenta oraz w systemie rodzinnym,
- Umiejętność formułowania celów terapeutycznych i planowanie adekwatnych do problemu i wieku pacjenta interwencji terapeutycznych,
- Umiejętność wdrażania ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia
- Umiejętność oceny skuteczności zastosowanych interwencji terapeutycznych z uwzględnieniem specyfiki rozwojowej i monitorowanie zmiany,
- Umiejętność wdrażania ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia, prowadzenie poznawczo-behawioralnej terapii rodzin,
- Umiejętność prowadzenia indywidualnej i grupowej terapii poznawczo-behawioralnej różnych problemów klinicznych pacjentów w wieku rozwojowym,
- Umiejętność formułowanie podsumowania przeprowadzonych oddziaływań z oceną realizacji celów, zaistniałych trudności i ewentualnych modyfikacji, oceną korzyści jakie pacjent osiągnął, powodów ewentualnego przerwania terapii, dalszych planów terapeutycznych w stosunku do pacjenta.
Moduł 1: Zaburzenia eksternalizacyjne dzieci i młodzieży – model i terapia w podejściu poznawczo-behawioralnym
Termin:
w trakcie potwierdzania
Prowadzący:
dr n. med. Tomasz Srebnicki
Czas trwania:
20 godzin
Treść nauczania:
- Formułowanie diagnozy zaburzeń eksternalizacyjnych w kategoriach konceptualizacji poznawczo-behawioralnej, ze szczególnym uwzględnieniem ADHD, zaburzeń opozycyjno-buntowniczych i zaburzeń zachowania,
- Tworzenie wstępnej konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem funkcji objawu w systemie poznawczym pacjenta oraz w systemie rodzinnym,
- Formułowanie celów terapeutycznych i planowanie adekwatnych do problemu i wieku pacjenta interwencji terapeutycznych specyficznych dla wymienionych wyżej zaburzeń, ze szczególnym uwzględnieniem „okularów na ADHD”, pracy z uwarunkowaniami sprawczymi, tworzenia programów behawioralnych opartych na rozumieniu zachowania jako komunikatu, pracy na pozytywnej motywacji,
- Nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym pacjenta,
- Wdrażanie ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia.
Moduł 2: Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży z zaburzeniami depresyjnymi oraz zaburzeniami związanymi z czynnikami stresowymi (wykorzystywanie seksualne, przemoc emocjonalna i fizyczna)
Termin:
w trakcie potwierdzania
Prowadzący:
mgr Małgorzata Łuba
Czas trwania: 20 godzin
Treść nauczania:
- Formułowanie diagnozy zaburzeń depresyjnych i zaburzeń związanych z czynnikami stresowymi w kategoriach konceptualizacji poznawczo-behawioralnej, ze szczególnym uwzględnieniem obrazu zaburzenia w okresie dzieciństwa i wieku nastoletniego,
- Tworzenie wstępnej konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem funkcji objawu w systemie poznawczym pacjenta oraz w systemie rodzinnym,
- Formułowanie celów terapeutycznych i planowanie adekwatnych do problemu i wieku pacjenta interwencji terapeutycznych specyficznych dla wymienionych wyżej zaburzeń takich jak aktywacja behawioralna, problem solving, przedłużona ekspozycja, restrukturyzacja poznawcza,
- Nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym pacjenta,
- Wdrażanie ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia,
- Aspekty prawne dotyczące interwencji terapeuty w razie powzięcia podejrzenia o trwającej przemocy psychicznej, fizycznej czy seksualnej.
Moduł 3: Osobowość i jej zaburzenia w koncepcji poznawczo-behawioralnej, terapia schematu, terapia nieprawidłowo kształtującej się osobowości
Termin:
w trakcie potwierdzania
Prowadzący:
mgr Nina Szalas
Czas trwania:
20 godzin
Treść nauczania:
- Formułowanie diagnozy nieprawidłowo kształtującej się osobowości w kategoriach konceptualizacji poznawczo-behawioralnej,
- Tworzenie wstępnej konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem funkcji objawu w systemie poznawczym pacjenta oraz w systemie rodzinnym,
- Formułowanie celów terapeutycznych i planowanie adekwatnych do problemu i wieku pacjenta interwencji terapeutycznych specyficznych dla wymienionych wyżej zaburzeń, ze szczególnym uwzględnieniem elementów terapii schematu,
- Nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym pacjenta,
- Wdrażanie ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia.
Moduł 4: Zaburzenia ze spektrum autyzmu (autyzm, zespół Aspergera) u dzieci i młodzieży – zakres i możliwości stosowania technik poznawczo-behawioralnych
Termin:
25-26 lutego 2023 r.
Prowadzący:
mgr Katarzyna Szamburska-Lewandowska
Czas trwania:
20 godzin
Treść nauczania:
- Formułowanie diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu,
- Tworzenie konceptualizacji problemu zachowań trudnych pacjenta z uwzględnieniem znaczenia objawu w jego systemie w systemie rodzinnym,
- Formułowanie celów terapeutycznych i planowanie adekwatnych do problemu i wieku pacjenta interwencji terapeutycznych specyficznych dla wymienionych wyżej zaburzeń,
- Nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym pacjenta,
- Wdrażanie ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia.
Moduł 5: Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum obsesyjno-kompulsyjnego-OCD, zaburzenia tikowe, tricholtillomania, dermatillomania (excoriation skin disorder), dysmorfofobia
Termin:
w trakcie potwierdzania
Prowadzący:
dr hab. n. med. Anita Bryńska
Czas trwania:
20 godzin
Treść nauczania:
- Formułowanie diagnozy zaburzeń ze spektrum obsesyjno-kompulsyjnych i z nimi związanych w kategoriach konceptualizacji poznawczo-behawioralnej,
- Tworzenie wstępnej konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem funkcji objawu w systemie poznawczym pacjenta oraz w systemie rodzinnym,
- Formułowanie celów terapeutycznych i planowanie adekwatnych do problemu i wieku pacjenta interwencji terapeutycznych specyficznych dla wymienionych wyżej zaburzeń, ze szczególnym uwzględnieniem ekspozycji z powstrzymaniem reakcji i restrukturyzacji poznawczej,
- Nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym pacjenta,
- Wdrażanie ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia.
Moduł 6: Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych dzieci i młodzieży (lęk uogólniony, lęk społeczny w dzieciństwie, fobia społeczna, lęk przed separacją w dzieciństwie, mutyzm wybiórczy, napady lęku panicznego, fobie proste)
Termin:
27-28 listopada 2021 r.
Prowadzący:
mgr Agnieszka Gładysz
Czas trwania:
20 godzin
Treść nauczania:
- Formułowanie diagnozy zaburzeń lękowych w kategoriach konceptualizacji poznawczo-behawioralnej,
- Tworzenie wstępnej konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem funkcji objawu w systemie poznawczym pacjenta oraz w systemie rodzinnym,
- Formułowanie celów terapeutycznych i planowanie adekwatnych do problemu i wieku pacjenta interwencji terapeutycznych specyficznych dla wymienionych wyżej zaburzeń, ze szczególnym uwzględnieniem ekspozycji,
- Nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym pacjenta,
- Wdrażanie ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia.
Moduł 7: Terapia samookaleczeń, tendencji samobójczych, problemów w kontroli gniewu, zaniżonej samooceny u dzieci i młodzieży
Termin:
11-12 września 2021 r.
Prowadzący:
mgr Nina Szalas
Czas trwania:
20 godzin, warsztat w formie on-line
godz. 09:00
Treść nauczania:
- Formułowanie konceptualizacji poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży dokonujących samookaleczeń, z tendencjami samobójczymi, z problemami w kontroli gniewy i z zaniżoną samooceną
- Tworzenie wstępnej konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem funkcji objawu w systemie poznawczym pacjenta oraz w systemie rodzinnym,
- Formułowanie celów terapeutycznych i planowanie adekwatnych do problemu i wieku pacjenta interwencji terapeutycznych specyficznych dla wymienionych wyżej zaburzeń, ze szczególnym uwzględnieniem metod regulacji emocji i restrukturyzacji poznawczej,
- Nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym pacjenta,
- Wdrażanie ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia
Moduł 8: Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń odżywiania dzieci i młodzieży
Termin:
16-17 października 2021 r.
Prowadzący:
dr n. med. Katarzyna Biernacka
Czas trwania:
20 godzin
Treść nauczania:
- Formułowanie diagnozy zaburzeń odżywiania w kategoriach konceptualizacji poznawczo-behawioralnej, ze szczególnym uwzględnieniem jadłowstrętu psychicznego i żarłoczności psychicznej,
- Tworzenie wstępnej konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem funkcji objawu w systemie poznawczym pacjenta oraz w systemie rodzinnym,
- Formułowanie celów terapeutycznych i planowanie adekwatnych do problemu i wieku pacjenta interwencji terapeutycznych specyficznych dla wymienionych wyżej zaburzeń,
- Nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym pacjenta,
- Wdrażanie ukierunkowanych na pacjenta w wieku rozwojowym interwencji poznawczych i behawioralnych poprzez modyfikację zachowań otoczenia.
Cena:
690 zł/pojedynczy moduł